اخبار و تازه ها

حتی مواجهه کوتاه مدت با آلودگی هوا تأثیرات سریعی بر مغز دارد

Even Brief Exposure to Air Pollution Has Rapid Impacts on the Brain

خلاصه: یک مطالعه جدید نشان می دهد که سطوح معمول آلودگی هوا ناشی از ترافیک می تواند عملکرد مغز را در عرض چند ساعت مختل کند. تنها دو ساعت قرار گرفتن در معرض دود اگزوز خودروهای دیزل، اتصال عملکردی در مغز را مختل می کند.

منبع: دانشگاه بریتیش کلمبیا


یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه ویکتوریا نشان داده است که سطوح معمول آلودگی هوای ناشی از ترافیک می تواند عملکرد مغز انسان را تنها در عرض چند ساعت مختل کند.

یافته‌های بدست آمده که در journal Environmental Health منتشر شده، نشان می‌دهد که تنها دو ساعت قرار گرفتن در معرض دود اگزوز خودروهای دیزل باعث کاهش اتصال عملکردی مغز می‌شود – اندازه گیری نحوه تعامل و ارتباط نواحی مختلف مغز با یکدیگر. این مطالعه اولین شواهد را در انسان، از یک آزمایش کنترل شده، از تغییر اتصال شبکه مغز ناشی از آلودگی هوا ارائه می دهد.

دکتر کریس کارلستن، نویسنده ارشد این مطالعه، پروفسور و رئیس طب تنفسی و صاحب کرسی تحقیقاتی کانادا در بیماری‌های ریوی شغلی و محیطی در UBC، گفت: «برای چندین دهه، دانشمندان فکر می‌کردند که مغز ممکن است از اثرات مضر آلودگی هوا محافظت شود.»

این مطالعه، که اولین مطالعه در نوع خود در جهان است، شواهد جدیدی را ارائه می دهد که ارتباط بین آلودگی هوا و عملکردهای شناختی را نشان می دهد.

برای این مطالعه، محققان ۲۵ فرد بالغ سالم را در معرض دود اگزوز خودرو دیزل و هوای فیلتر شده در زمان‌های مختلف در یک محیط آزمایشگاهی قرار دادند. فعالیت مغز قبل و بعد از هر بار مواجهه با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) اندازه‌گیری شد.

محققان تغییرات شبکه پیش‌فرض مغز (DMN) را تجزیه و تحلیل کردند – مجموعه‌ای از مناطق مغزی به هم پیوسته که نقش مهمی در حافظه و تفکر درونی بازی می‌کنند. – fMRI نشان داد در شرکت کنندگانی که با دود اگزوز خودروهای دیزل مواجهه داشته اند، اتصال عملکردی در مناطق گسترده‌ای از DMN نسبت به شرکت‌کنندگانی که با هوای فیلتر شده مواجهه داشته اند، کاهش یافته است.

دکتر جودی گاوریلوک، استاد روانشناسی در دانشگاه ویکتوریا و نویسنده اول مطالعه می گوید: “ما می دانیم که اتصال عملکردی تغییر یافته در DMN با کاهش عملکرد شناختی و علائم افسردگی مرتبط است، بنابراین مشاهده آلودگی هوای ناشی از ترافیک که این شبکه ها را قطع می کند، نگران کننده است.”

“با توجه به اینکه که برای درک کامل تأثیرات عملکردی این تغییرات به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما ممکن است این تغییرات تفکر یا توانایی کار افراد را مختل کنند.”


اقداماتی برای محافظت از خود انجام دهید

قابل ذکر است، تغییرات در مغز موقتی بوده و اتصال مغزی شرکت کنندگان پس از مواجهه به حالت عادی بازگشت. دکتر کارلستن حدس زده که در جایی که مواجهه مداوم است، اثرات مغزی می تواند طولانی مدت باشد. او می گوید که مردم باید مراقب هوایی که تنفس می کنند باشند و اقدامات مناسب را برای به حداقل رساندن مواجهه با  آلاینده های احتمالی مضر هوا مانند دود اگزوز خودروها انجام دهند.

fMRI کاهش اتصال عملکردی در مغز را به دنبال قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک نشان می دهد. اعتبار: آزمایشگاه مواجهه با آلودگی هوا

دکتر کارلستن بیان می کند: «مردم ممکن است بخواهند دفعه بعد که در ترافیک و داخل خودرو با شیشه‌های پایین گیر کرده‌اند، دوباره فکر کنند. مهم است که از کارکرد مناسب فیلتر هوای ماشین خود اطمینان حاصل کنید و اگر در خیابانی شلوغ پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنید، به مسیری خلوت تغییر مسیر دهید.»

در حالی که مطالعه فعلی تنها به تأثیرات شناختی آلودگی هوای ناشی از ترافیک پرداخته، دکتر کارلستن معتقد است که سایر محصولات ناشی از احتراق نیز احتمالاً نگران کننده هستند.

دکتر کارلستن بیان می کند: “آلودگی هوا اکنون به عنوان بزرگترین تهدید زیست محیطی برای سلامت انسان شناخته شده است و ما به طور فزاینده ای شاهد تاثیرات آن در تمام سیستم های اصلی اندام های بدن هستیم.”

من انتظار دارم که در اثر قرار گرفتن در معرض سایر آلاینده‌های هوا، مانند دود آتش‌سوزی جنگل، اثرات مشابهی بر مغز ببینیم. با افزایش بروز اختلالات عصبی-شناختی، این موضوع برای مقامات بهداشت عمومی و سیاست گذاران مهم است.

این مطالعه در آزمایشگاه مواجهه با آلودگی هوا UBC، واقع در بیمارستان عمومی ونکوور، که می تواند تنفس انواع آلاینده های هوا را شبیه سازی کند، انجام شد.

این مطالعه برای افزایش ایمنی، به دقت طراحی و تایید شده بود و محققان شرایط محیط واقعی را شبیه سازی نمودند.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا