بیماری ها

اصلاح طرز نشستن و ایستادن، راهی برای تسکین رماتیسم مفصلی

Rheumatoid Arthritis

رماتیسم مفصلی rheumatoid arthritis چیست؟

رماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوید دومین نوع آرتروز شایع در جهان است. تغییر شکل در ظاهر مفصل‌ها شاید حاکی از این آرتروز باشد. معمولاً دردهای این نوع آرتروز صبح ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد. رماتیسم مفصلی در گروه بیماری های خود ایمن نیز طبقه‌بندی می‌شود.

دردهای رماتیسم

بیماری خود ایمنی Autoimmune Disease چیست؟

از جمله بیماری‌های شناخته شده و شایع خود ایمنی می‌توان به لوپوس، ام اس (multiple scoliosis) دیابت نوع ۱ و آرتریت روماتید اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل بروز و تشدید کننده این دسته بیماری‌ها استرس و اضطراب عنوان می‌شود. معمولا برای این دسته بیماری‌ها درمان قطعی وجود ندارد و باید با پرهیز غذایی و کنترل فعالیت بدنی، عوارض و درد ناشی از این بیماری را کنترل کرد.

رماتیسم مفصلی: یک بیماری خود ایمنی

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن است که معمولاً باعث درد، تورم، سفتی و تغییر شکل در مفصل می‌شود. این علایم بیشتر در مفاصل کوچک‌تر مانند مفاصل دست و پا دیده می‌شود. در آرتریت روماتوئید، بدن به اشتباه سلول‌های سفید خون را برای حمله به سینوویوم (لایه داخلی کپسول مفصلی، لایه سینوویوم یا غشاء سینوویال نامیده می‌شود) می‌فرستد و منجر به التهاب در محل می‌شود.

روماتیسم مفصلی

به طور خلاصه می‌توان آرتروز رماتیسمی را به ۴ مرحله تقسیم‌بندی کرد:

مرحله اول: در این مرحله گلبولهای سفید خون یک لایه روی سینوویوم تشکیل می‌دهند.

مرحله دوم: سنیوویم همچنان در حال ضخیم شدن است و یک بافت جدید غیر عادی به نام پانوس روی آن در انتهای استخوان تشکیل می‌شود.

مرحله سوم: در این مرحله پانوس آنزیم‌هایی به نام لیزوزوم ها را آزاد می‌کند که می‌تواند باعث آسیب به کلیه غضروف‌ها، استخوان‌ها و بافت نرم باشد.

مرحله چهارم: پس از تخریب غضروف در مراحل قبل، در این مرحله انتخاب به سایر قسمت‌های اطراف منتقل می‌شود و حرکت را با مشکل مواجه می‌کند.

راهی برای تسکین آرتروز رماتیسمی

آرتروز رماتیسمی یا آرتریت روماتوئید می‌تواند روی بیشتر بخش‌های زندگی شما اثر بگذارد. می‌تواند حتی شغل شما را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که این نوع آرتروز درمان قطعی ندارد می بایست محیط کار را مطابق با این همراه همیشگی تغییر دهید که کار کردن برای شما آسان‌تر شود.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که از رماتیسم رنج می‌برید و هر روز پشت میز و کامپیوتر کار می‌کنید راه حل‌های زیر را دنبال کنید.

۱ – به پوسچر خود توجه کنید

هنگام کار چه نشسته باشید چه ایستاده، حواستان به آرتروزتان باشد. سعی کنید طوری بنشینید تا کمترین فشار به ستون فقرات وارد شود. هر فشار بیش از حد می‌تواند درد آرتروز را تشدید کند و باعث کاهش تمرکز در کارتان شود.

۲ – در طول روز فعالیت‌های مختلفی انجام دهید

اگر پشت میز نشین هستید، حواستان باشد هر چند وقت یک بار بلند شوید و کمی حرکت کنید. پشت میزتان حرکات کششی انجام دهید. در زمان نهار کمی پیاده‌روی سریع داشته باشید.

 در طول روز فعالیت‌های مختلفی انجام دهید و از تکرار یک عمل که تنها یک بخش از بدن را تحت فشار زیاد قرار می‌دهد خودداری کنید. سعی کنید فشار را روی همه اندام‌ها تقسیم کنید تا از تشدید آرتروز در مفاصل کوچک جلوگیری شود.

۳ – راهکاری برای کسانی که زیاد می ایستند

 اگر کار ایستاده انجام می‌دهید برای کاهش عوارض آرتروز، فشار را بین دو پا متعادل کنید این طور نباشد که به علت خستگی فشار را فقط به یک پا وارد کنید. کفش با پاشنه بلند برای افراد مبتلا به آرتروز مضر است. نه قانون محل کار و نه زیبایی هیچ کدام مهم‌تر از سلامتی شما نیست.

۴ – نگاهی به صندلیتان بیندازید

از اینکه صندلی، گودی کمرتان را پر می‌کند مطمئن شوید. از آنجایی که بیشتر صندلی‌ها دارای ساپورتر گودی کمر نیستند یعنی گودی کمر را پر نمی کنند، باید از پشتی طبی ارگونومیک استفاده کنید. پشتی طبی با کاهش فشار وارد بر مهره‌ها و عضلات ستون فقرات از کمردرد جلوگیری می‌کند. راست و کمی متمایل به عقب بنشینید. از صندلی استفاده کنید که تکیه‌گاه آن از شانه‌ها حمایت کند.

شاید لازم باشد ارتفاع میز و صندلی را تنظیم کنید. هنگام نشستن باید ساعد دست در یک زاویه قائم روی میز حمایت شود و پاها روی زیرپایی قرار بگیرند.

۵ – نگاهی به کامپیوترتان بیاندازید

اگر مبتلا به روماتیسم مفصلی هستید، با استفاده از نگهدارنده ارگونومیک مانیتور را در راستای چشم تنظیم کنید تا مجبور نباشید سر و گردن را خم کنید.

رفرنس ها:

Webmed

spinehealth

 

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا