روشهای ارزیابی در ارگونومی

ارزیابی های ارگونومیک – چرا مهم هستند و بعد از آنها چه اتفاقی می افتد؟

Ergonomic Assessments - Why They’re Important and What Happens After

ارزیابی های ارگونومیک بهترین راه برای تطبیق کارکنان با تجهیزات مورد استفاده و وظایفی است که انجام می دهند. چه در محل کار، چه در خانه و چه در یک وسیله نقلیه، حتی تغییرات ظریف می تواند مزایای عمده ای را به همراه داشته باشد.

چرا ارزیابی های ارگونومیک ابزار مهمی هستند؟

ارزیابی های ارگونومیک مهم هستند زیرا می توانند خطرات مرتبط با کارهای تکراری، ایستگاه کاری ضعیف و استفاده نادرست از تجهیزات را شناسایی کنند. یک متخصص در زمینه ارگونومی می تواند تغییراتی را توصیه کند که خطر صدمات را کاهش می دهد، مطالبات جبران خسارت را کاهش می دهد و بهره وری کارگران را افزایش می دهد.


بعد از یک ارزیابی ارگونومیک چه اتفاقی می افتد؟

ارزیابی های ارگونومیک در محل کار ایده خوبی به نظر می رسد، اما بعد چه اتفاقی می افتد؟

گزارش ارزیابی ارگونومیک

پس از تکمیل ارزیابی، گزارشی تهیه و در اختیار کارگر یا کارفرمای او قرار می گیرد. این گزارش ممکن است حاوی طیف وسیعی از توصیه‌ها برای تغییرات و/یا محصولات جدید باشد.

خرید تجهیزات و خدمات

یک ارزیابی ارگونومیک ممکن است توصیه کند که تجهیزات و یا خدماتی فرد خریداری شود.

برخی از محصولات رایجی که پس از ارزیابی خریداری می شوند، صندلی های اداری ارگونومیک هستند. یک صندلی ارگونومیک با کیفیت خوب، صندلی‌ای است که می‌توان آن را به روش‌های مختلف تنظیم کرد تا متناسب با فرم بدن کاربر باشد. تنظیمات باید شامل ارتفاع و زاویه صندلی، ارتفاع و زاویه تکیه گاه باشد. مانیتور و لوازم جانبی صفحه نمایش نیز می توانند تأثیر زیادی بر ارگونومی یک ایستگاه کاری داشته باشند. پایه های مانیتور و لپ تاپ می توانند ارتفاع صفحه نمایش را تا حد توصیه شده برای چشم افزایش دهند.

هنگامی که تجهیزات و یا خدمات پشتیبانی جدید در دسترس هستند، یک ارگونومیست ممکن است به کاربر در مورد نحوه استفاده مؤثر از تجهیزات راهنمایی ارائه دهد.

با ارائه دهندگان خدمات دفاتر اداری مانند تعمیرکاران تجهیزات اداری ارتباط برقرار کنید

برخی از ارزیابی های ارگونومیک قبل از بازسازی دفتر یا جابجایی به یک دفتر جدید انجام می شود. بازدید از محل کار موجود به ارگونومیست این امکان را می دهد که نوع کار تکمیل شده را مشاهده کند و از کارکنان در مورد مسائل ارگونومیکی که با ایستگاه های کاری فعلی دارند مشکلات را بشنود. بخش‌ها و افراد مختلف نیازمندی‌های متفاوتی دارند، بنابراین ارزیابی مقطعی از کارکنان زمانی ایده‌آل است که نیازهای اکثر کارگران در گزارش ارزیابی کتبی در نظر گرفته شود. هنگامی که گزارش در دسترس باشد، می تواند به طیف وسیعی از تامین کنندگان از معماران، برقکاران و تدارکات گرفته تا منابع انسانی، تامین کنندگان مبلمان اداری و تامین کنندگان لوازم اداری کمک کند.

طراحی مجدد یک ایستگاه کاری

برای بسیاری از کارمندان، تجهیزات فعلی آنها خوب است. این طراحی و نحوه قرار دادن تجهیزات ایستگاه کاری است که مشکل دارد. یک ایستگاه کاری با طراحی ضعیف می تواند منجر به صدمات متعددی شود. شاید نیاز باشد تا یک ارگونومیست ممکن است به محل کار مراجعه کند و محل قرارگیری تجهیزات کارگر را متناسب با بدن و نقش کاری او تنظیم کند.

قرار دادن مانیتور، صفحه کلید، ماوس، تلفن و صندلی می تواند منجر به فشار و آسیب به انگشتان، مچ دست و بازو شود. قرار دادن مناسب اشیا می تواند تفاوت زیادی در وضعیت بدن ایجاد کند. بهبود وضعیت بدن به مدت هشت ساعت در روز، پنج روز در هفته می تواند تفاوت زیادی در سطح راحتی ایجاد کند. یک کارمند راحت و بدون درد احتمالاً بسیار کارآمدتر از زمانی است که ناراحت باشد.

آموزش کارمندان در زمینه ارگونومی در محیط کار

تعداد کمی از مردم جزئیات دقیق حفظ وضعیت بدنی خوب در محل کار را برای جلوگیری از آسیب و درد درک می کنند. یک جلسه آموزشی می تواند اطلاعات مورد نیاز آنها را برای ایجاد وضعیت بدنی خوب و عادات کاری فراهم کند.

ارزیابی ارگونومیک ممکن است فقط برای یک کارمند باشد، اما می تواند آگاهی را در مورد اهمیت ارگونومی برای کل سازمان افزایش دهد. هنگامی که مدیریت و کارکنان از تغییراتی که می توان ایجاد کرد شنیدند، همه کارکنان می توانند از آن بهره مند شوند.

ارزیابی های ارگونومیک محل کار به نفع کارگران و سازمان است

ارزیابی ارگونومیک ممکن است برای برخی از سازمان ها سرمایه گذاری بزرگی به نظر برسد، اما بازدهی برای کارفرما و کارمند می تواند ارزش آن را داشته باشد.

قدردانی

وقتی یک کارمند یک ارزیابی ارگونومیک انجام داده و توصیه ها را دنبال می کند، اغلب احساس می کند که سازمان برای آنها و کمکی که به سازمان می کند ارزش قائل است. سایر کارمندان دوست دارند بدانند که سازمان به کارکنان خود و سلامت آنها اهمیت می دهد. همه اینها به بهبود روحیه کمک می کند.

بازگشت سرمایه گذاری

در حالی که ارزیابی‌های ارگونومیک می‌تواند تفاوتی در حفظ ایمنی و راحتی کارکنان در محل کار ایجاد کند، اما مزایای ملموسی نیز برای سازمان ارائه می‌دهد. بهبود روحیه و فرهنگ کارکنان باعث کاهش جابجایی کارکنان و افزایش بهره وری می شود. کارگران همچنین زمانی که احساس می کنند کارفرمایشان مایل است برای ایمن نگه داشتن آنها، ارزیابی و سرمایه گذاری روی تجهیزات ارگونومیک با کیفیت خوب انجام دهد، کمتر در محل کار غیبت می کنند و کار را ترک می کنند.


منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/ergonomic-assessments-why-they-re-important-and-what-happens-after

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا