ارگونومی اداریاخبار و تازه ها

اهمیت ارگونومی اجتماعی و رفاه در محیط کار

The Importance of Wellbeing and Social Ergonomics in the Workplace

یک محل کار سالم چیزی فراتر از ارائه تجهیزات ارگونومیک مناسب به کارکنان برای انجام راحت کار است. عوامل دیگری بر سلامت جسمی و روحی کارکنان تأثیر می گذارد. ممکن است زمان آن رسیده باشد که ارگونومی اجتماعی در محل کار و رفاه کارکنان خود را در نظر بگیرید.


ارگونومی اجتماعی چیست؟

ارگونومی اجتماعی همه چیز اطراف ما است که بر رفتار ما در محل کار تأثیر می گذارد. طراحی دفتر، افراد درون آن و فرهنگ سازمان همگی نقش دارند.

هنگام طراحی یک محل کار، تقویت روابط بین همکاران مهم است، اما همچنین به کارکنان کمی حریم خصوصی بدهید. مناطق اشتراکی باعث افزایش تعامل و روابط بین همکاران می شود. کارکنانی که دوستان زیادی در محل کار دارند، هفت برابر بیشتر از دیگران به آمدن به سر کار علاقه نشان می دهند. اما فراهم کردن مناطق خصوصی که در آن کارکنان می توانند تماس تلفنی شخصی برقرار کنند یا گهگاه بدون وقفه کار کنند، به اندازه ایجاد روابط مهم است.

فرهنگ سازمان نقش مهمی در ارگونومی اجتماعی دارد. اگر ارزش های کارکنان مشابهت هایی با سازمان داشته باشد، به احتمال زیاد سازمان به اهداف خود دست خواهد یافت. فرهنگ سمی قلدری در محل کار، می تواند پیامدهای منفی قابل توجهی برای سازمان با افزایش غیبت در محل کار، تقاضای جابجایی کارکنان و حتی هزینه های قانونی داشته باشد.

رهبری قوی، ارتباطات و ترویج فرهنگ مثبت می تواند به کاهش قلدری در محل کار کمک کند. برای تعویض فرهنگ ضعیف، یک سازمان باید متعهد شود که کارکنان را برای مشارکت‌هایشان به رسمیت بشناسد و به آنها پاداش دهد، روابط با همکاران را از طریق تشویق تعامل اجتماعی، تمرین انعطاف‌پذیری، ترویج کار تیمی، تشویق استقلال کارگران، درخواست نظرات کارکنان و ارائه بازخورد منظم به کارکنان تقویت کند.


رفاه در محیط کار        

محیط های کاری سالم از نظر روانی مثبت و سازنده هستند. با توجه به اینکه بیماری های روانی در حال حاضر علت اصلی مرخصی استعلاجی در کشورهای توسعه یافته هستند، بهبود رفاه کارکنان برای کارفرمایان منطقی است. کارکنان نه تنها روزهای مریضی کمتری را سپری می کنند، بلکه عملکرد کاری آنها بهبود می‌یابد، سطح مشارکت و بهره‌وری افزایش می‌یابد، نرخ جابجایی کارکنان و همچنین ادعای غرامت کاهش می‌یابد.

تخمین زده می شود که از هر شش استرالیایی که در سن کار هستند، یک نفر در حال حاضر دچار یک بیماری روانی است که معمولاً افسردگی یا اضطراب است. از هر شش نفر یک نفر دیگر دارای علائم بیماری روانی از جمله نگرانی، مشکلات خواب و خستگی است. بنابراین به احتمال زیاد از هر سه کارگر یک نفر درجاتی از بیماری روانی را تجربه می کند.


علل این موضوع می تواند به طور گسترده ای بین زندگی شخصی و کاری متفاوت باشد، از جمله:

  • زندگی شخصی – مشکلات روابط، یافتن تعادل بین کار و خانه
  • عوامل فردی – سابقه بیماری روانی، توانایی کنار آمدن با مشکلات، ژنتیک و شخصیت
  • عوامل سازمانی – فرهنگ، تغییراتی که در محیط کار رخ می دهد، ایمنی و پشتیبانی
  • شغل – خواسته های شغل، سطح درگیری، منابع موجود
  • عوامل حمایتی – روابط بین فردی همکاران، کیفیت رهبری، حمایت مدیران و همکاران و آموزش.

هر یک از این عوامل می تواند برای فشار بر سلامت روان کارگر موثر باشند، اما در واقع بسیاری از افراد با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

یک گزارش رسمی نشان می دهد که به ازای هر دلاری که یک سازمان برای ابتکارات مؤثر سلامت روان خرج می کند، در ازای آن ۲.۳۰ دلار دریافت می کند. هنگامی که سلامت روانی کارکنان بهبود می یابد، روزهای مریضی کمتری را می گذرانند، در محل کار مشغول تر و شادتر هستند، بنابراین بهره وری آنها افزایش می یابد.

سازمان ها ممکن است برای شناسایی وضعیت ارگونومی اجتماعی و رفاه کارکنان خود به کمک حرفه ای نیاز داشته باشند. همه سازمان‌ها منابع داخلی برای مقابله با این مسائل را ندارند، به علاوه یک فرد خارجی می‌تواند مشاهداتی را انجام دهد که وقتی شما هر روز در آنجا کار می‌کنید، انجام آن سخت است. سرمایه گذاری انجام شده در این زمینه ها می تواند بازده قابل توجهی را برای افراد و سازمان فراهم کند.

یک سازمان تنها زمانی می تواند در بالاترین سطح خود عمل کند که همه بخش ها به طور موثر کار کنند.

 

اگر به دنبال بهبود طراحی محل کار خود با تجهیزات ارگونومیک هستید، با ما تماس بگیرید.

 

منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/the-importance-of-wellbeing-and-social-ergonomics-in-the-workplace

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا