متفرقه

فنگ شویی و ارگونومی

Feng Shui and ergonomics

فنگ شویی در واقع دانش زندگی متعادل و هماهنگ بین انسان و محیط پیرامون اوست. ریشه فلسفه فنگ شویی به جوامع کهن شرقی باز می‌گردد و قدمتی چندین هزار ساله دارد. هدف اصلی این علم، ایجاد حس هماهنگی است. فنگ شویی محیطی به فنگ شویی ذهن کمک کرده و باعث خلق موقعیت‌های مثبت و حال خوب می‌شود.

از نظر اصطلاح شناسی، فنگ شویی از دو واژه “فنگ” به معنای باد و “شوئی” به معنای آب تشکیل شده است. فرهنگ کهن آسیای شرقی اعتقاد دارد که در اثر اتحاد باد و آب می‌توان سلامتی و محصول خوب به‌دست آورد. بنابراین فنگ‌شویی می‌تواند باعث دارایی و ثروت و هم باعث سختی و بیچارگی شود. فنگ شویی به کار بردن درست عناصر مادی و متمرکز کردن انرژی‌های آن است و باعث می‌شود انرژی خوبی در فضای زندگی جریان یابد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فنگ شویی، در محل زندگی است. فنگ شویی در محل زندگی به این معناست که هر چیزی چگونه و کجا قرار گیرد تا بیشترین انرژی و حال خوب جریان پیدا کند. بنابراین سوال اصلی فنگ شویی این است که هر کدام از وسایل و اشیاء منزل و محیط کار به چه صورت و در کجا قرار بگیرند تا بیشترین انرژی و تعادل در محیط جاری شود؟



ارگونومی و فنگ‌شویی چه ارتباطی با هم دارند؟

ارگونومی علم تناسب ابزار و محیط است. وقتی به فلسفه ارگونومی و فنگ شویی می‌نگریم به این نتیجه می‌رسیم که این دو رشته شاید در ظاهر با هم متفاوت باشند اما در عین حال بسیار به هم نزدیک هستند. طبق تعریف، در ارگونومی سعی بر این است تا با در نظر گرفتن طراحی، ساخت و چیدمان اصولی محیط و محصولات بیشترین تطابق در محیط و با کاربر وجود داشته باشد.

بر اساس علم ارگونومی چیدمان محیط باید به نحوی انجام شود که ارتفاع محصولات، چیدمان آنها و نحوه استفاده از آنها اصولی باشد. یکی از مهم‌ترین مسائل در فنگ شویی، استفاده از رنگ‌هاست. ارگونومی بیان می‌کند که رنگ‌ها در محل کار یا منزل باید به نحوی استفاده شوند که باعث به هم ریختگی توجه و تمرکز افراد نشوند. فنگ شویی اعلام می‌دارد که چیدمان وسایل باید به گونه‌ای انجام شود تا تعادل و توازن بین اشیاء حفظ شود. ارگونومی نشان می‌دهد در چیدمان وسایل روی میز کار باید وسایل بر اساس دسترسی و نیاز به آنها چیده شوند. فنگ شویی تلاش دارد تا در چیدمان محیط از نور طبیعی استفاده شود. ارگونومی نیز بهترین نور در محیط کار و منزل را ترکیب نور طبیعی و مصنوعی می‌داند.

فنگ‌شویی نشان می‌دهد که رعایت اصول در چیدمان و قرارگیری محصولات باعث حس و انرژی خوب و رضایت افراد می‌شود. حال آنکه ارگونومی با هدف افزایش حس رضایت و در نتیجه بهره‌وری و سلامت افراد عمل می‌کند. در یک نگاه کلی، فنگ شویی و ارگونومی هر دو به دنبال حال خوب، انرژی‌های مثبت و سلامت افراد هستند و این نشان می‌دهد علوم و فنونی که با محوریت انسان چیده شده و شکل گرفتند؛ به دنبال افزایش بهره‌وری و راندمان افراد هستند.

 

منبع:

https://barad.com

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا