ارگونومی محیطی

نحوه استفاده از گیاهان برای بهبود آکوستیک در طراحی داخلی محیط های کاری

How to use plants to improve acoustics in commercial interior design

گیاهان فواید زیادی برای محیط خود و افراد موجود در آنها به ارمغان می آورند، اما کاهش نویز یکی از مزایای کمتر شناخته شده گیاهان است.

در اینجا به اهمیت توانایی تنظیم نویز در یک محیط کاری، چگونگی استفاده از گیاهان به عنوان مانعی برای کاهش صدا و همچنین ارائه توصیه هایی برای اینکه بدین منظور به دنبال چه چیزی باشید می پردازیم.

دلایل بهبود آکوستیک در طراحی داخلی محیط اداری

سر و صدای ناخواسته در هر محیطی آزاردهنده است، اما در یک محیط تجاری می تواند تأثیر قابل اندازه گیری بر اهداف آن فضا داشته باشد. همچنین می تواند باعث ایجاد شرایط مخل سلامتی مانند وزوز گوش شود، یا در موارد شدیدتر، اثرات نامطلوب قلبی عروقی و روانی ایجاد کند.

خرده فروشی

مشتریان اغلب در حین گشت و گذار در یک فروشگاه، تفکرات متعددی را در ذهن خود انجام می دهند: آیا واقعاً به این نیاز دارم؟ آیا این مناسب است؟ آیا می توانم این هزینه را بپردازم؟ وجود سطحی از سر و صدا که برای این افکار تهاجمی است می تواند مشتریان را تشویق کند که از خرید در این محل عقب نشینی کنند و احتمالاً در جای دیگری خرید کنند.

مهمان نوازی

در سال ۲۰۱۶، Consumer Reports انواع شکایات را در چندین رستوران زنجیره ای بررسی کرد و دریافت که سطح سر و صدای بیش از حد شایع ترین شکایت است، حتی بالاتر از خدمات ضعیف رستوران، کیفیت غذا و حتی تمیزی محیط.

توانایی تنظیم سر و صدا به ویژه در رستورانی که مراجعه کنندگان انتظار دارند که امکان مکالمه و حس صمیمیت را فراهم کند بسیار مهم است.

شرکت های بزرگ

دفاتر شلوغ پر از سر و صدای مزاحم هستند که می تواند بهره وری کارمندان را کاهش دهد. افزایش جلسات مجازی که در دفاتر برگزار می‌شود، آکوستیک را بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار داده است. زمان از دست رفته به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط واضح به دلیل سر و صدای زیاد می تواند پرهزینه باشد و ممکن است مشتریان و ارباب رجوع را ناامید کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که توسط دانشگاه کمبریج انجام شد، ارتباطی بین سر و صدای دفتر اداری و استرس و خلق و خوی منفی را مشخص نمود. آنها دریافتند که خلق منفی ۲۵ درصد و پاسخ های بیولوژیک ۳۴ درصد در شرکت کنندگان افزایش یافته است.

تحصیل

کلاس‌های درس معمولاً یک دیوار مشترک با کلاس دیگری دارند و اغلب به یک زمین بازی شلوغ مشرف می شوند. این می تواند بر رفتار دانش آموزان و در نتیجه نتایجی که به دست می آورند تأثیر بگذارد. برای معلمان مهم است که صدای آنها به وضوح شنیده شود و حواس‌پرتی‌های بیرونی به حداقل برسد تا بهترین محیط برای یادگیری ایجاد شود.

تحقیقات کالج سلطنتی کشاورزی نشان داد که سطح توجه دانش آموزان در کلاس هایی که در آنها از گیاهان استفاده شده افزایش می یابد. وقتی دانش‌آموزان در کلاس‌هایی که در آنها گیاهان وجود دارند آموزش می بینند با دانش‌آموزان کلاس‌های آنها فاقد گیاه است مقایسه شدند، آن‌هایی که در کلاس‌های با گیاه بودند ۷۰ درصد توجه بیشتری نشان دادند.



گیاهان چگونه صدا را جذب می کنند؟

از طریق انحراف، جذب، و شکست.

مانند فرش، گیاهان مانند یک اسفنج برای صدا عمل می کنند. از گیاهان می توان به عنوان مانعی برای انحراف و جلوگیری از حرکت امواج صوتی استفاده کرد. صدا از سطوح غیر قابل نفوذ مانند دیوارها منعکس می شود، گیاهان برای انجام فتوسنتز متخلخل هستند که به آنها توانایی جذب امواج صوتی از هوا را نیز می دهد. اشتیاق آنها به هوا همچنین به از بین بردن پژواک هایی که عامل اصلی آلودگی صوتی است، کمک می کند.

جاذب

گیاهانی مانند دراسنا کامپکت، پاچیرا، اسپاتی فیلوم معمولاً به عنوان “بهترینها” در از بین بردن سر و صدای داخل خانه معرفی می شوند، با این حال، برخی از ویژگی های کلی وجود دارد که باید هنگام تهیه گیاهان برای بهبود آکوستیک به آنها توجه کرد:

  • میزان تراکم برگ روی یک گیاه توانایی آنها را در به دام انداختن صدا و افزایش آکوستیک در یک اتاق افزایش می دهد. گیاهانی که دارای برگهای ضخیم و سطح وسیعی هستند معمولاً صدا را به میزان بیشتری کاهش می دهند.
  • حجم گیاهان در هر فضایی میزان کاهش صدا را تعیین می کند. بیشتر همیشه بهتر است، اما البته محدودیت‌هایی در فضا، بودجه و عملی بودن وجود خواهد داشت.
  • جانمایی گیاهان همچنین بر میزان توانایی آنها در جذب صدا تأثیر می گذارد. گیاهانی که در اطراف محیط اتاق و در کنار هم قرار می گیرند تأثیر قابل توجهی نسبت به گیاهانی که به صورت پراکنده در مرکز یک اتاق قرار می گیرند، خواهند داشت.


دیوارهای خزه ای

خزه های استفاده شده روی دیوار که متراکم و محکم بسته بندی شده اند ثابت شده است که سطح نویز را تا ۱۰ دسی بل با درجه جذب ۰.۹۶ کاهش می دهند.

شما ممکن است متوجه تغییر ۳ دسی بل در سطح نویز، به دلیل نحوه عملکرد گوش نشوید. با این حال، هر ۳ دسی بل نویز را دو برابر می کند، بنابراین آنچه که ممکن است به نظر تفاوت های کوچک در اعداد باشد، می تواند بسیار مهم باشد.

 

منبع:

How to use plants to improve acoustics in commercial interior design

 

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا