ارگونومی اداری

آیا می دانید بهترین موقعیت برای صفحه نمایش کامپیوتر شما کدام است؟

Do You Know the Best Positioning for Your Computer Screen?

اگر بعد از نشستن در مقابل کامپیوتر دچار درد در اعضا بدن خود شدید، ممکن است لازم باشد ارگونومی فضای کاری خود را تنظیم کنید. می توانید با بهترین موقعیت برای صفحه نمایش رایانه خود شروع کنید. موقعیت دقیق مانیتور شما بر اساس تنظیمات و ابعاد بدن شما است، و تعدادی کار وجود دارد که می توانید فوراً برای بهبود وضعیت کار خود انجام دهید.

مجموعه نکات ما را که به راحتی اجرا می شوند بخوانید تا بهترین موقعیت را برای صفحه نمایش رایانه خود پیدا کنید.

فکر می کنید چند ساعت در روز را صرف خیره شدن به صفحه نمایش می کنید؟

خوب، ممکن است وقتی متوجه شوید که این عدد برای بزرگسالان در ایالات متحده حدود ۱۰ ساعت در روز متغیر است، شوکه شوید! اگرچه این ممکن است تکان دهنده به نظر برسد، اما وقتی در نظر بگیرید که کارمندان اداری بیشتر روز کاری خود را در مقابل صفحه نمایش رایانه خود می گذرانند، واقعاً دور از ذهن نیست. با وجود همه اینها، اکثر مردم هنوز بهترین موقعیت را برای صفحه نمایش کامپیوتر خود نمی دانند!

چرا موقعیت صفحه نمایش کامپیوتر شما مهم است؟

موقعیت صفحه نمایش کامپیوتر شما از اهمیت فیزیولوژیکی مهمی برخوردار است. خستگی چشم، تونل کارپال، گردن درد، و مشکلات وضعیت بدن تنها چند موردی هستند که ممکن است در هنگام قرارگیری نادرست صفحه نمایش رخ دهند. به همین دلیل است که موقعیت صحیح و ارگونومی آن اهمیت دارد. خوشبختانه با چند عمل ساده می توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

در مورد موقعیت یابی صفحه نمایش کامپیوتر باید از چه عواملی آگاه باشم؟

ارتفاع صفحه نمایش

وقتی صحبت از موقعیت یابی صفحه نمایش به میان می آید، که قابل قبول باشد، از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت است. این بستگی به قد آنها و سایر عوامل دارد. به طور کلی، هر موقعیت صفحه نمایش که شما را مجبور می کند چانه خود را کج کنید، یا هر قسمتی از بدن خود را خم کنید، نادرست است. چنین موقعیت هایی نه تنها ممکن است باعث فشار، ناراحتی و درد شود، بلکه ممکن است بر بهره وری شما نیز تأثیر بگذارد.

فاصله دید

فاصله دید بستگی به میزان فاصله شما از صفحه نمایش کامپیوتر دارد. خیلی دور است و نمی توانید صفحه را به درستی بخوانید. خیلی نزدیک است و مجبور خواهید شد با فشار چشم کنار بیایید. وقتی صحبت از موقعیت یابی موثر می شود، نکته کلیدی یافتن بهترین موقعیت صفحه نمایش است.

علاوه بر این، فاصله فقط یک مسئله برای چشم نیست. اگر خیلی نزدیک یا خیلی دور باشید، ممکن است ناخودآگاه شروع به خم شدن به عقب یا جلو کنید، یا بازوهایتان را بیش از حد دراز کنید. نکته این است که یک اشتباه محاسباتی کوچک در فاصله دید می تواند تمام تلاش های ارگونومیک شما را مختل کند.

به منظور تنظیم فاصله دید کامل، ابتدا از تطابق و همگرایی چشمی آگاه باشید، که به عملکردهای غیرارادی چشم هنگام نزدیک شدن به یک جسم اشاره دارد. اینها هستند که باعث خستگی چشم می شوند. برای جلوگیری از این موضوع و سایر مسائل از این قبیل، راه حل کاملاً ساده است. زمانی که جلوی صفحه کامپیوتر می نشینید، کافی است مانیتور را دقیقاً به اندازه طول بازوی کاملاً کشیده خود قرار دهید.

از آنجایی که اندازه صفحه نمایش کامپیوتر متفاوت است، مطمئن شوید که مانیتور نه خیلی نزدیک است و نه خیلی دور. وقتی به درستی این کار را انجام دهید، باید بتوانید تمام صفحه را ببینید و بدون اینکه به دید خود فشار بیاورید یا هیچ بخشی از بدن خود را تکان دهید، و در کل به راحتی کار کنید.

زاویه

نه تنها صفحه نمایش کامپیوتر باید مستقیماً در مقابل شما قرار گیرد، بلکه مهم است که از زاویه ای که در آن مشاهده می کنید نیز آگاه باشید. اگر صفحه نمایش رایانه خود را برای مدت زمان طولانی در یک زاویه ضعیف قرار دهید ممکن است دچار گردن درد و حتی آسیب دیدگی شوید.

با توجه به اعداد و ارقام، صفحه نمایش شما باید در نقطه ای بین راستای سطح چشم تا حدود سی درجه پایین تر از خط دید شما قرار گیرد. این محدوده بر اساس این واقعیت تعیین می شود که چشمان ما در حالت استراحت به طور طبیعی به سمت جلو و پایین متمایل می شوند.

با در نظر گرفتن این موضوع، ترفند تعیین بهترین زاویه برای شما، بسیار ساده است.

هنگامی که به مانیتور رایانه خیره می شوید، هنگام مشاهده نوار آدرس مرورگر، چشمان شما باید در حالت استراحت باشد. اگر اینطور نیست، و سطل زباله یا نوار ابزار بالایی را می بینید، لازم است زاویه مشاهده صفحه را تنظیم کنید.

پایه مانیتور ارگونومیک

پایه‌های مانیتور ارگونومیک لوازم جانبی ایستگاه کاری هستند که هدف آنها حذف حدس و گمان از موقعیت مناسب ارگونومیک صفحه نمایش است. با یک بازوی قابل جمع شدن و کج شدن کامل، حل مسائل مربوط به زاویه، فاصله دید و تابش خیره کننده به سرعت آسان می شود. با اتصال مانیتور خود به پایه، این ابزارها به سازماندهی فضای کاری نیز کمک خواهند کرد.

بازوی مانیتور دوتایی

بازوهای دوگانه مانیتور، در مقایسه با پایه های مانیتور ارگونومیک تکی، قادرند به جای یک صفحه، دو صفحه نمایش را در خود جای دهند. با تمام مزایای مشابه پایه های مانیتور ارگونومیک، جنبه دوگانه این دسته مانیتورها واقعاً مورد توجه است.

در دنیای حرفه ای، اخیراً استفاده از حداقل دو نمایشگر رایج شده است. مانیتورینگ دوگانه امکان تجربه کاربری مشابه استفاده از یک مانیتور فوق عریض را فراهم می کند. همانطور که این روند رو به افزایش است، مطالعات نشان داده است که چنین تنظیماتی منجر به افزایش عملکرد برای کاربر شده است.

از نظر ارگونومی، تنظیمات دو مانیتور باید مانند همنوعان تک نمایشگرشان رفتار شود – فاصله دید و زاویه موقعیت مناسب همگی هنوز از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. به طور کلی، بزرگترین عامل تعیین کننده در ارگونومی مناسب دو صفحه نمایش، به نسبت استفاده از آنها مربوط می شود. آنهایی که از هر دو صفحه نمایش به طور مساوی استفاده می کنند باید با آنها مانند یک مانیتور رفتار کنند که هر دو مستقیماً جلو و به اندازه طول بازو قرار دارند.

از سوی دیگر، آنهایی که از یک مانیتور به طور قابل توجهی بیشتر از دیگری استفاده می کنند، باید تاکید بیشتری بر آن یک مانیتور داشته باشند. برای این منظور، مانیتور اصلی باید رویه های فاصله دید مناسب را دنبال کند. مانیتور ثانویه باید تا حد زیادی از همان قوانین پیروی کند، اما در زاویه ای که به نفع چشم غالب شما باشد.

از چه عوامل دیگری باید در مورد موقعیت یابی صفحه نمایش کامپیوتر آگاه باشم؟

تابش خیره کننده

زاویه دید و فاصله صفحه کامپیوتر تنها عواملی نیستند که باید تنظیم شوند. اگرچه موقعیت صفحه نمایش رایانه ممکن است برای قد شما مناسب باشد، اما تأثیر منابع نور خارجی را هم در نظر بگیرید.

به طور خاص، اگر به وجود پنجره‌ها و دیگر منابع نور توجه نکنید، می‌توانید با میزان تابش خیره‌کننده‌ای مواجه شوید. در سناریوهای خاص، خیرگی نه تنها به دلیل انعکاس ذاتی صفحه نمایش باعث خستگی چشم می شود، بلکه به دلیل موقعیت صفحه نمایش هم می تواند رخ دهد.

هنگامی که قصد کاهش تابش خیره کننده احتمالی را دارید، چندین مرحله وجود دارد که می توانید انجام دهید.

اول از همه، می‌توانید شیب صفحه نمایش را تغییر دهید تا اثرات ناشی از منابع بالای سر را کاهش دهید. به عنوان وسیله ای برای از بین بردن تابش خیره کننده پنجره، پیشنهاد می شود که صفحه نمایش خود را در زاویه نود درجه از تمام پنجره های مجاور قرار دهید، در غیر این صورت از پرده برای پنجره استفاده کنید.

در نهایت، به راحتی با خاموش کردن صفحه نمایش شما میزان انعکاس نور مشخص می شود. اگر تابش خیره کننده وجود داشته باشد، به وضوح آن را در سراسر صفحه نمایش تاریک خود خواهید دید. اگر قبلاً تمام اقدامات ممکن را برای کنترل تابش خیره کننده انجام داده اید و موفق به کاهش آن نشده اید، احتمالاً به یک لوازم جانبی ثالث نیاز دارید. برای این منظور اغلب از فیلترهای تابشی  استفاده می شود.

اندازه فونت

اگرچه صفحه نمایش کامپیوتر شما ممکن است فاصله مناسبی با موقعیت نشستن شما داشته باشد، این امکان وجود دارد که شما تأثیر اندازه فونت را در نظر نگرفته باشید. گاهی اوقات، حتی زمانی که همه چیز عالی است، ممکن است خود را بیابید که آرزو می‌کنید که ایکاش صفحه نمایش کمی نزدیک‌تر بود تا کمی راحت‌تر بخوانید. در این صورت است که ممکن است بخواهید اندازه فونت خود را تغییر دهید.

در درجه اول، باید توجه داشت که در همه شرایط، افزایش یا کاهش اندازه فونت همیشه برای چشمان شما مفیدتر از تغییر فاصله و موقعیت صفحه نمایش است. با در نظر گرفتن این موضوع به عنوان یک قاعده کلی، در نظر بگیرید که اندازه قلمی که برای چشمان شما بهترین است، تقریباً سه برابر بزرگتر از کوچکترین قلمی است که می توانید خوانا بخوانید.

روشنایی

در حالی که زاویه دید و فاصله واقعا مهم هستند، آرایش بصری صفحه نمایش نیز مهم است. این جنبه مهم که از روشنایی ناشی می شود، کنتراست و وضوح صفحه نمایش است. به عنوان یک قاعده کلی، روشنایی صفحه کامپیوتر شما باید برابر با روشنایی محیط پشت آن باشد.

به صراحت، در مناطق بسیار متضاد که مجبور هستید با روشنایی ناهموار مبارزه کنید، بیشتر در معرض خطر خستگی چشم، خستگی بدنی و سردرد خواهید بود. برای جلوگیری از این اثرات، به سادگی به نحوه تغییر روشنایی ایستگاه کاری خود در طول روز توجه کنید و تنظیمات خود را متناسب با آن تغییر دهید.

صندلی

چه در حال استفاده از یک صندلی کلاسیک پشت چوبی یا حتی چرخان و یا صندلی اداری باشید، ماهیت موقعیت صندلی تقریباً معضلی جهانی است.

برای شروع، پشت شما باید صاف، شانه ها به عقب، پاها صاف و زانوها با زاویه نود درجه باشد. هنگامی که برای مدت طولانی جلوی کامپیوتر می نشینید، مراقب باشید که باسن شما با بقیه بدنتان همسطح باشد تا بهترین حمایت ممکن را داشته باشید.

علیرغم شرایط سختگیرانه، هدف ارائه راحتی است. به عنوان مثال، تکیه‌گاه‌ آرنج ممکن است به حمایت از شانه‌های شما در حالی که آنها را در موقعیت مورد نظر نگه داشته اید، کمک کنند. علاوه بر این، بالشتک های اضافی پشت و صندلی به حمایت از کل پشت شما کمک می کند.

همانطور که همه ما بارها و بارها در طول زندگی خود شنیده ایم، همه اینها برای حفظ وضعیت بدنی خوب خلاصه می شود.

صفحه کلید

تأثیرگذاری صفحه کلید بسیار بیشتر از آنچه به نظر می رسد است. به جای اینکه صرفاً دستگاه ورودی رایانه باشد، تأثیر زیادی بر وضعیت بازوها، مچ دست، آرنج، شانه ها و پشت شما دارد. برای این منظور، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که آرنج های شما در زاویه نود درجه نسبت به خودتان باقی می مانند.

برای این منظور، صفحه کلید شما باید به همان اندازه نزدیک یا دور باشد که برای رسیدن به چنین چیزی لازم است. در حالی که آشکارا باید بر روی نگه داشتن صفحه کلید در مقابل خود تأکید شود، ممکن است بخواهید موقعیت آن را بر اساس قسمتی از صفحه کلید که بیشتر استفاده می کنید تنظیم کنید. برای حل این مشکل، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند از سینی ها و صفحات نگهدارنده صفحه کلید استفاده کنند.

 

منبع:

https://www.viewsonic.com/library/business/best-computer-screen-positioning/

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا