ارگونومی اداری

ارگونومی کار با کامپیوتر – بخش سوم

نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر

همین‌طور که قبلا هم اشاره کردیم برای داشتن ارگونومی مناسب، صفحه‌کلید باید درست در مقابل شما باشد، به شکلی که آرنج‌تان در زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار بگیرد و مانیتور هم باید مقابل چشمان‌تان باشد تا مجبور نباشید برای نگاه کردن به آن گردن خود را به پایین یا بالا خم کنید. به علاوه باید مراقب موارد زیر هم باشید:

قوز نکنید. همه‌ی ما این را می‌دانیم ولی همیشه فراموش می‌کنیم. شاید یکی از دلایل قوز کردن پشتی صندلی باشد. گاهی پشتی صندلی به حدی از ما دور است که نمی‌توانیم به آن تکیه دهیم. شما باید صاف بنشینید طوری که ستون‌ فقرات با پاها زاویه‌ی ۱۰۰ درجه تشکیل دهد. خواهید دید که این حالت به شما کمک می‌کند کمتر قوز کنید.

آرنج‌های خود را با بدن‌تان نزدیک کنید و مچ‌های‌تان را صاف نگه دارید. این یعنی صفحه‌کلید و موس باید در جایگاه درست قرار داشته باشند تا مجبور نباشید برای رسیدن به آنها به جلو متمایل شوید.

شانه‌ها و پشت‌تان را رها کنید. اگر ماهیچه‌های پشت و شانه‌تان سفت باشند مشکلات زیادی برای‌تان پیش خواهد آمد. یکی از راه‌ها این است که در هنگام تایپ کردن، دست‌های خود را روی دسته‌ی صندلی نگذارید. وقتی نیازی به استفاده از دسته‌ی صندلی ندارید، صفحه‌کلید را باید در ارتفاع مناسبی قرار دهید. ممکن است این برخلاف عادت شما باشد ولی باید آن را جدی بگیرید.

 

ادامه مطلب و همچنین بخش دوم مطلب را با کلیک بر روی لینک های زیر مطالعه نمایید:

 

ارگونومی کار با کامپیوتر – بخش چهارم

 

ارگونومی کار با کامپیوتر – بخش دوم

 

 

منبع: https://acgih.ir

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا