ارگونومی اداریطراحی و تجهیزات ارگونومیک

چگونه یک پشتی طبی ایده‌ال انتخاب کنیم؟

این روزها بسیاری از کارمندان و رانندگان از پشتی طبی استفاده می‌کنند. استفاده فراگیر از پشتی طبی زیاد هم عجیب نیست، چرا که بیماری‌های مرتبط با سیستم اسکلتی عضلانی همچنان در حال افزایش است. بسیاری افراد به این فکر می‌کنند چطور از کمر درد، گردن درد و بیماری‌های ستون فقرات جلوگیری کنند.

همیشه زمان و انرژی کافی برای اینکه به‌طور منظم سلامتی‌مان را چک کنیم نداریم. افراد کمی هر روز ورزش می‌کنند، به همین دلیل استفاده از محصولات ارگونومی تا این اندازه مورد توجه قرار می‌گیرند.

چرا هنگام نشستن به پشتی طبی نیاز دارید؟

کمر درد یکی از معمول‌ترین دردهایی است که اغلب مردم مخصوصا کارمندان و رانندگان به خاطر نشستن‌های طولانی مدت آن را تجربه می‌کنند. زندگی‌های کم تحرک یکی از عوامل شیوع کمر درد است. بسیاری از کارمندان و صاحبان مشاغل امروزه مجبور به نشستن‌های طولانی مدت هستند. متخصصان IT، رانندگان، حسابداران، رانندگان، کارمندان و… جزء این دسته هستند.

نشستن طولانی مدت در برابر کامپیوتر و در موقعیت نادرست و پوسچر نامناسب روی ستون فقرات تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین ریسک ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیستم اسکلتی عضلانی بسیار بالاست.

پشتی طبی باید بتواند انحنای طبیعی ستون فقرات را حفظ کند؛ چرا که در مدت نشستن ستون فقرات شکل طبیعی خود را از دست می‌دهد. ستون فقرات در فرم و حالت طبیعی خود کمترین فشار را تحمل می‌کند. وقتی ستون فقرات از شکل طبیعی خود خارج شد، عملکرد طبیعی خود را هم از دست می‌دهد. ستون فقرات علاوه بر کمر درد دچار بیماری‌های متعددی می‌گردد که درمان آنها ساده نیست و پر هزینه است. یک پشتی طبی فشار را از روی ستون فقرات بر می‌دارد. بخش لامبار یا ستون فقرات کمری راحت‌تر می‌شود، فرد کمتر خسته می‌شود و در نهایت احساس بهتری خواهد داشت.

پشتی طبی، صندلی ارگونومیک، کمر درد، نشستن نادرست، ستون فقرات

در هر حال حمایت مناسب از کمر تنها چیزی که شما لازم دارید نیست. برای داشتن یک متابولیسم درست در بدنتان حرکات بدنی را به طور روزمره انجام دهید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. ستون فقرات بدون هر یک از اینها نمی‌تواند به اختلالات ایجاد شده غلبه کند.

چه وقت استفاده از پشتی طبی توصیه می‌شود؟

استفاده از پشتی طبی توسط تمامی متخصصان برای نشستن‌های طولانی مدت توصیه می‌شود. همچنین پشتی‌ طبی در دوره توانبخشی بعد از صدمات وارده به ستون فقرات توصیه می‌شود و به‌عنوان یک وسیله درمانی مکمل در درمان بیماری‌های ستون فقرات استفاده می‌گردند.

چه نوع پشتی طبی انتخاب کنید؟

هدف استفاده از پشتی طبی حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات است؛ پس از پشتی‌های طبی خیلی نرم استفاده نکنید، چون این پشتی‌های طبی نمی‌توانند ستون فقرات را در وضعیت صحیح نگه دارند. پشتی طبی باید مانند سدی پشت لگن قرار گیرد و مانع از چرخش لگن به عقب و خم شدن ستون فقرات شود در عین حال باید پشتی طبی شما راحت باشد.

هنگام نشستن کاملا به صندلی تکیه دهید تا وزن بدن به صندلی منتقل شود و اسکلت بدن مجبور به تحمل این وزن نباشد. در غیر این‌صورت دچار آسیب‌های اسکلتی عضلانی خواهید شد. هنگام خرید پشتی طبی دقت کنید به اندازه‌ای ضخیم نباشد که مانع تکیه دادن شما به صندلی شود و ران‌ها کاملا روی نشیمنگاه صندلی قرار گیرند. فاصله بین پشت زانوها تا لبه‌ی صندلی نباید بیشتر از ۲ تا ۴ سانتیمتر باشد در غیر اینصورت به زانو درد و کمر درد مبتلا خواهید شد.

در پایان متذکر می‌شویم داشتن یک پشتی طبی مناسب به این معنی نیست که تمام روز به آن بچسبید. پشتی طبی نباید شما را به نشستن طولانی مدت تشویق کند، چون بی‌تحرکی خود از مهم‌ترین عوامل کمر درد و دردهای اسکلتی عضلانی است؛ بنابراین از هر فرصتی برای تحرک استفاده کنید. 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا