ارگونومی اداریطراحی و تجهیزات ارگونومیک

آیا می توانم بنشینم و سالم بمانم؟ صندلی های زینی، راه حل جدید

Can I Sit and Stay Healthy?

آیا می توانم بنشینم و سالم بمانم؟ صندلی های زینی، راه حل جدید

 

جایگزین هایی برای نشستن از شنبه تا پنجشنبه

مطالعات علمی زیادی در مورد اینکه چقدر نشستن طولانی مدت می تواند خطرناک باشد منتشر شده است. تمرکز تاکنون تنها بر روی نشستن معمولی ۹۰/۹۰ بوده است (لگن و زانو در زوایای ۹۰ درجه)، وضعیتی که واقعاً بسیاری از فرآیندهای مضر در بدن را به حرکت در می آورد. پیام این مطالعات “نشستن می کشد – ایستادن باعث نجات می شود” بارها در رسانه ها تکرار شده است، اما این تمام حقیقت نیست. این مقاله توضیحات جامع و دقیق تری را از دیدگاه کارشناسی ارائه می دهد.

 

نشستن خطرناک = نشستن معمولی ۹۰/۹۰

خطرات اصلی نشستن معمولی برای سلامتی ناشی از کاهش گردش خون (۴ تا ۶ لیتر) و مایع لنفاوی (۱۲ تا ۱۵ لیتر) در بیش از ۴۰۰.۰۰۰ کیلومتر رگ ها و تمام اندام های داخلی از جمله حدود ۷۰۰ غدد لنفاوی است که بدن ما را تشکیل می دهند. این گردش خون برای بدن ضروری است. هر گونه اختلال درازمدت آن متابولیسم ما را مختل می کند و بر سلامت ما تأثیر منفی می گذارد.

گردش خون با نشستن ۹۰/۹۰ مختل می شود زیرا:

  1. تنش عضلانی در پشت، گردن و شانه ها؛
  2. فشار بالای بدن بر روی باسن و ران؛
  3. فشار در حفره شکم به دلیل وضعیت خمیده؛
  4. فشار و گردش خون ضعیف در عروق کشاله ران و بافت‌های نرم که با لباس‌های تنگ مد روز تشدید می‌شود
  5. فشار روی عروق در باسن و زانو در زاویه ۹۰ درجه
  6. تنفس کم عمق ناشی از حالت خمیده و کشش عضلانی؛ و
  7. فعالیت بدنی ضعیف

ما قلب را به عنوان یک پمپ تصور می کنیم، اما تنها ۲۵ درصد از خون ما را به گردش در می آورد. حرکت فیزیکی، “موتور” گردش خون است. یک متابولیسم سالم به ماهیچه های آرام و مقدار مشخصی از حرکات مکرر نیاز دارد (یعنی تغییرات فشار در بافت های نرم که باعث حرکت مایعات می شود). شل شدن عضلات و تغییر مکرر موقعیت (مناطق تحت فشار) همانطور که در هنگام خواب اتفاق می افتد برای گردش خون و متابولیسم کافی کافی است. در نشستن معمولی، به دلیل تنش و عدم تغییر در نواحی فشار، این اتفاق نمی افتد.

مشکلات ایستادن

ایستادن هم چیز خوبی نیست. برای افرادی که ایستاده کار می کنند مشکلات آرتریت، گردش خون ضعیف در پاها و خستگی کمر و لگن وجود دارد. برخی از کشورها و مقامات بهداشتی تلاش های جدی برای حل مشکل ایستادن انجام داده اند (مثلاً «Sitt och Stå» (نشستن و ایستادن) در سوئد) که کم و بیش شکست خورده است.

بیایید نگاهی عمیق تر به مشکلات ایستادن بیندازیم:

  1. فشار مداوم بر غضروف های زانو و باسن باعث آرتروز می شود. غضروف به تغییرات ریتمیک “تحت فشار بودن/تحت فشار نبودن” نیاز دارد تا بتواند مواد مغذی و اکسیژن را برای تجدید سلول ها جذب کند. ایستادن با فشار ثابت از این امر جلوگیری می کند. به همین دلیل است که آرتروز یک شکایت رایج در بین مشاغل ایستاده است.
  2. افرادی که سر کار زیاد می ایستند از واریس، سلولیت و تورم پاها رنج می برند. فعالیت عضلانی در تغییر وزن از یک پا به پای دیگر بسیار کم است و نمی تواند گردش خون کافی را در پاها ایجاد کند.
  3. ایستادن اغلب باعث مشکلات کمر می شود. سیستم گردش خون و بافت های پشتی برای عملکرد صحیح و تضمین سلامت کمر نیاز به حرکت دارد. ایستادن به اندازه کافی حرکت ایجاد نمی کند. اگر فرد، مبتلا به اسکولیوز، وضعیت نامناسب در ستون فقرات یا لگن، یا هر نوع تغییر شکل یا عدم تعادل در سیستم عضلانی-اسکلتی باشد، مشکلات کمر مربوط به ایستادن بیشتر ظاهر می‌شود.
  4. تنش عضلانی ممکن است افزایش یابد. وضعیت ثابت طولانی، جایی که بدن در حالت ایستاده نگه داشته می‌شود، تمایل به ایجاد کشش در ناحیه پا-لگن- پشت دارد. تنش ها گردش خون را مسدود می کنند و طبیعتاً در طول زمان بدتر می شوند.
  5. ممکن است مشکلات پا ایجاد شود. افرادی که سر کار می ایستند اغلب از مشکلات مختلف اختلالات اسکلتی عضلانی در پاهای خود رنج می برند. کفش‌ها و درمان‌های خاص اغلب به عنوان یک راه حل امتحان می‌شوند.
  6. مردم هنگام ایستادن خسته می شوند. افراد سنگین وزن، به ویژه افراد مسن، ایستادن را بسیار طاقت فرسا و خسته کننده می دانند. این به دلیل تنش عضلانی و عدم حرکت در بدن است. کمبود گردش خون نیز باعث این خستگی می شود.

راه حل جایگزین: نشستن سالم

نشستن روی صندلی زینی، در وضعیت اسب سواری (زوایای ۱۳۵/۱۳۵ درجه) با وضعیت مناسب و لگن متمایل به جلو، سالم ترین گزینه است. علاوه بر این، صندلی باید مجهز به پایه ‌های چرخدار و صندلی چرخان باشد، ارتفاع میز باید به درستی تنظیم شود و لباس‌ها نباید خیلی تنگ باشند. این، به فرد نشسته اجازه می دهد تا وضعیت مناسبی داشته باشد و تنفس عمیق تری داشته باشد، گردش خون خوب در تمام عروق اصلی داشته باشد، هیچ فشاری روی مفاصل اندام تحتانی نداشته باشد و به سختی کشش عضلانی داشته باشد.

 

 

این نوع صندلی ها فعالیت بدنی را از راههای زیر افزایش می دهند:

  • نشستن و چرخاندن صندلی به عمد یا ناخودآگاه همانطور که اغلب اتفاق می افتد.
  • تحرک برای دسترسی (که می توان با قرار دادن وسایل کمی دورتر بر آن تأکید کرد). و
  • بلند شدن مرتب از روی صندلی؛ «راه رفتن و صحبت کردن» یا ایستادن؛ ایستادن از روی صندلی زینی آسان است و مانند بلند شدن از روی صندلی های معمولی به مفاصل فشار نمی آورد.

 

 


منبع:

Can I Sit and Stay Healthy?

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا