مقدمه و تاریخچهاخبار و تازه ها

چگونه یک ارزیابی ارگونومیک در محل کار انجام دهیم

How To Do An Ergonomic Assessment At Work

کار می تواند خطرات زیادی را برای سلامت کارکنان ایجاد کند. به گفته CDC، اختلالات اسکلتی عضلانی به عنوان یک بیماری بسیاری از کارکنان در محل کار را مبتلا می کرده است. خارج از علائمی مانند درد، این بیماری منجر به غیبت کارمندان و احساس عدم امنیت کاری شده است. مهم است که کارفرمایان به طور مرتب محل کار را ارزیابی کنند تا ایمنی همه کارکنان را تضمین کنند.

انجام یک ارزیابی ارگونومیک می تواند به شناسایی عواملی که باعث این آسیب های ارگونومیک در محل کار می شود کمک کند و به شما کمک کند محیطی بسیار امن تر ایجاد کنید. با انجام آن در محل کار خود می توانید راحتی را به حداکثر برسانید و سلامت کارکنان را بهبود بخشید.



از یک ارزیابی ارگونومیک استفاده کنید

هنگام تلاش برای بهبود محل کار، مهم است که تمام خطراتی که ممکن است کارکنان شما با آن مواجه شوند را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنید. هنگام انجام یک ارزیابی ارگونومیک، موارد زیادی وجود دارد که باید پوشش دهید. مانند برنامه های روزمره کارمند، تجهیزات، ایستگاه کاری و موارد دیگر. با این کار به راحتی می توانید ایمنی محل کار و نحوه کار کارکنان خود را در محیط ارزیابی کنید.


در اینجا چند مرحله برای انجام یک ارزیابی ارگونومیک کامل از محل کار وجود آورده شده است:

داده ها را جمع آوری کنید

برای بهبود محل کار فعلی خود، دانستن تاریخچه کار مهم است. داده ها را در مورد آسیب های قبلی محل کار جمع آوری کنید. این شامل گزارشات آسیبها، گزارش استفاده از کمک‌های اولیه، پرونده‌های غرامت کارگر و موارد دیگر است. مشخص کنید که کدام بخش در محل کار شما آسیب ها و شکایات تکراری دارد. این به شما کمک می کند مکان هایی را شناسایی کنید که بیشترین خطر را برای آسیب دیدگی دارند و بنابراین به بیشترین بهبود در ارگونومی نیاز دارند.

با کارمندان صحبت کنید

جلساتی را با کارمندان برنامه ریزی کنید و از آنها در مورد نگرانی هایی که در مورد محل کار دارند بپرسید. کارهای روزانه آنها را مرور کنید و تجهیزاتی را که اغلب استفاده می کنند یادداشت کنید. در حین بحث در مورد کارهای روزمره، از آنها در مورد درد بدن و سطح استرسی که با آن دست و پنجه نرم کرده اند، بپرسید. با صحبت با آنها، می توانید اطلاعات داخلی بیشتری در مورد تأثیر محل کار بر سلامت آنها به دست آورید. از کارمندان سوالاتی بپرسید مانند:

  • “آیا در انجام کار خود احساس ناامنی می کنید؟”
  • “آیا ایستگاه کاری شما احساس درد در شما ایجاد می کند؟”
  • “چگونه می توانیم سطح ایمنی و راحتی شما را در حین کار افزایش دهیم؟”


از چک لیست ارزیابی ارگونومیک استفاده کنید

برای کسانی که یک ارزیابی ارگونومیک انجام می دهند، منابع زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای راهنمایی استفاده کنید! چک لیست ارزیابی ارگونومیک به شما کمک می کند خطر تجهیزاتی که کارمندانتان استفاده می کنند و ایستگاه کاری که در آن کار می کنند را اندازه گیری کنید. با پاسخ دادن به سؤالات، امتیاز ریسک دریافت خواهید کرد. از این طریق، داده هایی را که برای بهبود نیاز دارید، دریافت خواهید کرد. برخی از سوالات موجود در یک چکلیست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • “آیا کارمندان وظایفی را با وضعیت نامناسب سر یا گردن انجام می دهند؟”
  • “آیا کارمندان به طور معمول کارهایی را که نیاز به بلند کردن وسایل سنگین دارند انجام می دهند؟”


تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها

پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل سایر داده ها، اکنون می توانید منابع ریسک ارگونومیکی را ارزیابی کنید.


تغییرات را پیاده سازی کنید

این مهمترین مرحله ارزیابی ارگونومیک است. این زمانی است که می توانید با اعمال تغییرات کلیدی، محیط کار را برای کارمندان خود به شدت بهبود بخشید. با اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید، می‌توانید تغییرات طولانی‌مدتی ایجاد کنید تا از ارگونومیک بودن محل کار اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید درس‌های آموزشی کلیدی در مورد مواردی مانند بهبود وضعیت میز کار، و نحوه استفاده ایمن از تجهیزات کار، برای بهبود سلامت و تندرستی کلی ارائه دهید.

ما در ۱ergonomist.ir می توانیم به شرکت شما کمک کنیم تا به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود برسد. تیم ما اینجاست تا توصیه‌های ارگونومیک شخصی‌سازی شده را برای شرکت شما طراحی کند و به آموزش کارکنان برای کار ایمن در دفتر کمک کند.

 

منبع:

https://www.ergonomicconsultants.com/blog/ergonomics/how-to-do-an-ergonomic-assessment-at-work/

 

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا