کودکان و مدارس

مهمترین ویژگی های نیمکت مدارس که باید بدانید چیست؟

مهمترین ویژگی های نیمکت مدارس که باید بدانید چیست؟ دلیل اهمیت بالای نیمکت مدارس  چیست؟

 

امروزه طراحی و توسعه یک محیط آموزشی ارگونومی بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته است و محیط مدرسه نشان دهنده محیط کار برای هزاران دانش آموز است. دانش آموزان بیشتر وقت خود ا در مدرسه می گذرانند، بنابراین میز و نیمکت و صندلی های مدرسه یکی از مهم ترین امکانات فیزیکی مدارس برای بهبود راحتی و تمرکز در محیط مدارس به شمار می آیند. بنابراین طراحی مدرسه و محیط آموزشی برای دانش آموزان باید به گونه ای باشد که راحتی دانش آموز در اولویت قرار بگیرد.

تعریف نیمکت مدارس مناسب دانش آموزان

نیمکت به نشیمنگاهی گفته می شود که معمولا برای بیشتر از یک نفر استفاده می شود. نیمکت های مدارس معمولا از ام دی اف ساخته می شوند. اما ممکن است از مواد دیگری مثل سیمان، چوب، آهن و فلز نیز برای ساخت نیمکت استفاده کنند که این نیمکت ها بیشتر در پارک ها، فضای های باز و منازل کاربرد دارند.

نیمکت های ساخته شده  با ام دی اف معمولا رایج تر و کاربردی تر هستند و به عنوان نیمکت مدارس شناخته می شوند. امروزه طراحی میز و نمیکت های دانش آموزی با توجه به استانداردها و اندازه بدن انسان ها (آنتروپومتری) بسیار مورد توجه قرار گرفته است. میز و صندلی های سنتی نمی توانند برای همه دانش آموزان با اندام متفاوت بدن مناسب باشند. پس در طراحی آنها باید شرایط و راحتی جسمی و ذهنی دانش آموزان حتما مورد توجه قرار بگیرد. طراحی، سهولت جابجایی و حمل و هزینه تولید از فاکتور های مهم دیگری است که باید در تجهیز مدارس به آن توجه شود.

انواع نیمکت مدارس در ایران

نیمکت های ساخته شده با متریال های فلزی و ام دی اف بیشترین و کاربردی ترین میز و نیمکت های موجود در مدارس کشور هستند. امروزه می توان با ترکیب این نیمکت ها با صندلی های راحتی و قابل تنظیم یا با صندلی هایی که قابلیت تنظیم و تغییر ارتفاع و اندازه را دارند، میز و نیمکت های ترکیبی متنوعی با توجه با گروه های سنی دانش آموزان طراحی و اجرا کرد.

ابعاد میز و نیمکت های رایج در مدارس

ابعاد و اندازه استاندارد نیمکت های دانش آموزی با توجه به سن، قد و وزن دانش آموزان در دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه متفاوت است.

مقایسه نیمکت با صندلی دانش آموزی دسته دار

به طور طبیعی هر کدام از این دو مدل مزایا و معایب خاص خود را دارند. دانش آموزان زمان را صرف نشستن در کلاس درس می کنند. استفاده از صندلی تک نفره باعث کاهش فعالیت بدنی و کم تحرکی آنها می شود در حالی که استفاده از نیمکت برای کلاس های درس باعث می شود که دانش آموزان فعالیت، تحرک و تعامل بیشتری با سایر دانش آموزان داشته باشند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که استفاده از نیمکت در کلاس بر روی رفتار دانش آموزان منزوی، درون گرا و دانش آموزانی که مشکلات عاطفی و احساسی دارند بسیار تاثیر مثبت داشته به طوری که استفاده از نیمکت ۱۹ تا ۲۴ درصد باعث بهبود تعاملات اجتماعی و رفتار های مثبت دانش آموزان شده است.

از لحاظ جابجایی صندلی های تک نفره راحت تر جابجا می شوند و یک نفر به راحتی آنها را جابجا می کند، در حالی که نیمکت ها ابعاد بزرگتر و وزن بیشتری داشته و جابجایی آنها سخت تر می باشد. اما از لحاظ اینکه دانش آموزان نتوانند به راحتی آنها را جابجا کنند و از لحاظ نظم کلاس این مزیت به حساب می آید.

استفاده از پروفیل های آهن سبک می توان ابعاد و وزن نیمکت ها و صندلی های آموزشی را به طور دلخواه تغییر داد. نیمکت ها با ابعاد متناسب تک نفره، دو نفره و سه نفره تولید می شوند. به صورت کلی بهترین حالت برای دانش آموزان از لحاظ راحتی و داشتن ارتباط با هم، همچنین از لحاظ حمل، جابجایی و وزن نیمکت های دو نفره از سایر مدل ها بهتر هستند.

 

منبع: https://hirasanatmarivan.ir/

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا