طراحی و تجهیزات ارگونومیک

استفاده از پشتی طبی؛ راهکاری ارگونومیک

تاکید به استفاده از پشتی طبی بخش مهمی از ارگونومی اداری را تشکیل می‌دهد و تمامی کارشناسان ارگونومی، پزشکان طب کار و ستون فقرات به استفاده از آن تاکید می‌کنند. نشستن فشار بسیار زیادی به کمر وارد می‌کند به همین دلیل صندلی اداری و اتومبیل باید گودی کمر را پر کند. از آنجایی که بیشتر صندلی‌ها فاقد این بخش حمایت کننده برای جلوگیری از کمردرد و فتق دیسک کمر هستند، استفاده از پشتی طبی توصیه می‌شود. در ادامه به تاکید منابع بین‌المللی برای استفاده از پشتی طبی اشاره شده است.

بخشی از کتاب مقدمه‌ای بر ایمنی و سلامتی در محیط کار، موسسه بین‌المللی دوره‌های ایمنی کار نبوش ( nebush)، صفحه ۲۳۷

دپارتمان ایمنی و بهداشت حرفه  آمریکا OSHA نیز به استفاده از پشتی طبی تاکید می‌کند: راست یا کمی متمایل به عقب بنشینید به طوری‌که کمر کاملا با پشتی طبی مناسب حمایت شود.

در کنار توصیه‌های بین المللی، مقامات بهداشتی ایران نیز در دستورالعمل‌های پیشنهادی به نحوه‎‌ی صحیح نشستن و استفاده از پشتی طبی تاکید می‌کنند.

دکتر محمدرضا عزیزی مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت استفاده از صندلی‌های طبی برای کاهش آسیب به مهره‌های کمر و ستون فقرات، اظهار کرد: قوس پایین ستون فقرات یا همان لومبار به سمت جلو تحدب دارد و از پنج مهره تشکیل شده است. این ناحیه وزن تنه را تحمل کرده و کمردرد بیشتر در این محل احساس می‌شود و از آنجایی که بیشتر صندلی‌ها فاقد قسمت حمایت‌کننده برای این ناحیه ستون فقرات هستند، استفاده از پشتی طبی توصیه می‌شود.


 پشتی طبی چگونه از کمردرد و بیماری‌های ستون فقرات جلوگیری می‌کند؟

هنگام نشستن باید کاملا به صندلی تکیه دهید تا وزن بدن به صندلی منتقل شود و مهره‌ها و عضلات ستون فقرات از مسئولیت اضافی تحمل وزن خلاص گردند اما هر چقدر به صندلی تکیه دهید، چون کمر دارای یک تو رفتگی به داخل است، هیچ تکیه گاهی ندارد، به همین دلیل همیشه موقع نشستن کمردرد می شویم. یک پشتی طبی ارگونومیک گودی کمر را پر می‌کند و می‌توانید راحت و بدون کمردرد بنشینید و کار کنید.

وقتی کمترین فشار به دیسک‌های ستون فقرات وارد می‌شود که انحنای طبیعی ستون فقرات حفظ شود. پشتی طبی با قرار دادن لگن در وضعیت صحیح، باعث حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات شده و کمک می‌کند درست بنشینید. بنابراین فشار متوازنی بر دیسک کمر وارد می‌شود و از اختلالات ستون فقرات از جمله گوژپشتی، فتق دیسک کمر، آرتروز و … جلوگیری می‌گردد.

پس اگر کاربر رایانه هستید و یا کارمند اداری، در خرید پشتی طبی تعلل نکنید.

 

خرید پشتی طبی:

برای خرید پشتی طبی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

خرید پشتی طبی

 

منبع: https://barad.com/

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا