ارگونومی در منزل

رعایت اصول ارگونومیک در آشپزخانه

شما چند ساعت از روز را در آشپزخانه می گذرانید؟ تهیه و طبخ غذا، شستن میوه ­ها، سبزی­ ها، شستن ظرف ها، نگهداری غذا در یخچال و کابینت موجب می شود خیلی از خانم های خانه دار زمان زیادی از روز را در آشپزخانه بگذرانند. کار با وسایلی که به شکل نامناسبی طراحی شده­باشند، توجه نکردن به وضعیت صحیح بدن هنگام کار و انجام حرکات تکراری در طولانی مدت موجب آسیب دیدن عضلات و مفاصل و بروز مشکلات اسکلتی می شود.

چطور یک آشپزخانه ارگونومیک داشته باشیم

این در حالی است که کارشناسان می گویند با کمی دقت در انجام کارهای آشپزی و با رعایت اصول ارگونومی هنگام کار در آشپزخانه، می­توان از این عوارض پیشگیری کرد و راحت­ترین حالت ممکن و با کمترین عارضه، کارها را انجام دهند. با کمی دقت در انتخاب لوازم آشپزی و چند تغییر ساده در آن می توانید شرایط را برای کاری راحت تر و کم خطرتر فراهم کنید تا کار در آشپزخانه برا یتان آسانتر، ایمن تر و لذت بخش تر شود.

ارگونومیک یکی از فاکتورهای مهم در آشپزخانه می باشد . آشپزخانه ای که مطابق با علم ارگونومیک طراحی شده است این امکان را فراهم می کند که تمامی وسایل و کابینت ها متناسب با قد و میزان فعالیت فرد باشد تا با کمترین فعالیت و در بهینه ترین زمان ممکن دسترسی به وسایل آسان تر باشد.

آشپزخانه از فضاهای بسیار مهم در هر خانه ای محسوب می شود که علاوه بر تاثیرگذاری زیاد آن بر زیبایی دکوراسیون منزل، عملکرد، راحتی و کارآمدی آن بسیار نقش تعیین کننده ای برای آماده سازی غذا و استفاده آسان از فضا دارد.

طراحی آشپزخانه ای با اصول ارگونومیک

واژه ارگونومی (Ergonomy) از ترکیب دو کلمه یونانی «ergon»، به معنای «کار» و «nomos» به معنای «قانون و قاعده» تشکیل شده است. بی توجهی به اصول ارگونومیک در طراحی فضاهای زندگی، می تواند سلامتی انسان را با خطرات جدی مواجه سازد. ارگونومی در عمل به مفهوم تطابق و سازگاری محیط کار، ابزار کار و شرایط کار با توانایی های جسمی و روانی انسان ها می باشد.
ارگونومی اهمیت به ابعاد انسانی و نیازهای انسانی در طراحی فضاست به طوریکه متناسب با ارتفاع یا قد انسان باشد و استفاده از فضا را برای انسان آسان کند.

در این جا نکاتی برای طراحی ارگونومیک در آشپزخانه مشاهده خواهید کرد:

۱- ارتفاع کانتر حداقل باید ۹۰ سانتی متر باشد.

۲- هواکش باید دست کم ۶۰ سانتی متر بالای اجاق گاز نصب شود.

۳- در آپارتمان ها به دلیل اشراف آشپزخانه به عرصه هایی چون نشیمن و پذیرایی، بخارات و بوی ناشی از طبخ غذا می تواند برای ساکنین منزل آزار دهنده باشد؛ پس برای رفع این مساله وجود یک پنجره یا هواکش (به منظور ورود هوای تازه) و یک هود (برای مکش هوای بالا رونده) بالای اجاق گاز ضروری است.

۴- رعایت مثلث کار در آشپزخانه به معنی قرارگیری سه عنصر اصلی آشپزخانه (یخچال، گاز، سینک ظرفشویی) که نباید مثلث قاعده ای کمتر از ۲/۱ متر یا بیشتر از ۷/۲ متر داشته باشد.

۵- کابینت های دیواری حداقل باید ۳۰ سانتیمتر عمق داشته باشد و ۷۰ سانتیمتر ارتفاع و کابینت زمینی حداقل ۵۳ سانتیمتر عمق نیاز دارد.
۶- برای راحتی و کارایی دستگیره ها، کنترلها و کشوها بایستی با یک دست هم قابلیت عملکرد داشته باشند.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا