ارگونومی محیطینکته

ارتعاش در ارگونومی

بیماریهای دست بازو در ارتعاش (رینود و دارت)

بیماری رینورد:

فرکانس باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هرتز باشد و علت: کاهش جریان خون دست که ناشی از انقباض ماهیچه های صاف در رگهای خونی است. نشانه‌های آن خواب رفتگی، سوزش و بیحسی در دست است. سندروم رینورد اگر زود شناسایی شود قابل بازگشت و درمان است.

فردی که سندرم رینورد را در سال ۱۹۱۸ گزارش کرد Alice Hamilton بود. او این نام را بر این بیماری گذاشت. اما بعدها با نام «انگشت سفید ارتعاشی» یا «دست مرده» نام گرفت.

Raynaud’s phenomenon of occupational origin”; later the name would be changed to “vibration white finger” or “dead hand”

سندروم رینورد یک بیماری پیشرونده است که می‌توانند فرد را دچار مشکل کند. تا حدی که منجر به قطع شدن دست خواهد شد. در ابتدا در موقع کار احساس کرختی بروز می کند اما اگر جلوی آن گرفته نشود در مواقع استراحت نیز فرد دچار مشکل خواهد بود. فرد در سرما احساس شدیدتری دارد در واقع حتی اگر ارتعاش نیز وجود نداشته باشد سرما باعث بروز معضل خواهد شد. اگر سندروم رینورد پیشرفت کنند به علت عدم وجود خون دست دچار قانقاریا شده و مجبور به قطع دست خواهند شد.

علائم سندروم رینود و سندرم تونل کارپال مشابه هستند بنابراین نبایستی آنها را با هم اشتباه گرفت.


بیماری دارت

شیوع کمی دارد و در فرکانس ۱۰۰ هرتز ایجاد می‌شود. برعکس بیماری رینو جمع شدن خون در دست رخ می‌دهد. نشانه آن تورم و دردناکی و آبی شدن دست است.


در ابزار دستی کدام دسته جهت ارتعاش مناسب است؟

اگر دسته ابزار دستی از فوم باشد مشکل وجود دارد. فوم بدلیل تغییر شکل، کارگر تصور می‌کند که ابزار از دست او رها شده است و آنرا را محکم در دست می‌گیرد. این محکم گرفتن باعث انتقال بیشتر ارتعاش می‌شود. اما دسته لاستیکی اثر فوق را ندارد و دسته لاستیکی خوب است.


شکل ستون فقرات و ارتعاش

شکل s مانند ستون فقرات آنرا از یک ستون به فنر تبدیل کرده است. اگر این حالت S از بین برود باعث ناراحتی کمر در اثر ارتعاش خواهد شد. بنابراین رانندگان در معرض ارتعاش قرار می‌گیرند باعث آسیب به آنها خواهد شد. شیوع زیاد کمردرد در رانندگان لیفتراک توسط بوشوزن و همکاران گزارش شده است.

ارتعاش در این افراد ۰.۸m/s^2 بوده است و ریسک در ۵ سال اول بیشترین مقدار خود را دارد. رانندگان مسن درد دیسک کمتری داشته‌اند. یکی دیگر از دلایل درد کمر در رانندگان لیفتراک این است که آنها اغلب کمر چرخیده دارند.

 

ارتعاش و عملکرد

در فرکانس ۵ هرتز رزونانس شانه رخ داده که می‌توانند اعمال یدی را کاهش دهد. بین۲۰ تا ۳۰ هرتز سر رزونانس می‌یابد و در فرکانسهای بالاتر چشم ها ممکن است دچار رزونانس شوند. بنابراین کنترل بصری و یدی می‌توانند به واسطه ارتعاش کاهش یابد. مشکلات ارتباطی به وسیله اختلالات گفتاری در فرکانس‌های ۷ تا ۲۰ هرتز می‌تواند رخ دهد.


سایر اختلالات ناشی از ارتعاش

دردهای شکمی، تکرر ادرار، اختلالات گوارشی، هموروئیدز، پروستاتیتیز، سردرد، اختلال در بینایی، اختلال در تعادل بدن، و بی خوابی گزارش شده است. اما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بدین علت ارتعاش دست بازو و تمام بدن را جدا کرده اند که اثرات آنها از نظر پزشکی متفاوت است. با وجودیکه آنها از نظر فیزیکی مشابه هستند.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا