پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز
Emotional Intelligence: by Brad berry & Greaves
این پرسشنامه و آزمون شامل ۲۸ ماده است که بر اساس مقیاس ۶ درجه ای لیکرت نمره گذاری می شود، و چهار مولفه خود آگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه را می سنجد و یک نمره کلی هوش هیجانی نیز به دست می دهد.
۱) خودآگاهی:
خودآگاهی در حقیقت، تشخیص احساس خود در همان لحظهی وقوع است. این خرده مقیاس بسیار مهم است چراکه مرحلهی اول بهبود روابط اجتماعی، شناخت احوالات خود است.
برای مثال، روزهایی وجود دارد که حوصلهی هیچ کاری را نداریم. در این مواقع اگر از قبل تمرین کرده باشیم، به سرعت بر احساسات خود، آگاهی پیدا کرده و علت حال بد خود را متوجه میشویم.
۲) خود مدیریتی:
مرحلهی بعد از خودآگاهی، داشتنِ تواناییِ کنترل عواطف و هیجانهای خود است؛ به عبارت دیگر یعنی در هر شرایطی بتوانیم رفتاری مناسب، از خود بروز دهیم.
مانند دورههای بحرانی که پر از استرس است و حفظ آرامش و اعتماد به نفس، از ضروریات است.
۳) آگاهی اجتماعی:
در پلّه بعدی، به مرحلهی آگاهی اجتماعی میرسیم. به معنای اینکه بتوانیم درک صحیحی از احساسات و رفتار دیگران داشتهباشیم. در عین حال، بدانیم که عواطف و هیجانات ما چه تاثیری بر دیگران میگذارد.
برای مثال، تقویت توانایی همدلی با دیگران، در پرورش آگاهی اجتماعی، نقش مهمی دارد. به نوعی، همدلی دریچهی ورود به احساسات دیگران است.
۴) مدیریت رابطه:
امروزه، داشتن ارتباط موثر با دیگران اهمیت ویژهای دارد. چرا که انسانها در بیشتر اوقات، به همکاری با یکدیگر نیازمندند؛ مثلاً از خرید روزانه گرفته تا تصمیمات مهم شغلی، همگی به مشورت و ارتباط وابستهاند.
بنابراین، هنر ارتباط با مردم نقش پررنگی در زندگی هر فرد دارد. به این هنر ارزشمند، اصطلاحاً مدیریت رابطه میگویند.
در واقع، مدیریت رابطه یعنی بدانیم چه رفتاری را چگونه و در چه زمانی بروز دهیم تا تاثیر دلخواه ما را بر دیگران بگذارد.
دانلود:
در فایل زیر می توانید پرسشنامه به همراه راهنمای فارسی آن را مشاهده نمایید.
به سبد خرید شما اضافه شد
پس از پرداخت وجه برای دانلود، در منوی اصلی سایت
روی گزینه پنل کاربری و سپس پیشخوان کلیک کنید.
لینک دانلود در قسمت خریدهای شما در دسترس می باشد/
به سبد خرید شما اضافه شد