ارگونومی بارداریبیماری ها

بارداری و درد دنبالچه

دنبالچه چیست ؟

دنبالچه یا Coccyx در انتهای پایینی ستون مهره قرار دارد. این قسمت از ۵-۳ مهره در ستون فقرات تشکیل شده که پشت سر هم قرار گرفته‌اند و بین آنها دیسک بین مهره‌ای قرار دارد و روی هم یک شکل مثلثی ایجاد می‌کنند که حرکت بین آنها محدود می‌باشد. استخوان‌های کوچک دنبالچه حرکت محدودی نسبت به هم دارند که اگر این حرکت از حد معمول خود خارج شود، دنبالچه دچار تورم و درد می‌شود.

 چگونه نشستن طولانی مدت باعث ابتلا به درد دنبالچه می شود؟

استخوان‌های نشیمنگاهی یا Ischial tuberosities کارامدترین ناحیه برای تحمل وزن هنگام نشستن هستند. نشستن روی دنبالچه به جای استخوان‌های نشیمنگاهی در ساعات طولانی کار و رانندگی، به درد و تورم در این ناحیه منجر می‌شود.

نشستن بر روی دنبالچه

زنان بیشتر از مردان به درد دنبالچه مبتلا می شوند

بزرگی لگن در زنان و ویژگی آناتومی آن سبب می‌شود بیشتر از مردان بر روی دنبالچه بنشینند و فشار زیادی به آن وارد شود به همین دلیل بیشتر دچار درد دنبالچه می‌شوند.

چرا مادران باردار دچار درد دنبالچه می شوند؟

زایمان و بارداری نیز یکی از دلایل عمده‌ی ابتلا به درد دنبالچه است. در دوران بارداری، سر جنین فشار زیادی به دنبالچه وارد می‌کند به این دلیل که دنبالچه درست پشت رحم قرار دارد. همان‌طور که جنین بزرگ‌تر شده فشار بیشتر می‌شود به طوری‌که بیشتر اوقات مادر باردار در دنبالچه احساس درد می‌کند.

یکی دیگر از عوامل درد در دنبالچه در دوران بارداری هورمون‌ها هستند. در این دوران هورمون‌هایی در بدن آزاد می‌شود که سبب شل شدن رباط‌ها می‌شود. شل شدن رباط‌ها عبور جنین از لگن و معجزه تولد را امکان‌پذیر می‌سازند. رباط‌ها به استخوان‌ها متصل هستند. شل شدن رباط‌ها در لگن اجازه می‌دهد دنبالچه بیش از معمول حرکت کند که در دنبالچه ایجاد درد می‌کند.

درد دنبالچه

چگونه در دوران بارداری راحت بنشینیم؟

بهترین راه برای کاهش درد دنبالچه هنگام نشستن و در دوران بارداری، کاهش فشار وارد بر دنبالچه است. اگر مجبورید طولانی مدت پشت میز کار بنشینید از به‌نشین ارگونومیک (بالش طبی زیرنشیمنی، زیر نشیمنی، ایرینگ، بالش طبی نشیمنگاه، تشکچه ارگونومیک) استفاده کنید.

کاهش فشار بر دنبالچه

نشستن برای افرادی که دچار التهاب و شکستگی دنبالچه هستند بسیار دردناک است. شکستگی دنبالچه می‌تواند بر اثر زمین خوردن اتفاق بیفتد. بارداری، تولد نوزاد و همچنین نشستن‌های طولانی مدت و اشتباه می‌تواند دنبالچه را دردناک سازد.

اگر دچار درد و التهاب دنبالچه هستید، به‌نشین را در مرکز نشیمنگاه صندلی قرار دهید. طوری روی به نشین (بالش طبی زیرنشیمنی، زیر نشیمنی، ایرینگ، بالش طبی نشیمنگاه، تشکچه ارگونومیک) بنشینید که دنبالچه‌تان در مرکز به نشین یعنی در حفره داخلی آن قرار گیرد تا هنگام نشستن هیچ فشاری روی دنبالچه نباشد.

میزان سفتی و نرمی به نشین باید برای فرد دارای درد دنبالچه مناسب باشد. نشستن باید روی استخوان نشیمنگاهی لگن اتفاق بیافتد. اگر از به‌نشین خیلی نرم استفاده کنید، لگن شما در فوم غرق خواهد شد و شما قادر نخواهید بود تنها بر روی دو ناحیه‌ی استخوان نشیمنگاهی بنشینید. مفصل بین استخوان خاصره و دنبالچه در بعضی افراد ناپایدار است که فشار بر آن در هنگام استفاده از به نشین ارگونومیک خیلی نرم، دنبالچه را از محل اصلی خود خارج کرده و در دنبالچه درد شدیدی ایجاد می‌کند.

اگر دچار درد دنبالچه هستید، نشستن می‌تواند برای شما بسیار دردناک باشد. بسیاری از افراد قادر به تشخیص منشا درد، هنگام نشستن نیستند. احساس درد در باسن اگر چه می‌تواند از فشار بر روی استخوان‌های نشیمنگاهی و ماهیچه‌های باسن نشات بگیرد اما بسیاری از این دردها مربوط به تورم و درد در دنبالچه می‌باشد که در هر دو مورد هنگام نشستن باید از به نشین ارگونومیک مناسب استفاده کنید. توجه داشته باشید معلولیت‌ها می‌توانند سال‌ها در وجود شما پنهان شوند و درد ممکن است یک هشدار باشد.

در هنگام درد در دنبالچه، با استفاده از به‌نشین (بالش طبی زیرنشیمنی، زیر نشیمنی، ایرینگ، بالش طبی نشیمنگاه، تشکچه ارگونومیک) فشار وارد بر لگن در هنگام نشستن توزیع شده و کاهش می‌یابد بنابراین می‌توانید راحت و بدون درد بنشینید.

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا