نوروارگونومی

چرا مغز با شنیدن صداهای گوش‌خراش آشفته می‌شود؟

چرا شنیدن صداهای گوش خراش مثل به صدا درآمدن ناقوس و جیغ کشیدن توجه و تمرکز ما را به هم می‌ریزد؟ طی این پروسه در مغز چه اتفاقی می‌افتد؟

🔷 دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه ژنو به دنبال ارزیابی واکنش مردم هنگام شنیدن گستره‌ی خاصی از فرکانس‌های صدا هستند. هدف این مطالعه مشخص کردن بازه‌ای از فرکانس صداست که برای مغز ناخوشایند است!

🔷 دانشمندان طی این مطالعه، همچنین نواحی‌ای از مغز که توسط این بازه‌ی صدایی تحریک می‌شوند را مورد بررسی قرار دادند و به نتیجه جالبی رسیدند.

🔷 این بازه‌ی فرکانسی نه تنها مناطق معمول شنوایی را تحریک می‌کند بلکه مناطق مربوط به برانگیختگی و نفرت را نیز مورد تحریک قرار می‌دهد.


نحوه تقویت سیگنال‌ها


صدای زنگ؛ بوق ماشین؛ صدای جیغ یک انسان و… با نوسانات تکراری صدا مابین فرکانس‌های ۴۰ الی ۸۰ هرتز همراه است. به نظر می‌رسد این مدل از تحریکات اگر در بازه‌ی فرکانس فوق قرار بگیرند برای مغز ناخوشایند هستند.

✅ همانطور که بالاتر اشاره شد، دانشمندان می‌خواهند ببینند با شنیدن چنین صداهای تندی چه اتفاقی بر سر مغز می‌افتد؟

✅ در حالت عادی مغز صداهای ممتد تا فرکانس ۱۳۰ هرتز را در قشر تمپورال شنوایی (لوب گیجگاهی) پردازش می‌کند. اما صداهای مرموزی که از آنها سخن گفتیم و بین ۴۰ الی ۸۰ هرتز بودند به طرز عجیبی نواحی وسیعی از قشر و زیر قشر مغز را هم تحریک می‌کنند.
✅ محققین با به کار گیری نوار مغز متوجه شده‌اند که چنین صداهای جیغی، هیپوکمپ، آمیگدال و اینسولا را تحریک می‌کنند که همگی مراکز برانگیختگی، نفرت و حتی درد هستند!

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا