بیماری ها

درد حاد در مقابل درد مزمن – چه تفاوتی دارد؟

Acute Pain Vs Chronic Pain - What’s the Difference

درد مزمن و حاد هر دو آزاردهنده به نظر می رسند. هیچ کدام خوشایند نیستند، اما مهم است که تفاوت بین دو نوع درد را بدانید تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید و بتوانیم از دردهای مشابه در آینده جلوگیری کنید.


درد حاد چیست؟

درد حاد به درد خفیف یا تیز اطلاق می شود که به سرعت ایجاد می شود. اغلب این سیستم هشدار بدن ما است که از انجام کاری که ممکن است به بدن آسیب بزند، دست بکشد. درد حاد می تواند برای مدت کوتاه یا طولانی ادامه داشته باشد و معمولاً با بهبود جراحت یا آسیب از بین می رود. درد حاد شامل شکستگی استخوان، سوختگی، بریدگی و کارهای دندانپزشکی است.


درد مزمن چیست؟

درد مزمن زمانی است که شما برای مدت طولانی، معمولاً شش ماه یا بیشتر، احساس درد می کنید. افراد مبتلا به کمردرد، سردردهای منظم، مشکلات عصبی یا سندرم های در حال پیشرفت طولانی مانند پوکی استخوان یا آرتریت اغلب درد مزمن را تجربه می کنند.

علاوه بر درد، می تواند اثرات فیزیکی دیگری نیز بر بدن داشته باشد. این درد می تواند باعث انقباض عضلات، کاهش تحرک، حرکت نامناسب، کمبود انرژی و کاهش اشتها شود. زمانی که ماهیچه ها منقبض هستند و فردی که درد دارد به طرز ناخوشایندی حرکت می کند، سایر قسمت های بدن خود را در معرض آسیب قرار می دهد. گاهی اوقات چیزی که به عنوان درد در یک ناحیه شروع می شود منجر به مشکلاتی در جای دیگری از بدن می شود و یک چرخه معیوب از درد شروع می شود.

درد مزمن اثرات روانی دارد. این مورد می تواند سیستم عصبی را تغییر دهد و آن را به درد حساس تر کند به طوری که درد طولانی تر و شدیدتر شود. سایر اثرات روانی درد شامل اضطراب، افسردگی، عصبانیت و ترس از آسیب مکرر است. ترس می تواند باعث شود که فرد زندگی خود را اغییر دهد و بیماری روانی می تواند تأثیر نامطلوبی بر کیفیت زندگی او و اطرافیانش بگذارد. بهبودی یک بیماری روانی ممکن است بسیار بیشتر از درد طول بکشد، به خصوص اگر به دنبال درمان نباشند.


چرا باید تفاوت بین درد حاد و مزمن را بدانید؟

آسیب اسکلتی عضلانی می تواند به صورت درد حاد شروع شود. درد در ناحیه کمر یا مچ دست ممکن است یک علامت هشدار دهنده باشد مبنی بر این که اقدامات تکراری یا وضعیت نامناسب شما می تواند منجر به آسیبی شود که ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد. مهم است که درد حاد را بشناسید و تغییراتی ایجاد کنید تا درد به بیماری تبدیل نشود.


کلماتی برای توصیف درد

از کلمات زیر می توان برای توصیف نوع دردی که احساس می کنید استفاده کرد. این می تواند به پزشک کمک کند تا درک بهتری از درد و آنچه ممکن است باعث آن شود را به دست آورد:

  • دردناک
  • نیش زدن
  • کوبیدن
  • تیز
  • گاز گرفتن
  • سوزش
  • خارش
  • ضربان دار
  • نیشگون گرفتن
  • غیر قابل تحمل
  • مور مور


چگونه از درد دوری کنیم

ما نمی توانیم به طور کامل از درد اجتناب کنیم، اما اقداماتی وجود دارد که می توانیم برای کمک به کنترل درد انجام دهیم.


به بدنت گوش کن

درد طوری طراحی شده است که یک علامت هشدار دهنده باشد که ما در حال انجام کاری هستیم که نباید انجام دهیم. درد یا گزگز را نادیده نگیرید زیرا “آنقدرها هم بد نیست”. اینها علائم هشداردهنده ای هستند که اگر نحوه نشستن، ایستادن، بلند کردن یا حمل خود را تغییر ندهید، ممکن است آسیب جدی تری رخ دهد. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی می تواند باعث درد شود، به یک متخصص مراجعه کنید.


مدیریت درد

نوع درد می تواند به تعیین درمان لازم برای کنترل درد کمک کند. گاهی اوقات به انواع مختلفی از تسکین درد نیاز است.


داروها

داروهای مختلفی برای انواع درد استفاده می شود. درد شدید کوتاه مدت در مقایسه با فردی که درد طولانی مدت دارد به تسکین متفاوتی نیاز دارد. مصرف طولانی مدت داروها می تواند منجر به اتکا به دارو شود. داروها را فقط طبق دستور پزشک و تا زمانی که نیاز دارید مصرف کنید. هنگام تجویز داروهای ضد درد، بپرسید که آیا آنها اعتیادآور هستند و چه اقداماتی را می توانید انجام دهید تا شانس معتاد شدن را کاهش دهید.


آموزش مغز

مغز ما ابزار قدرتمندی است. مغز می تواند درد و استرسی که ما احساس می کنیم را با دور کردن توجه ما از آنها کاهش دهد. برخی از مبتلایان به درد مزمن هیپنوتیزم، تمرینات آرامش بخشی و تکنیک های حواس پرتی را برای کاهش درد آموخته اند.


به دنبال کمک حرفه ای

بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی وجود دارند که ممکن است در مدیریت درد نقش داشته باشند. پزشک عمومی یک فرد ممکن است در تنظیم کمک از طیف وسیعی از متخصصان از جمله:

  • کاردرمانگران
  • فیزیوتراپیست ها
  • روانشناسان
  • متخصصان درد
  • روانشناسان


تجهیزات مناسب

مبلمان اداری ارگونومیک یکی از بهترین راه هایی است که کارگران می توانند از آسیب و دردهای مزمن جلوگیری کنند. همیشه واضح نیست که صندلی مورد استفاده شما ارگونومیک نیست یا ایستگاه کاری شما برای کاری که انجام می دهید ایده آل نیست این موارد می بایستی توسط یک ارگونومیست بررسی شود.

 

منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/acute-pain-vs-chronic-pain-what-s-the-difference

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا