اخبار و تازه ها

اضافه شدن خواب به چک لیست سلامت قلبی عروقی

Life’s Essential 8

انجمن قلب آمریکا یک سازمان غیر دولتی و بزرگترین سازمان حرفه ای آمریکا در زمینه دانش و بیماری های قلبی است.

در سال ۲۰۱۰ این انجمن برای اولین بار هفت عامل را تحت عنوان چک لیست عوامل موثر در سلامت قلبی عروقی مطرح کرد. این عوامل به دو زیر گروه عمده تقسیم میشوند:

۱- رفتارهای مرتبط با سلامتی شامل تغذیه، فعالیت فیزیکی و مواجهه با نیکوتین

۲- فاکتورهای مرتبط با سلامتی شامل BMI (نسبت قد به وزن)، سطح کلسترول، قندخون و فشار خون.

اوایل تابستان ۱۴۰۱ و پس از ۱۲سال، این انجمن بر پایه بیش از ۲۴۰۰ مقاله علمی جدید در مورد سلامت قلب و مغز به بازنگری عوامل مرتبط با سلامت قلبی عروقی پرداخته است. این بازنگری موجب ارائه چک لیست جدیدی با عنوان (۸عامل اساسی زندگی) (Life’s Essential 8) شده است.

در بازنگری اخیر علاوه بر تغییر در تعریف ۴مورد از عوامل قبلی، خواب سالم بعنوان هشتمین عامل مرتبط با سلامت قلبی عروقی به این چک لیست اضافه شده است.

بر طبق تعریف این انجمن میزان خواب سالم شبانه روزی برای بالغین ۹-۷ ساعت است؛ البته بچه ها بسته به سن به میزان بیشتری خواب نیاز دارند.

این چک لیست برای تمامی افراد بالای ۲ سال در ابزار آنلاینی به نام (My Life Check tool) قابل ارزیابی است. نمره کلی زیر ۵۰ نشان دهنده سلامت قلبی عروقی ضعیف، ۷۹-۵۰ متوسط و نمره بالای ۸۰ نشان دهنده سلامت قلبی عروقی بالا است.


ترجمه و تنظیم خبر: دکتر فرزانه جهانبخش. دستیار فلوشیب طب خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا