ارگونومی فیزیکی

پیشینه علمی و اجرایی آنتروپومتری

🌀شاید بتوان شروع این علم را به دوران مارکوپولو و سفرهای آن دانست، کسی که در اواخر قرن ۱۳ ابعاد، اندازه‌ها و ساختمان بدنی گوناگونی که در سفرهای خود به دور دنیا دیده بود، گزارش کرد. در طی قرون وسطی دی‌اونیزیوس راهب فورنا درباره قالب بدنی انسانی مطالبی را نگاشت. همچنین شخصی ایتالیایی در قرن پنج به نام سنینو سنی ارتفاع قد یک مرد را معادل پهنای بازوهای گسترده‌اش ترسیم کرده بود.

🌀 در طول دوره رنسانس، لئوناردو داوینچی تصویر انسان مشهورش را خلق کرد که بر اساس مرد معمولی ویترویسی بود. در نیمه قرن ۱۹ ج. بنومی و ج.گیبسان دوباره شکل ویترویسی را بازسازی کردند. در سال ۱۸۲۵ کتاب بلومن بک شامل اطلاعات آنتروپومتری کامل موجود آن زمان بود. همین‌طور الکساندر وان‌هوم بولت علوم آن زمان را در ۵ جلد در Cosmos 1849 جمع‌آوری کرد.

🌀 رشد سریع در آزمایش‌ها و پژوهش‌ها و انتشارات شروع شده بود، لذا آنتروپومتری به شاخه‌های ویژه‌ای تقسیم شد. ادالپ کوئتلد تحلیل آماری اندازه‌های قفسه سینه ۵۰۰۰ سرباز اسکاتلندی را در سال ۱۸۴۴ منتشر نمود. وان مِیِر ، برون و فیشر بیومکانیک را پی‌ریزی کردند. پاول بروکا مطالعات گسترده‌ای روی جمجمه انسان انجام داد. به‌‌سرعت اختلاف در مطالعات آنتروپومتری افزایش یافت و آن‌را به سوی انجمن‌ها سوق داد، سال ۱۹۰۶ در موناکو و سال ۱۹۱۲ در ژنو، فیزیکال آنتروپولوژیست‌ها روی استاندارد کردن روش‌های آنتروپومتری موافقت کردند.


دسته‌بندی ابعاد آنتروپومتری

👈 تعیین پارامترهای #آنتروپومتری از مهمترین گام‌های مطالعات آنتروپومتری می‌باشد.
👈 توجه به کاربست داده‌های حاصل از اندازه‌گیری پارامترها شاید بتواند راهی جهت دسته‌بندنی ذهنی و کارکردی جهت انتخاب پارامترها باشد.
👈 در آنتروپومتری کلاسیک لغات و اصلاحاتی از قبیل ارتفاع، پهنا، عمق و … مورد استفاده قرار می‌گیرد که مفهوم خاصی برای آن مشخص شده است.

 

بنابراین در این پست، به معرفی این اصطلاحات می‌پردازیم.

۱⃣ ارتفاع (Height): منظور از ارتفاع، تعیین فاصله‌ی دو نقطه‌ی ابتدا و انتهای یک خط مستقیم به‌صورت عمودی است. مانند: ارتفاع قد

۲⃣ پهنا (Breadth): منظور از پهنا، تعیین فاصله‌ی دو نقطه‌ی عرض بدن به‌صورت مستقیم و افقی می‌باشد. مانند: پهنای باسن

۳⃣ عمق (Depth): منظور از عمق، تعیین فاصله‌ی دو نقطه‌ی جلو و عقب بدن به‌صورت مستقیم و افقی می‌باشد. مانند: عمق سینه

۴⃣ فاصله (Distance): منظور از تعیین فاصله دو نقطه‌ی ابتدا و انتهای بین نقاط مشخصی از بدن به‌صورت خط مستقیم می‌باشد.

۵⃣ انحنا (Curvature): منظور از انحناء، اندازه بخش‌هایی از بدن است که نه بسته است نه دایره‌ای مانند: انحنای چانه

۶⃣ محیط (Circumference): منظور از محیط، اندازه‌های بسته‌ایست که انحناهای بدن دارد، این اندازه‌ها دایره‌ای نیست مانند: محیط کمر

۷⃣ حد دسترسی (Reach): منظور از حد دسترسی اندازه محور طولی بازو (از شانه تا آرنج یا از شانه تا مچ) می‌باشد و در مورد پا، محور طولی تمام پا، یا ساق پا در نظر گرفته می‌شود.

۸⃣ درازا (Length): ابعادی هستند که در محور امتداد بدن اندازه‌گیری می‌شوند. مانند: درازای دست

۹⃣ برجستگی‌ها (Prominences): فواصل مربوط به برآمدگی‌ یک نقطه از بدن نسبت به نقطه‌ای دیگر. مانند: برآمدگی گوش یا برآمدگی بینی


منبع:
بخشی از فصل اول کتاب “مهندسی آنتروپومتری”، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مازندران

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا