مقدمه و تاریخچه

سازمان های مرتبط با ارگونومی

همانطور که تا اینجا در پاسخ به سوال ارگونومی چیست گفته شد؛ ارگونومی یا مهندسی عوامل انسانی در واقع فناوری طراحی کار بر اساس علوم بیولوژیکی، انسانی، آناتومی، فیزیولوژی و روانشناسی است. این علم ارتباط میان انسان و محیط پیرامونش را بررسی می کند. یکی از اهداف اصلی ارگونومی کسب حداکثر رضایت از کار است.

این اصل در راستای تامین آسایش بیشتر در کنار بهره وری بالاتر فعالیت می کند و از بنیادی ترین اصول قرن بیست و یکم است. قطعا بست و گسترش یافته های علمی در این زمینه و رساندن آن ها از فضای تئوری به عرصه عملی نیاز به استفاده از متدهای حساب شده و زنجیره بزرگی از سازمان های جهانی همکار و هم راستا خواهد داشت. در ادامه به تعریف ارگونومی، روش ها و متدهای رایج در آن و سازمان های مرتبط با ارگونومی و عوامل انسانی خواهیم پرداخت پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

با توجه به اهمیت این رشته و تاثیر بسزای آن در زندگی بشر سازمان ها و نهادهای متعددی در اقصی نقاط جهان، برای پژوهش در این زمینه و گسترش یافته های جدید علم ارگونومی و عوامل انسانی، تاسیس شده و مشغول به فعالیت هستند. این نهاد ها و سازمان ها در مسیر کسب دانش روز، اصلاح امور و اجرای اصول ارگونومی از روش های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

 

سازمان های مرتبط با ارگونومی

قدیمی ترین ارگان حرفه ای متخصصان عوامل انسانی و ارگونومیست ها، با نام انستیتوی ارشد اقتصاد ارگونومیک و عوامل انسانی در سال ۱۹۴۶ در انگلستان تاسیس شد که امروزه به طور رسمی با نام موسسه ارگونومی و عوامل انسانی شناخته می شود، سازمانی که پیش از آن با نام انجمن ارگونومی نامیده می شد.

موسسه دیگر در این زمینه، انجمن عوامل انسانی و ارگونومی (HFES) است در سال ۱۹۵۷ تاسیس شد. وظیفه اصلی این انجمن کشف، ترویج و تبادل دانش در مورد ویژگی های انسان است که در طراحی انواع سیستم ها و دستگاه ها قابل اجرا است.

انجمن ارگونومیست های کانادایی در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد. این انجمن در ابتدا به صورت اختصاری (HFAC) نامگذاری شد، اما در سال ۱۹۸۴ مخفف این نام به زبان فرانسه (ACE) هم با نام اولیه تلفیق شد و عنوان دو زبانه در ۱۹۹۹ به تصویب رسید. مطابق بیانیه (ACF) در سال ۲۰۱۷ دانش و مهارت متخصصان ارگونومی و عوامل انسانی برای بهینه سازی کار و رفاه انسانی به کار می رود.

 

انجمن بین المللی ارگونومی (IEA) سازمان جامع ارگونومی و عوامل انسانی در سراسر جهان است. وظیفه (IEA) ارتقا کیفیت زندگی از طریق گسترش دامنه دانش و کاربرد علم ارگونومی و عوامل انسانی است. این انجمن از سپتامبر ۲۰۰۸ چهل و شش زیر مجموعه و دو انجمن وابسته دارد.

انجمن عوامل انسانی و تحولات سلامتی با نام اختصاری (HFTH) یک شبکه بین المللی از پزشکان است که در بیمارستان ها و سیستم های بهداشتی جهان جای خود را باز کرده اند. هدف این شبکه تامین منابعی برای مهندسین عوامل انسانی، پزشکان و سازمان های بهداشتی است که به دنبال استفاده از اصول ارگونومی در راستای بهبود مراقبت از بیماران و عملکرد بهتر کادر درمان هستند. این شبکه همچنین به عنوان بستری مناسب برای متخصصان عوامل انسانی، پزشکان، اعضای هیئت علمی، شرکای صنعتی و کسانی که در زمینه عوامل انسانی و مراقبت های بهداشتی کنجکاو هستند، عمل می کند.

موسسه طب کار یا (IOM) را اولین بار مسئولان صنعت ذغال سنگ در سال ۱۹۶۹ تاسیس کردند. این موسسه از همان ابتدا متخصصان ارگونومی را به کار گرفت تا اصول ارگونومی را در طراحی ماشین آلات و محیط های استخراج ذغال سنگ به کار گیرد. موسسه طب کار تا به امروز هم به فعالیت های ارگونومی، به ویژه در زمینه اختلالات اسکلتی-عضلانی ادامه داده است. کاهش تنش های گرمایی و تولید تجهیزات حفاظت شخصی از دیگر فعالیت های این مجموعه بوده است.

انجمن بین المللی مهندسان ماشین آلات یا (SAE)، سازمانی حرفه ای برای متخصصان مهندسی حمل و نقل در صنابع هوافضا، خودرو و وسایل حمل و نقل تجاری است. این انجمن یک سازمان توسعه استاندارد برای مهندسی وسایل نقلیه مجهز از جمله اتومبیل، کامیون، قایق، هواپیما و… است. این موسسه استانداردهایی را برای ساخت وسایل نقلیه تعریف کرده است که در صنعت خودرو و صنایع دیگر، استفاده می شود. به کار بردن این استانداردها در تولید وسایل نقلیه باعث گسترش استفاده از اصول ارگونومی و عوامل انسانی می شود. این سازمان یکی از تاثیرگذارترین موسسات در زمینه گسترش کاربرد اصول ارگونومی در طراحی خودرو است. این انجمن به طور منظم کنفرانس هایی با موضوعاتی شامل تمام جنبه های عوامل انسانی و ارگونومی برگزار می کند.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا