اهداف کاربردپذیری
هدفهای اصلی در کاربردپذیری عبارتند از:
۱⃣ اثربخشی (Effectiveness): نشان میدهد که یک محصول، چقدر در زمینه مورد استفادهاش، مناسب و اثربخش است. خصیصهٔ کارآمدی، به توانایی محصول در برآوردهکردن نیازهای کاربر اشاره میکند.
۲⃣ کارآیی (Efficiency): نشان میدهد که یک محصول، چقدر به کاربران کمک میکند تا عملیات (Task) مورد نظرشان را به انجام برسانند. خصیصهٔ کارآیی، به کیفیت عملکرد محصول در زمان استفاده، و قابلیتهای آن برای افزایش بهرهوری اشاره میکند.
۳⃣ ایمنی (Safety): نشان میدهد که یک محصول، چگونه از کاربران در مقابل شرایط خطرناک و وضعیتهای ناخواسته، محافظت میکند. یک محصول خوب، باید از کاربر در برابر عوامل خارجی خطرناک (مثل تشعشع)، یا انجام اعمال ناخواسته به طور اتفاقی، محافظت کرده و در صورت امکان، به قابلیتهای واگرد (Undo)، و ترمیم (Recovery) و احیا (Restore) نیز مجهز باشد.
۴⃣ امکانات (Utility): نشان میدهد که یک محصول، چه قابلیتهای عملیاتی مناسبی را فراهم میکند تا کاربران بتوانند آنچه را که میخواهند، انجام دهند، یا به آنچه که نیاز دارند، دست پیدا کنند. یک محصول خوب، باید امکانات متنوعی را برای سادهکردن و تسریع انجام عملیاتها – به روشی که کاربر میپسندد – فراهم کند. مثلاً برخی نرمافزارها به میانبرهایی مجهز هستند که انجام یک عملیات طولانی را سادهتر میکنند.
۵⃣ آموزشپذیری (Learnability) :نشان میدهد که آموختن نحوه استفاده از سیستم، چقدر آسان است.
۶⃣ یادآوردپذیری (Memorability): نشان میدهد که به خاطرآوردن نحوه استفاده از یک محصول، چقدر آسان است؛
معمولاً هدفهای کاربردپذیری در قالب پرسش مطرح میشوند تا جنبههای مختلف یک محصول، مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای نمونه، پرسش «چه مدت طول میکشد تا کاربر، نحوه استفاده از قابلیتهای اولیه این مرورگر وب را یاد بگیرد؟» هدف «آموزشپذیری» را مورد ارزیابی قرار میدهد.