ارگونومی در طراحی محصول
ارگونومی در طراحی محصول
چه چیزی یک محصول را ارگونومیک میکند؟ آیا اصلا یک پاسخ مشخص برای این وجود دارد؟ اگر وارد یک فروشگاه بزرگ شوید، ممکن است کاملاً متوجه شوید که بسیاری از تولیدکنندگان برچسب “ارگونومیک” را روی محصول خود میزنند و ما به عنوان عموم مردم آن را خریداری میکنیم. صندلیهای ارگونومیک، دستگیرههای دستشویی ارگونومیک، بالشهای ارگونومیک، ما فکر میکنیم که این محصولات “ارگونومیک” فوراً ناراحتی و آسیبهای ما را از بین میبرند، در حالی که در واقع تنها کاری که سازنده انجام داده است اضافه کردن کمی بالشتک در اطراف دسته صندلی است.
بنابراین چگونه بفهمیم که چه چیزی واقعاً ارگونومیک است؟ ارگونومی تعامل بین انسان و محیط اطرافش و به طور خاص، عناصر مختلف درون آن (مانند ابزار، تجهیزات و غیره) را بررسی میکند. در بیشتر موارد، ممکن است یک پاسخ یکسان و مشخص برای همهی موارد در ارگونومی وجود نداشته باشد. طراحی ارگونومیک مناسب یک محصول، فراتر از افزودن آن دستهی بالشتکی است. برای ارگونومیک بودن، طراحان و تولیدکنندگان و صد البته مصرف کنندگان باید دو چیز قطعی را در نظر بگیرند:
- آنتروپومتریک انسانی، طراحی ایستگاهکاری، و روشهای استفاده خاص از یک محصول خاص
- آیا این محصول به حداقل رساندن خطرات از جمله فشار، تکرار و وضعیتهای نامناسب کمک میکند؟
روش درک قطعی ارگونومیک بودن یا نبودن یک محصول دشوار است، اما حداقل با این چند دستورالعمل، میتوانیم سعی کنیم مصرفکنندگان زیرکتر و آگاهتری باشیم.
۱- این محصول چه تفاوتی با سایر محصولات موجود در بازار دارد؟
اگر محصول ادعا میکند که ارگونومیک است، باید تفاوتهای مشخصی با آن نمونههای قبلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک صفحه کلید منحنی یا موجی اغلب به عنوان “ارگونومیک” تبلیغ میشود. شکل تفاوت آشکاری با یک صفحه کلید استاندارد است. یک بیل با دسته منحنی نیز ممکن است ادعای “ارگونومیک” بودن برای کاهش کمردرد داشته باشد. شکل دسته قطعا نحوه نگه داشتن بیل را تغییر میدهد. اما اجازه دهید با سوال ۲ ادامه دهیم.
۲- این محصول چگونه نحوه تعامل کاربر با تجهیزات را تغییر خواهد داد؟
اگر محصولی ادعا میکند که ارگونومیک است، باید تفاوتهای مشخصی در نحوه تعامل کاربر با آن نسبت به نسخه معمولی وجود داشته باشد. اگر محصول ارگونومیک نیاز به همان حرکات ناهنجار یا اعمال زورآمیز مشابه مدل قبلی خود داشته باشد، شاید به بررسی بیشتری نیاز باشد و البته متاسفانه باید گفت ادعای ارگونومیک بودن آن محصول دروغی بیش نیست.
صفحه کلید موجدار، زاویه مچ دست شما را هنگام تایپ تغییر میدهد. یک دسته خمیدهی پارو نحوه نگه داشتن بیل و حرکت برف را تغییر میدهد. ماوس ترک بال حرکت شانه را هنگام استفاده از ماوس محدود میکند. یک قلم ارگونومیک نیاز به سبک متفاوتی از در دست گرفتن دارد.
۳- این محصول چه ناراحتی یا علائمی را ممکن است کاهش دهد؟
وقتی محصول ادعا میکند که ارگونومیک است، اغلب این انتظار وجود دارد که باید به کاهش آسیب کمک کند. با این حال، راه حل یکسانی برای همهی آسیبها وجود ندارد.
یک صفحه کلید با برچسب “ارگونومیک” ممکن است در واقع برای همه کار نکند. سبک موجدار آن ممکن است برای بهبود وضعیت مچ دست برای کاربرانی با شانههای پهن و دستهای بزرگ کار کند. اما در واقع ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت مچ دست برای یک کاربر کوچک شود. یا ممکن است به دلیل ماهیت گستردهتر صفحه کلید، دسترسی بیشتری به ماوس ایجاد کند. پارو با دسته خمیده ممکن است برای بهبود وضعیت بدن هنگام بلند کردن برف کارامد باشد، اما وقتی فقط باید به طرف برف آن را فشار دهید چطور؟ فقط به این دلیل که یک محصول با عنوان “ارگونومیک” به بازار عرضه میشود، لزوماً به این معنی نیست که همه ما باید آن را داشته باشیم. یا اینکه در همه سناریوها کار خواهد کرد. این مراحل ذکر شده در بالا را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که محصول واقعاً یک نگرانی و یک آسیب را برطرف میکند تا به “تناسب کار با کارگر” کمک کند. آنچه ممکن است برای یک فرد خاص یا یک کار خاص مورد نیاز باشد را درک کنید و سپس محصولی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با این نیازها مطابقت دارد و مطمئن باشید که همه کاربران نحوه استفاده صحیح از محصول و تجهیزات را میدانند. عادتکردن به آن ممکن است زمان ببرد، اما استفاده نادرست میتواند باعث ناامیدی و ناکارامدی شود و همچنین میتواند منجر به فشار و آسیب بیشتر شود. مصرف کننده هوشمند و آگاه بودن، راهی برای انتخاب درست است!
نمونههایی از محصولات ارگونومیک
۱- میزکار ارگونومیک Posturite
میزهای ارگونومیک اداری نمونهای فوق العاده از این نوع فرآیند طراحی هستند. برای مثال در روز ما برای مدت طولانی پشت میز خود مینشینیم، روز کاری معمولی در دفتر حداقل ۷ ساعت است، که این یعنی ۷ ساعت در یک موقعیت ثابت نشستهاید. به همین دلیل، میز اداری شما باید حداکثر راحتی و قابلیت استفاده را فراهم کند. اگر میزی دارید که در موقعیت خوبی قرار ندارد یا باعث ناراحتی شما میشود، روزهای کاری شما میتواند یک کابوس باشد.
ویژگی اصلی ارگونومیک آن دسته تنظیم ارتفاع است، شما به راحتی میتوانید ارتفاع میز را متناسب با قد و وضعیت بدن خود تنظیم کنید. علاوه بر این، در صورت تمایل میتوانید آن را به عنوان یک میز ایستاده نیز تغییر دهید. علاوه بر این، میز جادار و از مواد محکم اما راحت ساخته شده است و مچ دست و بازوهای شما در طول روز آسیب نخواهند دید.
۲- مانیتور ارگونومیک ایسوس
ما به طور منظم در زندگی روزمره خود از مانیتور استفاده میکنیم. به طور کلی مانیتور باید ارگونومیک باشد، اگر برای مدت طولانی به مانیتور نگاه میکنید، نباید به چشمان شما فشار وارد کند. علاوه بر این، نباید به گردن یا پشت شما فشار بیاورد.
ایسوس یک تولید کننده برتر لوازم جانبی کامپیوتر مانند مانیتور، کیبورد و ذخیره سازی است. این مانیتور یک مدل فوق العاده است که دارای ویژگیهای ارگونومیک زیادی است. علاوه بر افزایش کیفیت و رفرش ریت صفحه نمایش، پایهی آن بسیار انعطاف پذیر است. دارای قابلیت چرخش، شیب و چرخش محوری است. علاوه بر این، شما میتوانید به راحتی ارتفاع را تنظیم کنید. اساساً میتوانید آن را به راحتی در موقعیت مکانی مناسب خودتان قرار دهید تا حداکثر راحتی را برای شما فراهم کند.
۳- موس ارگونومیک مایکروسافت
مایکروسافت برای محصولات ارگونومیک خود شناخته شده نیست. با این حال، آنها طیف وسیعی از دستگاهها را دارند که سطوح فوق العادهای از راحتی و ارگونومی را ارائه میدهند.
این محصول یک ماوس ارگونومیک است. هنگام استفاده از رایانه برای کارهای اداری، موس شما باید راحت باشد. استفاده از ماوس میتواند به انگشتان و مچ دست شما فشار وارد کند. شما باید موس را در دست خود بگیرید و مکررا با انگشتان خود کلیک کنید که این در طیف حرکات تکراری قرار میگیرد که در صورت تداوم میتواند آسیب جدی وارد کند.
۴- کیبورد ارگونومیک مایکروسافت
این دومین محصول از مایکروسافت در لیست ما است که ماوس ارگونومیک Sculpt را همراهی میکند. شما میتوانید برای حداکثر راحتی هنگام استفاده از رایانه در دفتر یا خانه از این دو مورد با هم استفاده کنید. تایپ کردن روی صفحه کلید میتواند فشاری مشابه روی مچ دست و انگشتان شما مانند ماوس ایجاد کند. باید بازوهایتان را طوری قرار دهید که مچ دستتان راحت باشد و انگشتانتان بتوانند بدون فشار زیاد تایپ کنند.
صفحه کلید ارگونومیک مایکروسافت طراحی غیرمعمول اما موثری دارد. این صفحه کلید به دو بخش تقسیم میشود، صفحه کلید اصلی و صفحه شماره. این به این معنی است که میتوانید دو قسمت را به گونهای قرار دهید که راحتی بازوها را به حداکثر برسانید.
علاوه بر این، قوس صفحه کلید طبیعی است و مچ دست را به گونهای قرار میدهد که کمترین فشار را ایجاد میکند. علاوه بر این، صفحه کلید دارای تنظیمات شیب است که به شما امکان میدهد بسته به اندازه مچ دست و دست خود، صفحه کلید را پایین یا بالا ببرید. این واقعاً یک طراحی ارگونومیک است که میتواند بازدهی کار شما را به حداکثر و فشار و خستگی را به حداقل برساند. اگر ساعتهای طولانی با رایانه کار میکنید، این صفحه کلید به شدت میتواند خستگی و آسیبهای کار شمارا کاهش دهد.
۵- صندلی ارگونومیک هرمن میلر
هرمان میلر یک شرکت مشهور است که مجموعهای از صندلیهای طراحی شده ارگونومیک را ایجاد میکند. مدل Sayl ممکن است ساده بهنظر برسد، اما به طرز ماهرانهای با در نظر گرفتن راحتی و کاهش آسیب طراحی شده است. توسعه دهندگان این محصول به شکل ستون فقرات و وضعیتهای معمولی نشستن ما توجه کردهاند. این تکیهگاه در واقع “هوشمند” است، پشتی توری مانند میتواند به شکل ستون فقرات شما شکل بگیرد تا نهایت راحتی را ایجاد کند. این به شما امکان میدهد به راحتی حرکت کنید و تکیهگاه شما دقیقاً در حالتیکه به آن نیاز دارید فرم میگیرد. این توریها معمولا از پلی استر، نایلون یا اسپندکس ساخته می شود.
علاوه بر این، تکیهگاهها را میتوان از نظر ارتفاع و شیب تنظیم کرد، میتوانید آنها را به گونهای قرار دهید که مکمل موضع شما باشد. خود صندلی نیز دارای بالشتکی عالی است و برای نشستن طولانی مدت روی آن راحت است. ما از سطح جزئیاتی که در طراحی این محصول قرار داده شده است تحت تأثیر قرار گرفتیم، واضح است که هرمان میلر اهمیت ارگونومی را درک میکند.
۶- نگهدارنده کاغذ Q-Doc
این محصول ممکن است عجیب به نظر برسد، اما دارای طراحی ارگونومیک است. از این نگهدارنده برای قرار دادن کاغذ روی آن استفاده میشود تا بتوان آن را راحتتر خواند. با استفاده از چنین لوازم جانبی میتوانید فشار روی گردن و چشمهای خود را کاهش دهید. اگر نگهدارنده ندارید، به سادگی باید کاغذ را روی میز خود قرار دهید و با نگاهکردن به پایین،به گردن خود آسیب میزنید.
این نگهدارنده دارای طراحی ارگونومیک است و میتواند واقعاً به رونویسی و خواندن اسناد کمک کند. به دلیل داشتن پشتی ارگونومیک، شیب را میتوان در ۶ موقعیت مختلف قرار داد. علاوه بر این، برای حمل و نقل آسان میتوان آن را به طور کامل تا کرد. در صورت تمایل میتوان از این نگهدارنده سند حتی به عنوان نگهدارنده تبلت استفاده کرد.
۷- هدست ارگونومیک BIZ 2400
افرادی که در مراکز تماس یا تیمهای فروش کار میکنند ممکن است مجبور باشند از هدست استفاده کنند. استفاده از هدست میتواند برای سر و گوش شما ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، اگر هدست سنگین باشد، میتواند به گردن شما فشار وارد کند. جبرا هنگام طراحی هدست ارگونومیک BIZ 2400 به این مسائل پرداخته است.
این محصول ارگونومیک دارای انبوهی از ویژگیهای مفید است که باعث بهبود تجربه کاربر میشود. برای شروع، هدفونها ضد نویز هستند، این بدان معنی است که از نویزهای اطراف خود تداخل نخواهید داشت. در مرحله بعد، هدست با سه گزینه مختلف پوشیدن ارائه میشود بند گردن، هدبند و قلاب گوش. شما میتوانید هر کدام که برای شما کاربردیترین و راحتتر است را انتخاب کنید. در نهایت، هدست سبک است و به راحتی روی سر شما مینشیند. Jabra یک محصول عالی ایجاد کرده است که قابلیت استفاده و انعطاف پذیری نهایی را برای استفادهکننده ارائه میدهد.
۸- ShutterGrip
شاید متوجه شده باشید که گرفتن عکس با گوشی هوشمند چقدر آزاردهنده است. اگر دستهایتان میلرزند، تلاش برای رسیدن به دکمه شاتر و ثابت نگه داشتن گوشی در همان زمان میتواند یک کابوس باشد. چه کسی فکرش را میکرد که دستگاهی ارگونومیک وجود داشته باشد که بتواند این مشکل را حل کند؟
برند Just Mobil تعداد بیشماری از ابزارها و لوازم جانبی مفید را برای تلفنهای هوشمند ایجاد میکند و محصول ShutterGrip یک نمونه عالی است. این شاتر روی گوشی هوشمند شما قرار میگیرد و به عنوان یک دکمه برای دوربین شما عمل میکند. این طراحی و فرمت یک دکمه شاتر را در دوربین DSLR تقلید میکند که استفاده از آن بسیار ساده است. دستگاه را میتوان به گونهای تنظیم کرد که برای گوشیهای مختلف مناسب باشد.
علاوه بر این، برای استفاده دوسویه طراحی شده است. همچنین دارای یک دستگیره با جنسی ضد لغزش است که به شما امکان میدهد هم دستگاه و هم گوشی هوشمند خود را به راحتی در دست بگیرید.
۹- جاروبرقی Big Ball
همه ما از جاروبرقیهایی استفاده کردهایم که کار با آنها سخت است، جاروبرقیهایی قدیمی که از نظر ارگونومی طراحی نشده بودند. آنها حجیم بودند، مانور دادن با آنها سخت بود و فشار غیرضروری به کمر و بازوهای شما وارد میکردند. خوشبختانه، شرکتهایی مانند Dyson پیشگام جاروبرقیهای ارگونومیک هستند.
استفاده از جاروبرقی Big Ball لذت بخش است. دارای یک بدنه کوچک است که به راحتی حرکت میکند. علاوه بر این، خود دستهی جاروبرقی را میتوان در ارتفاع مناسب تنظیم کرد، این بدان معنی است که هنگام جاروبرقی نیازی به خم شدن ندارید.
علاوه بر این، میله دارای چند قسمت مختلف است که میتواند تمیز کردن قسمتهای خاص را آسانتر کند. همه چیز درباره Big Ball با در نظر گرفتن قابلیت استفاده به دقت مهندسی شده است.
ارگونومی در طراحی بستهبندی
وقتی نوبت به بستهبندی محصول میرسد، آنچه در ظاهر بسته است میتواند به اندازه آنچه در داخل آن است مهم باشد. بستهبندی از محصولات محافظت میکند و آنها را به بازار عرضه میکند، اما باید شکل و عملکرد را نیز ارائه دهد. برای بسیاری از مصرف کنندگان، بستهبندی اولین تعاملی است که با برندی که در قفسهها خودنمایی میکند، دارند.
شما میتوانید از طریق بستهبندی با تعادل خوبی از ملاحظات زیباییشناسی و ارگونومیک توجه مصرفکنندگان را به خود جلب کنید. هیچ رویکرد یکسانی برای بستهبندی محصول وجود ندارد، و صرف اینکه برندهای دیگر محصولات خود را در یک جعبه قرار میدهند به این معنی نیست که برند شما باید همان استراتژی را داشته باشد. یک بستهبندی نوآورانه و ارگونومیک میتواند مزیتی باشد که محصول شما برای رقابت به آن نیاز دارد.
بسته بندی ارگونومیک به گونه ای طراحی میشود که از مصرفکنندگان در برابر استفاده از محصول به طور ناکارآمد محافظت کند. چنین طراحی همچنین تضمین میکند که بستهبندی برای چندین عامل انسانی، مانند سهولت دسترسی به محصول داخل بسته، چسبندگی و چنگش بسته، و اندازه و فرم برای تعامل، مناسب است.
به طور کلی، بستهبندی ارگونومیک به چندین سوال پاسخ میدهد: بلند کردن، نگه داشتن و باز کردن آن چقدر راحت است؟ آیا اندازه و شکل مناسبی برای تناسب دست دارد؟ چگونه ذخیره میشود و یا به محل استفاده منتقل میشود؟
۱- از سرنخهای واضح و قابل مشاهده در بستهبندی برای نشان دادن نحوه عملکرد آن استفاده کنید.
به عنوان تیمی که پشت طراحی بسته بندی محصول شما قرار دارد، می دانید که درب آن برای چیست و چگونه عمل میکند. اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما هدف عناصر خاص در بستهبندی شما و نحوه برخورد، باز کردن، حذف و توزیع صحیح آنها را میدانند یا به راحتی متوجه میشوند.
بسته بندی باید نحوه کاربرد خود را به خوبی نشان دهد. نشانگرهای بصری و لمسی را برای کمک به مشتریان در هنگام تعامل با محصول خود بگنجانید.
۲- تواناییهای مخاطبان مورد نظر خود را ارزیابی کنید.
سن بازار هدف شما نیازمند توجه ویژه در طراحی بسته بندی است. به عنوان مثال، افراد مسن ممکن است قدرت دست، انعطاف پذیری مفاصل و بینایی ضعیفتری داشته باشند. این محدودیتهای فیزیکی میتواند بر توانایی آنها برای گرفتن و بلند کردن محصولات، فشار دادن یا کشیدن دربها و خواندن برچسبهای روی بستهبندی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، کودکان خردسال ممکن است قدرت حمل یا فشار دادن محصولات و کشیدن و بلند کردن برچسب ها را نداشته باشند.
بسته بندی را متناسب با نیازهای مصرف کنندگان هدف خود طراحی کنید و تجربه آنها را در تعامل با محصول خود ارتقا دهید. این میتواند به معنای افزایش اندازه فونت، انتخاب تایپوگرافی خوانا، و موادی باشد که برای کاربران مورد نظر کاربردی است.
۳- عوامل محیطی را در نظر بگیرید.
بسته بندی ناکافی یا معیوب اغلب میتواند منجر به عواقب و نگرانیهای زیست محیطی شود. طول عمر بسته بندی نسبتاً کوتاه است، اما باید ارزشی را در سراسر آن فراهم کند از نگهداری تا محافظت و تحویل.
یکی دیگر از عوامل منحصر به فرد دیگری که هنگام طراحی بسته بندی ارگونومیک باید در نظر گرفت، محیط ذخیره سازی محصول است. به عنوان مثال، طراحی بسته بندی ارگونومیک برای کالاهای منجمد و یخچال دار محدودیتهای بیشتری دارد. یکی از راههای بستهبندی کالاهای یخچالی، استفاده از بستهبندی قابل فشار است، زیرا این طراحی به انگشتان اجازه میدهد تا دور بسته بپیچند و نگهداشتن بسته راحتتر میشود.
۴- برای مواردی که نیاز به در دست گرفتن (چنگش) دارند، مطمئن شوید که سطح آن جنس مناسب داشته باشد.
اقلام با بستهبندی گرد محصول، مانند بطریها، قوطیها و شیشهها، به سختی در دست قرار میگیرند و همچنین محصولات با مواد بسته بندی براق یا لغزنده. برای محصولات با محفظه گرد یا استوانهای، سطوح تماس با دست را به گونهای طراحی کنید تا چنگش مناسب و کافی داشته باشید.
۵- به اندازه کافی آزمایشات واقعی را انجام دهید تا متوجه شوید که آیا محصول شما تست ارگونومی را پشت سر گذاشته است یا خیر.
بازخوردها و تجربیات واقعی مصرفکنندگان، بینشهای ارزشمندی را در مورد طراحی تحقیقاتی و موفقیت کلی راهاندازی محصول ارائه میدهند. برای ارائه بازخورد در مورد گزینههای بسته بندی خود از یک گروه اندازه نمونه از مخاطبان هدف خود کمک بگیرید. معیارهای مربوطه مانند جذابیت، کیفیت، منحصر به فرد بودن، قصد خرید و طراحی و راحتی را اندازه گیری کنید. برای مثال، میتوانید دو طرح بستهبندی مختلف از یک محصول سس مایونز را با هم مقایسه کنید تا مشخص کنید کدامیک راحتتر باز و بسته میشود. بازخوردها همچنین به تعیین اینکه آیا سایر تغییرات میتوانند بستهبندی را رگونومیکتر و کاربردیتر کنند، کمک میکند.
منبع: وبسایت اکاس دیزاین