ارگونومی اداری

چگونه روانشناسی رنگ بر طراحی محل کار تأثیر می گذارد؟

How Does Color Psychology Impact Workplace Design?

روانشناسی رنگ ها مطالعه رنگ ها و چگونگی تأثیر آنها بر رفتار انسان است. رنگ ها اغلب در سطح ناخودآگاه بر احساسات، عواطف و اعمال ما تأثیر می گذارند.

پس چگونه باید از روانشناسی رنگ برای طراحی محل کار خود استفاده کنیم؟ در این مقاله کوتاه و آموزنده، نحوه تأثیر رنگ بر رفتار انسان و آنچه شما باید بدانید تا شروع به طراحی رنگ بهینه خود برای یک فضای کاری با کارایی بالا کنید، توضیح داده ایم.

روانشناسی رنگ چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

نحوه درک ما از رنگ تحت تأثیر عواملی مانند سن، جنسیت و زمینه فرهنگی است. با این حال، برخی از رنگ ها هستند که معنای جهانی دارند. به عنوان مثال، رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد می توانند احساسات را از گرما و راحتی تا خشم و ناامیدی را برانگیزند. آبی به معنای آرامش و شایستگی است.

هنگام طراحی محیط کار خود از چه رنگ هایی استفاده کنید؟

روانشناسی رنگ ابزار قدرتمندی است که طراحان داخلی هنگام طراحی فضای کاری از آن استفاده می کنند. برخی از رنگ ها می توانند به بهبود بهره وری و رفاه ما کمک کنند، در حالی که برخی دیگر مانع عملکرد ما می شوند. ما نگاهی به برخی از رنگ‌های اصلی و تأثیری که می‌توانند در محیط کارمان داشته باشند انداخته‌ایم:

آبی: وقتی صحبت از رنگ‌ها به میان می‌آید، آبی همه‌جانبه عالی است. دلالت بر قابلیت اطمینان دارد و تفکر فکری را تشویق می کند. تحقیقات نشان می دهد که رنگ آبی در یک دفتر باعث ایجاد یک محیط پایدار و آرام می شود و به کارمندان کمک می کند متمرکز و سازنده بمانند. ایده خوبی است که آبی را در مناطقی که می خواهید بهره وری را افزایش دهید، مانند مناطق کار و همکاری و اتاق های جلسه ترکیب کنید.

سفید: سفید معمولاً تازه، تمیز و مدرن تلقی می شود. می تواند در فضاهای باز و گسترده جذاب به نظر برسد و با رنگ های دیگر برای ایجاد تعادل و روشن تر کردن آن فضاها استفاده شود. استفاده از رنگ سفید می تواند شامل مناطق ملاقات باز، فضاهای مشارکتی و لابی باشد. اغلب با رنگ های دیگر استفاده می شود زیرا به تنهایی می تواند به عنوان استریل و غیر الهام بخش دیده شود.

مشکی: مشکی رنگ قدرتمندی است که به معنای کنترل است. این می تواند با تجمل و ظرافت همراه باشد، اما می تواند نور طبیعی را جذب کند و باید به مقدار کم برای تمجید رنگ های دیگر استفاده شود.

قرمز: قرمز جسور و با اعتماد به نفس است. می تواند شور، انرژی و تفکر را تحریک کند. همچنین برای افزایش ضربان قلب، جریان خون و اشتها شناخته شده است. قرمز بیش از حد می تواند غلبه کند و منجر به سردرد، عصبانیت و ناامیدی شود. به همین دلیل باید در طراحی محل کار کم استفاده شود.

سبز: سبز رنگی آرام است که اغلب با تعادل بین بدن، ذهن و احساسات مرتبط است. بنابراین رنگ سبز اغلب با بهره وری و خلاقیت همراه است و آن را به یک انتخاب محبوب برای فضاهای کاری تبدیل می کند. شما می توانید سبز را از طریق استفاده از گیاهان و همچنین دیوارها یا مبلمان معرفی کنید.

زرد: رنگ زرد می تواند احساسات شادی، مثبت اندیشی و خوش بینی را القا کند. برای تقویت خلاقیت و تحریک کار گروهی، رنگ زرد را اضافه کنید. با این حال، شایان ذکر است که استفاده بیش از حد از رنگ زرد نیز می تواند منجر به خستگی چشم و ایجاد ناامیدی شود، بنابراین باید در مصرف آن اعتدال کرد.

نارنجی: رنگ نارنجی دوستانه، شاد و موفق تلقی می شود. این رنگ چشم نواز است و اغلب برای تقویت انرژی و خلاقیت استفاده می شود. باز هم، استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی با ناامیدی مرتبط است. با این حال، هنگامی که با رنگ های دیگر مانند سفید ترکیب می شود، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

بنفش: رنگ بنفش اغلب با تجمل، تخیل، خرد و آرامش همراه است. برای افزودن حس آرامش به محل کار می توان از رنگ های مختلف استفاده کرد.

نظرات نهایی در مورد روانشناسی رنگ و طراحی محل کار

رنگ هایی که برای محیط کار خود انتخاب می کنید به عوامل زیادی از جمله برند شرکت خودتان، نوع فعالیتی که در آن فضای کاری انجام می شود و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد.

با این حال، ارزش آن را دارد که روانشناسی رنگ را در ذهن داشته باشید تا به شما در دستیابی به اهداف شرکتتان کمک کند.

 

منبع:

How Does Color Psychology Impact Workplace Design?

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا