ارگونومی در منزل

سالم ترین وضعیت خوابیدن کدام است؟

از آنجایی که خواب یکی از مهم ترین عوامل یک سبک زندگی سالم است، ممکن است سوالاتی از این قبیل داشته باشید: “سالم ترین وضعیت خواب چیست؟” “آیا وضعیت خوابیدن بر سلامتی تاثیر می گذارد؟” یا “بدترین وضعیت خوابیدن چیست؟”

اگر از شرایط خاصی رنج می برید یا به دلیل تغییراتی در بدن خود (مانند بارداری یا جراحات) برای خوابیدن مشکل دارید، تغییر وضعیت خواب خود برای نیازهای خاص می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد. بیایید در مورد انواع مختلف موقعیت های خواب و همچنین فواید آنها برای بدن شما و برخی شرایط سلامتی صحبت کنیم.

قبل از اینکه به بحث خود در مورد سالم‌ترین وضعیت‌های خوابیدن بپردازیم، مهم است که به خاطر داشته باشید که موقعیت خوابیدن شما ممکن است مقصر مشکلات خواب شما نباشد. اگر نکات ذکر شده در مقاله زیر را امتحان کردید و همچنان در تلاش هستید که در شب راحت باشید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک تشک جدید را در نظر بگیرید.

انتخاب موقعیت خوابیدن مناسب برای شما

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند تعیین کند که بهترین وضعیت خوابیدن برای نیازهای شما چیست:

  • سن
  • قد و وزن
  • درد پشت، شانه، گردن یا مفاصل
  • آپنه خواب
  • خروپف
  • بارداری

خوشبختانه، تحقیقات توانسته اند توصیه های درستی در مورد حالتهای خوابیدن ایده آل برای این موقعیت ها به ما ارائه دهند.

بهترین وضعیت خواب برای بهبود وضعیت بدن: انتخاب شما

برخی از وضعیت‌های خوابیدن برای بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از درد بهتر از بقیه هستند. اما باز هم، آنچه که هر وضعیت خوابی را به سالم‌ترین وضعیت خوابیدن برای شما تبدیل می‌کند، بستگی به نیاز شما دارد. به عنوان مثال، اگر تشک شما به طور کامل بدن شما را پشتیبانی نمی کند یا تشک شما خیلی نرم است، به احتمال زیاد بین شما و تخت فاصله وجود دارد که می تواند باعث عدم حمایت بدن شما شود. این یک نکته مهم (red flag) است که زمان خرید تشک جدید فرا رسیده است. با این حال، اگر نمی توانید یکی از آن ها را خریداری کنید، یک راه حل سریع، تنظیم موقعیت خود با بالش است. اگر بر روی…

پهلو: یک بالش زیر کمر و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید، سپس زانوها را در وضعیتی شبیه جنین به قفسه سینه نزدیک کنید. این روش فشار را در زانوها و باسن کاهش می دهد و در عین حال ستون فقرات شما را در یک راستا نگه می دارد.

پشت: یک بالش کوچک زیر قوس کمر خود برای حمایت یا یک بالش زیر زانو قرار دهید تا فشار وارده به مفصل کاهش یابد.

روی شکن: یک بالش زیر باسن خود قرار دهید تا مقداری فشار از روی کمرتان برداشته شود.

بدون شک خوابیدن روی شکم بدترین وضعیت خوابیدن برای وضعیت بدن شما است، زیرا هنگام خوابیدن روی شکم نگه داشتن گردن در وضعیت خنثی سخت است. این وضعیت همچنین به شکم و ریه های شما فشار وارد می کند، بنابراین ممکن است پس از خوابیدن روی شکم، با درد و بی حسی از خواب بیدار شوید. تشک مناسب با تکیه گاه مناسب (و همچنین بالش مناسب) ممکن است به جلوگیری از برخی از این مسائل کمک کند.

بهترین حالت خواب برای درد شانه/کمردرد: پشت

تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن به پشت بهترین توزیع وزن را در سراسر بدن فراهم می کند و ممکن است سالم ترین وضعیت خوابیدن برای درد شانه و کمر باشد. فیزیوتراپیست ها همچنین توصیه می کنند که با حوله زیر پاهای خود بخوابید تا انحنای کمر شما حفظ شود تا عضلات بدون استرس باقی بمانند. باز هم تشکی مناسب با تیپ بدنی شما (قد، توزیع وزن و …) می تواند این دردها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بهترین وضعیت خواب برای خروپف و آپنه خواب: پهلو

اگر به خروپف کردن در طول شب معروف هستید، تغییر وضعیت بدن هنگام خواب می تواند اولین قدم برای تسکین باشد. هنگام خواب، تمام عضلات بدن، از جمله عضلات گلو، شل می شوند. همانطور که ماهیچه های گلوی شما شل می شوند (و در تماس نزدیک با یکدیگر قرار می گیرند)، شرایط را برای لرزش هوا هنگام عبور از گلو ایجاد می کنند. این شرایط باعث خروپف می شود و می تواند به آپنه خواب کمک کند. هنگامی که به پشت می خوابید، ترکیب نیروی جاذبه و عضلات شل شده احتمال خروپف را افزایش می دهد.

مطالعات خواب نشان داده است کسانی که به پشت می خوابند در طول شب تنفس سخت تری دارند. با این حال، خوابیدن به پهلو، فشردگی در مجاری تنفسی شما را کاهش می‌دهد که تنفس را آسان‌تر می‌کند و آن را به یکی از سالم‌ترین وضعیت‌های خواب برای افرادی که با خروپف یا آپنه خواب دست و پنجه نرم می‌کنند، تبدیل می‌کند.

بهترین حالت خواب برای هضم غذا: سمت چپ

مشکلات گوارشی می تواند خواب را دشوار کند. و بیدار شدن با دل درد، یبوست یا حتی رفلاکس اسید می تواند خواب را برای هر فردی مشکل کند. خوابیدن به پهلوی چپ ممکن است به هضم بهتر غذا کمک کند و حتی سوزش سر دل را کاهش دهد. با کمک گرانش ناشی از خوابیدن به سمت چپ، روده کوچک مواد زائد را ابتدا به سمت راست، سپس به روده بزرگ و پایین روده بزرگ در سمت چپ به آرامی حرکت می‌دهد. داشتن یک بالش و تشک نگهدارنده خوب به شما کمک می کند تا سرتان را در حالت خنثی نگه دارید و از فرورفتن قسمت میانی بدنتان جلوگیری کنید.

اگر پس از خواندن این مقاله تصمیم گرفتید وضعیت خواب جدیدی را امتحان کنید، با این روند صبور باشید. بدن ما زمانی که به خواب می رویم به آشناترین حالت برمی گردد، بنابراین ایجاد یک عادت جدید خواب ممکن است کمی طول بکشد. فقط به یاد داشته باشید که صرف نظر از اینکه چگونه می خوابید، نکته کلیدی برای احساس آرامش هنگام بیدار شدن از خواب این است که مطمئن شوید که تشک شما به درستی ستون فقرات، همراه با سر، شانه ها و باسن شما را در یک راستا قرار می دهد.

در پایان، سالم ترین وضعیت خواب برای شما وضعیتی است که بهترین کیفیت خواب را برای شما به ارمغان می آورد. تا زمانی که بدن شما در حین خواب اکسیژن، گردش خون و حمایت کافی از ستون فقرات دریافت می کند، این برای بدن شما کافی است.

 

منبع:

https://www.texasmattressmakers.com/blog/healthiest-sleeping-position/

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا