بیماری ها

سردرد گردنی چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

کارمندان اداری از جمله کارمندان بانک‌ها و سازمان‌ها و حتی رانندگان اغلب از سردرد شکایت می‌کنند. دلیل این سردردها همیشه تنش، خستگی، میگرن، کاهش آب بدن و مشکلات بینایی نیست. امروزه سردردی بین افراد فراگیر شده است که سردردگردنی نامیده می شود.

خم کردن سر و آسیب به عضلات و مهره‌های گردن، دلیل سردرد گردنی

درصد زیادی از سردردهای افراد پشت میز نشین و رانندگان، سردردهای گردنی هستند. سردرد گردنی نوعی از سردرد است که منشاء آن آسیب‌هایی است که به گردن وارد شده است. ستون فقرات از مهره‌ها تشکیل شده که مهره‌ها توسط مفاصل فاست از پشت به هم متصل هستند و بین آنها دیسک‌ها وجود دارند. در نشستن‌های طولانی مدت و وقتی با گردن خم به مانیتور نگاه می‌کنید و یا وقتی رانندگی می کنید، به مفاصل، عضلات، لیگمان ها و اعصاب گردن فشار وارد می‌شود. اگر این فشار بیش از حد مجاز باشد، این بخش‌ها آسیب دیده و درد بروز پیدا می‌کند. درد از گردن به سر منتقل می‌گردد و فرد احساس سردرد می‌کند. سردردهای گردنی عموما به خاطر آسیب به مفاصل، عضلات و رباط‌های ۳ مهره بالایی گردن اتفاق می‌افتد.

خانمی هنگام رانندگی دچار سردرد شده است و سرش را گرفته است

درد چگونه از گردن به سر منتقل می‌شود؟

اعصاب مرتبط با بالای گردن، دقیقا همان اعصاب مرتبط با پوست سر، پیشانی، فک، پشت چشم و گوش‌ها هستند در نتیجه وقتی بالای گردن آسیب می‌بیند، درد در این نواحی سر ظاهر می‌گردد. این سردردها می‌تواند با میگرن اشتباه گرفته شوند.

آسیب دیدن عضلات و مهره‌های گردن، با خم کردن سر

به ازاء هر دو و نیم سانتیمتری که سرتان را به جلو خم می‌کنید، به وزنی که گردن باید تحمل کند چهار و نیم کیلوگرم اضافه می‌شود. یعنی وقتی سرتان را ۶۰ درجه خم می‌کنید، وزنی که گردن تحمل می‌کند برابر با حدود ۲۷ کیلوگرم خواهد بود. گردن و شانه‌ها مجبورند تمام ساعات کار این وزن را تحمل کنند و در نهایت دچار گردن درد، آسیب به ستون فقرات گردنی مثل فتق دیسک گردن و سردرد می شوید.

جلوگیری از سردردگردنی ناشی از نشستن نادرست هنگام کار با مانیتور و کامپیوتر

برای جلوگیری از سردردگردنی هنگام کار با کامپیوتر، مانیتور باید در راستای چشم باشد تا مجبور به خم کردن سر نباشید. از آنجایی که اغلب مانیتورها پایه کوتاهی دارند می‌توانید از نگهدارنده ارگونومیک مانیتور(استند مانیتور) استفاده کنید. با نصب مانیتور روی این نگهدارنده‌ها می‌توانید ارتفاع مانیتور را در راستای چشم تنظیم و از آسیب به گردن و ابتلا به سردرد گردنی پیشگیری کنید.

جلوگیری از سردرد گردنی ناشی از نشستن نادرست هنگام رانندگی

برای جلوگیری از سردردگردنی هنگام رانندگی باید درست بنشینید. در همین سایت می توانید روش درست نشستن هنگام رانندگی را آموزش ببینید. محصولات ارگونومی مثل محافظ گردن و پشتی طبی از آسیب به عضلات و مهره های گردن و به تبع آن از ابتلا به سردرد گردنی جلوگیری می کنند.

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا