ارشد ارگونومی

مصاحبه با حمید جهانگیری رتبه ۲ کنکور ارشد ارگونومی سال ۹۸ 

مصاحبه‌کننده: انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران 
تاریخ مصاحبه: ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
 
۱- سلام لطفاً خودتان را معرفی کنید؟ و اینکه رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است. 
سلام. حمید جهانگیری هستم. ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز که  با معدل ۱۷.۵۱ فارغ‌التحصیل شدم.

۲- در کنکور ارشد وزارت بهداشت در چه رشته‌های آزمون دادید؟ رتبه و درصدهای که آوردید در درس‌های مختلف چقدر بوده است؟ 

من در دو رشته‌ی ارگونومی و مهندسی بهداشت حرفه‌ای آزمون دادم که رتبه ۲ ارگونومی و ۶۲ بهداشت حرفه‌ای را کسب کردم. درصدهای دروس مختلفم هم به شرح زیر است:
کنکور ارگونومی: کلیات ارگونومی: ۶۰، تشریح و فیزیولوژی انسانی: ۷۰، فیزیک و مکانیک: ۴، مدیریت سازمانی: ۳۳، روانشناسی عمومی: ۵۰، ریاضی: ۱۲، زبان عمومی: ۸۸
کنکور بهداشت حرفه‌ای: بهداشت حرفه‌ای: ۲۲، فیزیک: ۱۸، شیمی: ۲۱، ارگونومی: ۴۳، ریاضی: ۵، زبان عمومی: ۸۰

۳- تقریباً از چه زمانی مطالعه برای آزمون را شروع کردید؟ و برنامه مطالعه شما به چه صورت بود؟ 

تقریباً از اسفند شروع به مطالعه کردم که به علت اینکه همزمان دانشجوی ترم آخر کارشناسی بودم و برنامه و دروس دانشگاه و کارآموزی خیلی وقت‌گیر بود و فشار زیادی بهم وارد می‌کرد، زیاد موفق نمی‌شدم تایم مطالعه بالایی داشته باشم اما دو هفته آخر مانده به کنکور تایمم آزادتر شد و ساعت مطالعه ام گاهی به ۱۰ ساعت هم می‌رسید.
من به علت پایه زبان خوبی که داشتم از این حیث مشکلی نداشتم و برای سایر دروس هم با توجه به سوالات کنکور سال‌های قبل، مباحث مهم و پرتکرار را پیدا کردم و توی اون دو هفته فقط روی همونا تمرکز کردم. اکیداً توصیه می‌کنم داوطلبان حتماً حتماً قبل از مطالعه سؤالات سال‌های گذشته را بررسی کنند تا متوجه بشوند بیشتر روی چه مباحثی وقت بگذارند.

۴- کتاب‌ها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس رشته ارگونومی کدام ها هستند و در هر درس چه توصیه‌های خاصی به داوطلبان دارید؟ 

برای درس کلیات ارگونومی من کتاب هلاندر ترجمه آقای دکتر چوبینه که رفرنس اصلی هست را مطالعه کردم. که توصیه می‌کنم داوطلبان حتماً این کتاب را کامل بخوانند. اگر وقت اضافه آوردند کتاب شیوه‌های ارزیابی پوسچر دکتر چوبینه هم بخوانند که من متأسفانه فرصت نکردم بخوانم.
برای فیزیولوژی کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون و برای آناتومی کتاب دکتر میبدی را پیشنهاد می‌کنم که من به دلیل کمبود وقت، فقط بخشی از این کتاب‌ها را توانستم مطالعه کنم و امسال به نظرم سؤال های این درس آسان‌تر طرح شده بود و اکثرشان را با اطلاعاتی که از زیست دبیرستان یادم مانده بود جواب دادم.
برای روانشناسی به دلیل اینکه حجم رفرنس معرفی شده (زمینه روانشناسی هیلگارد) خیلی زیاده، من فقط دو فصل را کامل خواندم و بقیه فصول را از روی خلاصه‌های آخر هر فصل که داخل خود کتاب بود مطالعه کردم.
مدیریت هم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر علی رضاییان را تقریباً کامل خواندم. که متن بسیار روان و شیرینی دارد و با یک بار خواندن می شود به سؤال‌ها پاسخ داد.
برای درس زبان، به دلیل اینکه همانطور که عرض کردم پایه زبان قوی‌ای داشتم، فقط نمونه سؤالات سال‌های گذشته را از کتاب لزگی کار کردم و بین همان سؤال‌ها لغاتی را که برام آشنا نبود تا حد امکان حفظ می‌کردم.
برای دروس ریاضی و فیزیک هم به دلیل کمبود وقت فقط سؤالات سال‌های قبل را بررسی کردم و نسبت به دروس دیگر، کمتر روی این دو درس وقت گذاشتم.

۵- در مورد نمره حدنصاب زبان طبق مصوبات مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام که ۲۵% بود و برای کلیه داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون امسال محاسبه و اعمال شد چیست؟ 

به نظرم کار به جا و درستی بوده و داوطلبی که می خواهد ارشد بخواند باید یک حد نصاب زبان داشته باشد چون تحقیق و مقالاتی که توی ارشد با آنها سر و کار داریم غالباً به زبان انگلیسی است. علاوه بر این، این کار باعث می شود که سطح علمی داوطلبان بهتر از هم تفکیک بشود

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا