مقدمه و تاریخچه

راه های آسان برای بهبود ارگونومی شما

بسیاری از مردم ممکن است اصطلاح “ارگونومی” را فقط برای صفحه کلیدهای با شکل عجیب و غریب یا صندلی های اداری گران قیمت بدانند، اما این یک فرآیند گسترده است که برای ایمن تر و کارآمدتر کردن کار طراحی شده است. این فرآیند، می تواند یک شرکت را به طور قابل توجهی از مشکلات نجات دهد.

تاریخچه

اصطلاح “ارگونومی” به جنگ جهانی دوم برمی گردد، که توسط طراحان هواپیما برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ابداع شد، زیرا آنها سعی کردند کابین خلبان ها را به گونه ای طراحی کنند که برای آنان سازگارتر باشد، زیرا آنها پیشرفته ترین هواپیماهای جهان را  ساخته بودند. با این حال، ایده‌های ارگونومی به یونان باستان بازمی‌گردد. «پدر پزشکی»، بقراط، شرح مفصلی از نحوه طراحی محل کار یک جراح و نحوه چیدمان ابزارهای او ارائه کرد. همه اینها اصول ارگونومیک هستند.

اهمیت ارگونومی

ارگونومی به دلایل بهداشتی مهم است. وقتی بدن به گونه ای کار می کند که از نظر ارگونومی مناسب نباشد، از طریق وضعیت های بدنی نامناسب، دمای شدید یا حرکات مکرر، استرس ایجاد می کند. این می تواند منجر به ناراحتی، خستگی و درد شود و به مرور زمان باعث اختلالات اسکلتی عضلانی شود. ارگونومی به دنبال مبارزه با این مشکلات از طرق مختلف است. ارتفاع سطح ممکن است تغییر کند بنابراین خمش کمتری وجود دارد. جایگزینی گوشی‌های تلفن با هدست می‌تواند فشار گردن را با جلوگیری از خم کردن گردن کاربر برای نگه داشتن گوشی کاهش دهد. یک ایستگاه کار رایانه ای که به درستی تنظیم شده باشد می تواند از فشار عضلانی از نگه داشتن موقعیت های ناراحت کننده برای مدت طولانی جلوگیری کند، مانند مچ های خم شده برای استفاده از صفحه کلید و ماوس.

چگونه ارگونومیک شویم!

راه‌های بی‌شماری برای ارگونومیک‌تر کردن محیط کار وجود دارد، اما در اینجا چند راه ساده وجود دارد. به یاد داشته باشید، هدف ارگونومی، انجام اقداماتی برای کاهش فشار روی بدن است که می تواند ناشی از حرکت های مکرر، موقعیت های ناراحت کننده بدن، بلند کردن اجسام سنگین، لرزش و غیره باشد.


ساده‌ترین و کم‌ هزینه‌ ترین راه برای بهبود ارگونومی احتمالاً با ایجاد بهبود در ایستگاه‌های کاری رایانه است.

  1. صندلی خود را قبل از شروع شیفت و دوباره بعد از ناهار تنظیم کنید، زیرا بدن شما در طول روز تغییر می کند.
  2. پشت مانیتور در فاصله ۴۰ تا ۷۳ سانتیمتری از سر خود بنشینید و چشمان خود را در وضعیتی قرار دهید که مستقیماً در یک سوم بالایی مانیتور به جلو نگاه کنند.
  3. صفحه‌کلید خود را کج کنید تا بازوهایتان در طول فرآیند تایپ، مستقیم باقی بمانند، نه اینکه در مچ خم شوند.
  4. صاف روی صندلی خود بنشینید و مطمئن شوید که از قسمت پایین کمر حمایت می کنید. اگر صندلی شما برای حمایت از کل پشت شما خمیده نیست، از یک بالش یا کوسن دیگر استفاده کنید.
  5. میز خود را طوری بچینید که وسایلی که اغلب استفاده می کنید به راحتی در دسترس باشند، بدون نیاز به کشش یا خم شدن برای آنها.
  6. اگر تایپ می کنید، از نگهدارنده سند استفاده کنید که درست در کنار یا زیر مانیتور قرار می گیرد، بنابراین برای دیدن آن فقط باید چشمان خود را حرکت دهید نه سر خود را.
  7. از نگه داشتن گوشی با گردن خودداری کنید. اگر به طور مکرر از تلفن استفاده می کنید، یک هدست برای کاهش فشار روی عضلات گردن خود در نظر بگیرید.

مزایای ارگونومی

امیدواریم بتوانید فوراً برخی از مزایای ارگونومی را مشاهده کنید. کارگران کارآمدتر، کارگران مولدتری هستند و به شرکت شما اجازه می دهند با همان زمان و نیروی انسانی، خروجی بیشتری داشته باشد و کاهش خستگی منجر به اشتباهات کمتری می شود. علاوه بر این، صدمات کمتر منجر به روزهای بیماری کمتر یا حضور کارکنانی که قادر به مشارکت در سطح عادی خود نیستند، استفاده از بیمه درمانی را کاهش می‌دهد و همچنین منجر به مطالبات غرامت کمتر کارگران می‌شود.

کارمندان سالم و بدون درد همچنین کارکنان شادتری هستند که منجر به روحیه بالاتری می شود که دوباره بهره وری را افزایش می دهد. کارکنان شاد و سالم نیز کمتر شرکت را ترک می کنند و گردش مالی کاهش یافته باعث صرفه جویی در منابعی می شود که در غیر این صورت صرف استخدام و آموزش جایگزین می شد. همه اینها فقط یک نتیجه طبیعی از حفظ سلامت کارکنان است که به خودی خود عالی است!

 

منبع: https://www.ergostore.ir

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا