مقدمه و تاریخچه

ارگونومی چیست و چرا اهمیت دارد؟

What is Ergonomics and Why Does it Matter?

اگر از ۱۰۰ نفر بپرسید که فکر می کنند ارگونومی به چه معناست، احتمالاً از هر یک از آنها پاسخ متفاوتی دریافت خواهید کرد. بیشتر پاسخ ها درست خواهند بود زیرا ارگونومی صرفاً در مورد این است که کارگران کار خود را با دقت، ایمن و راحت انجام دهند.



ارگونومی چیست؟

ارگونومی از واژه یونانی «ergon» به معنای کار و «nomos» به معنای قانون گرفته شده است.

ارگونومی تجهیزات و ابزارهایی است که برای افزایش بهره وری و کارایی کارگران و در عین حال کاهش ناراحتی و خستگی طراحی شده است. ارگونومی می تواند محل کار را ایمن تر کند و هزینه ها را کاهش دهد.

یک فضای کاری ارگونومیک می تواند شامل ایستگاه های کاری و رایانه های قابل تنظیم، صندلی های ارگونومیک و یک زیرپایی زیر میز باشد. ارگونومی اجازه می دهد تا کارگران با کنترل دما، تهویه مطبوع، نور و دسترسی آسان به وسایل و تجهیزات راحت کار کنند. همه چیز در یک فاصله راحت قرار دارد تا استرس و فشار را کاهش دهد و نیاز به پیچ و تاب و خم شدن کمر را به حداقل برساند.


در یک محل کار از نظر ارگونومی ضعیف، کارکنان چه چیزی را تجربه می کنند:

  • خم شدن غیر ضروری برای دسترسی به تجهیزات
  • فشار بیش از حد به بدن و چشم
  • تماس فشاری بیش از حد
  • وضعیت نامناسب
  • قرار گرفتن در معرض ارتعاش
  • کیفیت هوای ضعیف


چرا ارگونومی مهم است؟

سازمان ها باید ارگونومی را جدی بگیرند. نه تنها کارکنان در معرض خطر آسیب دیدگی هستند، بلکه هزینه از دست دادن بهره وری نیز قابل توجه است.

سلامت کارگران

یک کارفرما مسئول سلامت جسمی و روحی کارکنان در حین کار است. هنگامی که محل کار بد طراحی شده باشد، کارکنان در معرض خطر هستند، به ویژه آسیب های اسکلتی عضلانی. ایجاد تغییرات کوچک ساده می تواند خطر را برای کارگران کاهش دهد.

بهبود بهره وری با محل کار ارگونومیک

ارگونومی بازده کارکنان را بهبود می بخشد و سود را افزایش می دهد. اگر کارکنان ناراحت یا خسته باشند، نمی توانند با سرعت و کارایی نهایی خود کار کنند و در صورت آسیب دیدگی، بهره وری از بین می رود.

ارگونومی می تواند روحیه کارکنان را بهبود بخشد

یک محیط کاری که به خوبی طراحی شده و از نظر زیبایی شناختی دلپذیر است، می تواند برای سطح رضایت و روحیه کارکنان معجزه کند. کارکنانی که احساس قدردانی می کنند، بیشتر از کارگری که اینطور نیست، با کارفرمای خود همراهی می کند.

کارکنان وقتی که کارفرمایشان نیازهای فردی آنها را در نظر می گیرد قدردانی می کنند. به عنوان مثال خرید تجهیزات اداری سفارشی کارکنان.

هزینه آسیب های محل کار

بدون در نظر گرفتن تلفات انسانی، صدمات می تواند برای یک کارگر، دوستان و خانواده آنها گران باشد. شایع‌ترین آسیب‌ها مربوط به آسیب‌های مفاصل، رباط و عضله و تاندون است که تقریباً ۴۴ درصد از آسیب‌های جدی در محل کار را تشکیل می‌دهند. یک محل کار با طراحی ارگونومیک می تواند از تعداد زیادی از این آسیب ها جلوگیری کند.

هنگامی که یک کارمند مجروح می شود و از کار خارج می شود، سازمان باید یک کارمند موقت جایگزین پیدا کند، آنها را در این نقش آموزش دهد و هفته ها منتظر بماند تا بهره وری خود را در حین کار یاد بگیرند. کارگر آسیب دیده ادعای غرامت می کند که حق بیمه را افزایش می دهد. اگر آسیب جدی باشد، ممکن است نیاز باشد که آنها به شغل دیگری منتقل شوند که هزینه های آموزشی را به همراه دارد.


منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/what-is-ergonomics-and-why-does-it-matter

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا