دکترای ارگونومی

مصاحبه با رتبه یک دکترای ارگونومی سال ۱۴۰۰ – مهندس پیام خانلری

مصاحبه کننده حانیه عبدی، دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی تهران

۱. لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید که در کنکور امسال چه رتبه ای با چه درصدهایی کسب کردید؟

با نام و یاد خدا و عرض سلام و احترام خدمت شما و مخاطبان مجله دانشجویی ارگونومی، پیام خانلری بانیارانی هستم، دانشجوی دکتری تخصصی ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با یاری خداوند و راهنمایی دوستان و اساتیدم توانستم رتبه یک کل کنکور دکتری تخصصی ارگونومی را در سال ۱۴۰۰ کسب کنم.
درصدها: ارگونومی ۵۰/۶ درصد با ضریب ۵، آمار و روش تحقیق ۷۶/۶ درصد با ضریب ۳، استعداد تحصیلی ۳۰ درصد با ضریب ۱، زبان ۴۵ درصد با ضریب ۳ نمره مصاحبه ۴۲/۵ از ۵۰

 

۲. رزومه چه میزان در قبولی دکتری تاثیر دارد و رزومه شما چگونه بود؟

۵۰ درصد نمره نهایی شما شامل مصاحبه و رزومه است. معمولا ۲۰ نمره به رزومه آموزشی و پژوهشی و ۳۰ نمره هم به مصاحبه اختصاص می یابد. یعنی دقیقا به اندازه آزمون کتبی تاثیرگذار است. موارد قابل امتیاز شامل معدل، سابقه تدریس، مقاله، طرح پژوهشی، چاپ کتاب، ثبت اختراع و … است. برای این بخش ۸ مقاله ژورنالی (شامل ۴ مقاله با نمایه ISI ، ۱ مقاله scopus و ۳ مقاله علمی پژوهشی)، ۶ طرح تحقیقاتی، ۱۲ مقاله همایشی داخلی و بین المللی، یک ثبت اختراع و دو کتابچه فرستادم.

 

٣. ورود به مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شما چه سالی و در کدام دانشگاه ها بود؟

ورود من به مقطع کارشناسی در سال ۹۳ بود و پس از قبولی در کنکور سراسری، در رشته بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشغول تحصیل شدم. همزمان با کار آموزی های مقطع کارشناسی برای کنکور کارشناسی ارشد مطالعه میکردم و در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ شرکت کردم و توانستم رتبه ۴ را در این آزمون کسب کنم. از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰، در مقطع کارشناسی ارشد رشته ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی همدان تحصیل کردم و در سال ۱۴۰۰، هم زمان با اتمام مقطع کارشناسی ارشد و دفاع از پایان نامه ام، در کنکور دکتری شرکت و پذیرفته شدم.

 

۴. چقدر آمادگی قبلی و کسب شده در دوره تحصیلی ارشد را در موفقیت در کنکور دکتری اثر گذار می دانید؟

دوره ارشد دوره ای است هر فرد باید دانش خود را در تمامی جنبه ها تقویت نماید. بر اساس تعریف IEA در ارتباط با ارگونومی، ۳ حیطه اصلی در ارگونومی وجود دارد؛ فیزیکی، شناختی و سازمانی. تمام تلاش من در مقطع کارشناسی ارشد، تقویت دانش در تمامی این حیطه ها بود که این هدف با راهنمایی های اساتید محقق شد. به همین دلیل، آمادگی برای کنکور دکتری صد در صد وابسته به دانسته های پیشین در دوره ارشد است؛ اما به نظر من کسانی که در مقطع کارشناسی ارشد آنچنان قوی نشدند، ناامید نشوند و با کمی مطالعه بیشتر می توانند نتیجه بگیرند.

 

۵. تقریبا از چه زمانی مطالعه برای آزمون را شروع کردید؟ و روزانه چند ساعت درس می خواندید؟ (اگر در دوره های مختلف ساعت مطالعه تان متفاوت بوده لطفا با جزییات ذکر کنید).

تقریبا اوایل فصل زمستان بود البته بعضی اوقات به اپلای هم فکر می کردم. در فصل زمستان تقریبا تمامی منابع آزمون را به واسطه دوستانم در مجله دانشجویی ارگونومی جمع آوری کردم. تصمیم من، تلاش برای قبولی و داشتن بهترین عملکرد در آزمون دکتری بود. توصیه من به دانشجویان این است که حتی اگر یک روز هم به آزمون باقی مانده است، همان یک روز را برای مطالعه جهت شرکت در کنکور همان سال وقت بگذارند و این فرصت را برای سال بعد به تعویق نیندازند. به طور کلی، قبل از عید نوروز، یک ماه روزی دو ساعت مطالعه داشتم و بعد از عید که دو ماه به آزمون باقی مانده بود، بیشتر زمانم را صرف مطالعه کردم؛ به گونه ای که یک ماه آخر، بیشترین مطالعه را داشتم. در ماه آخر همراه با بسیاری از داوطلبان تلاش کردیم که کنکور به تعویق بیفتد البته خوشبختانه اتفاق نیفتاد. و تصمیم گرفتم تا مطالبی که بلد هستم را مرور کنم و دو هفته مانده به کنکور را صرف مطالعه مجدد مطالبی که بلد بودم کردم و آنها را مرور کردم.

 

۶. چند وقت یکبار تفریح داشتید؟

من زیاد به روستا می روم، روستا یک نوع تفریح برای من محسوب می شود. به نوعی زندگی در روستا از بهترین تفریح ها است. علاوه بر رفتن به روستا، هر جمعه به کوه میرفتم و ورزش یک روز در میان هم در برنامه ام داشتم.

 

۷. لطفا منابعی که برای هر درس استفاده کردید و نحوه مطالعه هر درس و توصیه های خود را به صورت کامل توضیح دهید.

بهترین منبع سوالات سالهای گذشته است که از طریق آنها می توان با نحوه سوالات و مباحث پرتکرار پی برد، معمولا سوالات از منابع زیر طراحی می شوند که به جز کتاب آناتومی همه به زبان انگلیسی هستند.

  • کتاب آناتومی دکتر امامی میبدی، با تمرکز بر بخش های اسکلتی عضلانی و قلب مباحث فیزیولوژی عضله و قلب از هر رفرنسی
  • کتاب ماکرو ارگونومی هندریک کتاب خطای انسانی جیمز ریزن
  • کتابهای روش های فاکتورهای انسانی آقای استنتون
  • کتاب روش های ارزیابی ارگونومی شغلی آقای ویلیام ماراس و کاروسکی
  • کتاب آنتروپومتری آقای فیزنت
  • کتاب مقدمه ای بر ارگونومی آقای بریجر

کتاب مهندسی فاکتورهای انسانی آقای هلاندر آخرین ویرایش منابع اصلی تقریبا اینها هستند، بعضی کتاب ها مانند آنتروپومتری فیزنت باید کامل مطالعه شود اما بعضی رفرنس ها لازم نیست کل کتاب خوانده شود. داوطلبان برای اینکه انتخاب کنند کدام فصل ها را بیشتر مطالعه کنند باید سوالات سالهای گذشته را بررسی کنند. برای بیومکانیک شغلی نمی توانم رفرنس خاصی را اسم ببرم چون هر سال متفاوت از سال قبل است و تقریبا ارتباطی هم به بیومکانیک شغلی ندارد مثلا کنکور امسال بیشتر مباحث فیزیک و مکانیک بود.

برای کسایی که می خواهند منبع فارسی بخوانند کتاب مبانی ارگونومی و عوامل انسانی آقای دکتر چوبینه هم می تواند کمک کننده باشد و بعضی سر فصل ها را پوشش می دهد.

 

۸. آیا به نظر شما با منابعی غیر آنچه شما استفاده کردید هم می شود موفق شد؟! پیشنهاد شما چیست؟

بله، داوطلبان می توانند منابع دیگری را هم استفاده کنند؛ اما توصیه اصلی من این است که براساس سر فصل دروس موجود در سایت وزارت بهداشت که در سایت اکثر گروه های ارگونومی نیز است منابع خود را انتخاب و مطالعه کنند.

 

۹. برنامه تست زنی شما به چه صورت بود؟ و از کی شروع به زدن تست کردید؟ لطفا کتاب های تستی که استفاده کردید را نیز نام ببرید.

رشته ارگونومی کتاب تست خاصی ندارد. فقط پاسخ به سؤالات کنکور سالهای قبل می تواند خیلی کمک کننده باشد.

 

۱۰. درس ها را چطور مرور می کردید؟ (اگر برنامه ی خاصی برای مرور منظم مطالب داشتید آن را بیان کنید).

من برنامه خاصی برای مرور مطالب نداشتم و هر درسی را فکر میکردم کامل بلد نیستم مرور می کردم. و یک ماه قبل از کنکور مطالب جدیدی را نخواندم و فقط مطالب قبلی را مرور کردم.

 

۱۱. در هفته های نزدیک به کنکور چه کارهایی را انجام دادید؟ (پیشنهادتان برای این دوران جمع بندی چیست؟).

در هفته های نزدیک به کنکور فقط درس می خواندم.

 

۱۲. در طول مطالعه ناامید هم می شدید؟ چه عواملی در درس خواندن شما با انرژی دوباره نقش داشت؟

ناامیدی بخش جدایی ناپذیر برای رسیدن به هر نوع هدفی است که ما باید بر آن به واسطه داشتن انگیزه غلبه کنیم. هر زمان که فردی ناامید می شود، می تواند یک هفته درس و کتاب را کنار گذاشته و بعد از یک هفته دوباره شروع به مطالعه کند و یا می تواند به هر هدفی که دارند و جایگاهی که در آینده قرار است در آن قرار بگیرند، فکر کنند. علاقه ارگونومی و تلاش برای توسعه این رشته در ایران خیلی به من انگیزه می داد.

 

۱۳. چه کسانی که در قبول شدفتان تاثیر بسزایی داشتند؟ این افراد چگونه به شما کمک کردند؟

دعای خیر پدر و مادر و دوستان نقش مهمی در موفقیت همه ما دارند. همان طور که پیش تر گفتم، من به واسطه مجله دانشجویی ارگونومی با افراد زیادی آشنا شدم و این دوستان علاوه بر ارسال منابع، در تشویق من برای شرکت و قبولی در آزمون دکتری نقش به سزایی داشتند. چون ممکن است اسم عزیزی فراموش شود اسم نمیبرم، اما از همه دوستان کمال تشکر را دارم و امیدوارم بتوانم خوبیها و محبت هایشان را جبران کنم.

 

۱۴. در مورد رشته ای که قبول شدید بیشتر بگوئید. آینده شغلی این رشته را چطور می بینید؟

از ترم ۵ کارشناسی به ارگونومی علاقمند شدم و به علت این که علاقه ای به بعضی درس های رشته بهداشت حرفه ای نداشتم، تصمیم گرفتم مقطع کارشناسی ارشدم را ارگونومی بخوانم. به نظر من، رشته ارگونومی یکی از آینده دارترین رشته های حال حاضر است و به واسطه ملموس بودن و قابل درک بودن این رشته با زندگی مردم، هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کند؛ به گونه ای که هر ساله داوطلبان کنکور مقطع کارشناسی ارشد این رشته زیاد میشود. با توجه به این که تاکنون کمتر از ۵۰۰ نفر فارغ التحصیل ارگونومی وجود دارد، تقریبا تمام کسانی که در این رشته فارغ التحصیل شده اند، مشغول به کار هستند، به طوری که من تا به الآن ارگونومیست بیکار ندیده ام. همچنین با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، نیاز به این رشته بیشتر خواهد شد. علاوه بر این ارگونومی می تواند با خلق ارزش به جامعه خدمات ارائه کند.

 

در پایان برای همه داوطلبان عزیز بهترین ها را به همراه سلامتی و دل خوش آرزو دارم

از وقتی که در اختیار ما گذاشتید کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم و امیدوارم موفقیت شما ادامه دار باشد.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا