ارگونومی محصول

نحوه طراحی رابط کاربر پسند موبایل

How to design user-friendly mobile interfaces

نکات کلیدی برای رابط‌های کاربری ارگونومیک‌تر موبایل و تبلت

برخی از طراحی های موبایل از یک مشکل رنج می برند: ممکن است در ظاهر عالی به نظر برسند، اما شروع به استفاده از آنها می کنید و به زودی متوجه می شوید که یک عامل بسیار مهم نادیده گرفته شده است: ارگونومی. هنر نجیب ایجاد طرح هایی که متناسب با بدن انسان باشد (نه برعکس) یکی از قهرمانان واقعی گمنام دنیای طراحی.

ارگونومی همیشه برای طراحان صنعتی بسیار مهم بوده است، اما برای طراحان دیجیتال نیز اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. چرا؟ زیرا گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در حال تغییر نحوه تعامل ما با طراحی‌های دیجیتال هستند. ما دیگر تنها از یک صفحه کلید و ماوس دست و پا گیر استفاده نمی کنیم تا به دوستان دیجیتال خود بگوییم چه کاری انجام دهند. حالا تعامل ما با وسایل دیجیتال مستقیم تر و فیزیکی تر است. ما دستگاه هایمان را در دست نگه می داریم، به آنها ضربه می زنیم. آنها را نیشگون می گیریم. ما آنها را با عشق نوازش می کنیم.

این پیوند فیزیکی فزاینده با دستگاه های تلفن همراه محبوب ما، طراحان را مجبور می کند که نه تنها به ظاهر و احساس یک طرح فکر کنند، بلکه به جنبه های فیزیکی استفاده از آن نیز فکر کنند. طراحان را وادار می کند تا به نحوه نگه داشتن و تعامل کاربران با گوشی های هوشمند و تبلت های خود فکر کنند. در مورد اینکه چقدر از صفحه نمایش می توانند راحت به آن دسترسی پیدا کنند و طراحی در دست چه احساسی خواهد داشت. طراحان را وادار می کند تا به ارگونومی طراحی موبایل فکر کنند.

بنابراین، چگونه می‌توانید طراحی موبایلی ایجاد کنید که ارگونومیک بوده و ضمن استفاده، راحت باشد؟


۱- از دفتر خارج شوید

حتی قبل از اینکه به طرح های احتمالی فکر کنید، از دفتر خارج شوید تا برخی از مشاهدات دست اول را انجام دهید. یک صبح یا بعدازظهر را صرف بررسی مکان، زمان، چگونگی و چرایی استفاده مردم از دستگاه های تلفن همراه خود کنید.

یادداشت کنید که افراد چگونه دستگاه خود را در دست می گیرند و با آن تعامل می کنند، چه کاری ممکن است در آن زمان انجام دهند و انواع چالش ها و حواس پرتی که ممکن است مجبور به مقابله با آن باشند. این اطلاعات به ارگونومی طراحی کمک می‌کند و به این معنی است که وقتی نوبت به آزمایش یک طرح می‌رسد، می‌توانید در برابر سناریوهایی که می‌دانید واقعاً در دنیای واقعی اتفاق می‌افتند آزمایش کنید.

 

۲- طراحی برای نگهداشتن های متعدد

اگر افرادی را مشاهده کنید که از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند، به زودی خواهید دید که آنها از انواع مختلف نگه داشتن استفاده می کنند. تنوع نگهداشتن های استفاده‌شده و فرکانس تغییر نگه داشتن توسط کاربران به این معنی است که طراحی برای نگه‌داشتن‌های متعدد در ذهن مهم است.

به عنوان مثال، طراحی یک گوشی هوشمند را با استفاده از یک دست شروع کنید (زیرا این چالش برانگیزترین است)، اما همیشه طراحی ها را در طیف وسیعی از نگه داشتن ها ها آزمایش کنید تا ببینید که هر کدام چقدر راحت هستند.


سه روش اصلی که برای در دست گرفتن گوشی هوشمند استفاده می شود و درصد استفاده آنها


۳- دکمه های محبوب را در دسترس قرار دهید

دکمه هایی که اغلب استفاده می‌شوند را در جایی قرار دهید که بتوان به راحتی با انگشتان یا شست‌ها به آنها دسترسی پیدا کرد. قسمت میانی و پایینی صفحه‌نمایش قسمت‌های خوبی برای استفاده هستند، اگرچه زمانی که دستگاه را تنها در یک دست نگه می‌دارید، ضربه زدن به گوشه‌های پایین ممکن است دشوار باشد.

قرار دادن منوها در بالای صفحه هنوز هم مرسوم است. با این حال، دسترسی به این منطقه می تواند دشوار باشد، بنابراین ایده خوبی است که از عمل کشیدن انگشت برای نمایش منو نیز پشتیبانی کنید.


دسترسی به مناطق سبز آسان است، زرد تلاش بیشتری نیاز دارد و مناطق قرمز به سختی قابل دسترسی هستند

۴- محتوا را در بالای کنترل ها قرار دهید

شما نمی خواهید انگشت یا شست کسی در هنگام ضربه زدن روی صفحه، محتوا را پنهان کند، بنابراین محتوا را بالای کنترل ها قرار دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کلیدی در قسمتی از صفحه نمایش نباشد که بتوان به راحتی با انگشت یا شست آن را پنهان کرد – مانند گوشه های پایینی که وقتی تلفن هوشمند را در یک دست نگه می دارید، اغلب پوشانده می شوند.

 

۵- طراحی با حالت عمودی را در ذهن داشته باشید

در حالی که نحوه نگه‌داشتن استفاده‌شده ممکن است تغییر کند، چیزی که برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بسیار سازگارتر است، تمایل افراد به نگه داشتن آن‌ها به صورت عمودی در اکثر مواقع است. نگه داشتن افقی اغلب برای کارهای خاصی مانند مشاهده فیلم ها یا عکس ها استفاده می شود، اما این استثنا است، نه معمول.

البته طراحی موبایل باید به طور ایده‌آل از هر دو حالت عمودی و افقی پشتیبانی کند، مگر اینکه در حال طراحی یک سایت یا برنامه کاربردی ویدیویی یا عکس هستید، باید با در نظر گرفتن حالت عمودی طراحی کنید.

 

۶- طراحی برای شست

انگشت شست اکثر تعاملات تلفن هوشمند را هدایت می کند. این به این دلیل است که انگشت شست به طور انحصاری زمانی استفاده می شود که موبایل در یک دست قرار می گیرد و زمانی که آن را در دو دست نگه می دارید به شدت استفاده می شود.

انگشتان شست کمی بزرگتر از دیگر انگشتان هست بنابراین به منطقه هدف ضربه زدن بزرگتری نیاز دارد. سعی کنید این اهداف ضربه‌ای را حداقل ۴۴×۴۴ نقطه (۱۶×۱۶ میلی‌متر) و حداقل ۷ نقطه (۲.۵ میلی‌متر) بین آنها قرار دهید. اهداف ضربه ای بزرگتر همیشه بهتر هستند و مطمئناً نباید کمتر از ۴۴ در ۳۰ نقطه (۱۶ در ۱۱ میلی متر) باشند.

حتی اگر برای تبلت‌ها طراحی می‌کنید، باز هم برای شست طراحی کنید، زیرا یک طرح باید از حداقل روش لمسی که با آن مواجه می‌شود پشتیبانی کند. یک هدف ضربه ای بزرگ نه تنها برای شست خوب است، بلکه برای دیگر انگشتان نیز عالی است.

 

۷- طراحی برای حرکات بزرگ

اهداف ضربه ای بزرگتر بهتر هستند. چه هدف ضربه ای بزرگتری از کل صفحه وجود دارد؟ سعی کنید با حرکات بزرگ طراحی کنید، مانند اینکه به کاربران اجازه دهید برای حرکت به جلو یا عقب در یک گالری عکس یا نمایش منو، انگشت خود را بکشند.

به یاد داشته باشید که کاربران ممکن است متوجه نشوند که یک حرکت پشتیبانی می‌شود، بنابراین همیشه ایده خوبی است که یک روش ثانویه برای انجام کاری ارائه دهید، مانند ضربه زدن روی نماد فلش برای نمایش عکس بعدی.

 

۸- به چالش بپردازید

در ارگونومی گاهی اوقات صحبت از طراحی متناسب با حداقل ۹۵ درصد کاربران یا طرحی راحت برای صدک ۲.۵ تا ۹۷.۵ کاربران می شنوید. همیشه کاربران غیر عرف وجود دارند که پذیرفتن آنها بسیار سخت است – همانطور که همه ما می دانیم که نمی توانید همیشه همه را راضی نگه دارید، اما اگر بتوانید طرحی ایجاد کنید که کاربران چالش برانگیزتر بتوانند با راحتی از آن استفاده کنند، باید برای همه نیز کارساز باشد.

به همین دلیل است که طراحی با در نظر گرفتن کاربران و سناریوهای چالش برانگیز ایده خوبی است. به عنوان مثال، فردی را در نظر بگیرید که در خیابان با قهوه در یک دست و تلفن همراه در دست دیگر راه می‌رود یا فردی مبتلا به آرتروز.

 

۹- تعاملات را به حداقل برسانید

آیا می دانید راحت ترین تعامل با دستگاه تلفن همراه کدام است؟ ضربه زدن، تند کشیدن، یا فشار دادن. هرچه طراحی موبایل شما به تعامل کمتری نیاز داشته باشد، کمتر باید نگران ارگونومی آن باشید. من همیشه سعی می کنم تعاملات را به حداقل برسانم. بی‌رحمانه فرم‌های موبایل را حذف کنید، از پیشنهادات خودکار استفاده کنید و اعلان‌ها را فقط به مواردی محدود کنید که کاربر واقعاً باید در مورد آنها مطلع شود.

 

۱۰- طرح های اولیه

شما به سادگی نمی توانید ارگونومی یک طراحی موبایل را قضاوت کنید تا زمانی که به صورت فیزیکی آن را در دستان خود نگه دارید و روشهای مختلف در دست نگه داشتن را امتحان کنید. به همین دلیل است که در اسرع وقت یک طرح اولیه را ایجاد کنید.

برای آزمایش سریع، حتی می‌توانید آزمایش‌های اولیه کاربر را با نمونه‌های اولیه کاغذی ساده اجرا کنید. چاپ طرح یا کاغذی که روی یک دستگاه تلفن همراه چسبانده شده است، مقادیر شگفت انگیزی را در مورد ارگونومی به شما می گوید.

 

۱۱- تست کنید، تست کنید، و باز هم تست کنید

آیا می خواهید یک راه تضمین شده برای ایجاد طرح های ارگونومیک موبایل را بدانید؟ برای آزمایش طرح‌ها، تکرار و آزمایش، تکرار و آزمایش و… این کار ادامه ‌دهید تا زمانی که تعداد زیادی از افراد مختلف را داشته باشید که مجموعه‌ای از دستگاه‌های مختلف را پوشش می‌دهند و همه گزارش می‌دهند که طراحی شما برای استفاده راحت و ساده است.

مطمئناً دستگاه‌های تلفن همراه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که «موبایل – همراه» باشند، بنابراین برای آزمایش طرح‌ها در محیط‌ها و موقعیت‌هایی که احتمال استفاده از آن‌ها وجود دارد، از دفتر خارج شوید. کافی‌شاپ‌ها همیشه مکان خوبی برای آزمایش هستند با حداقل نفرات (حداقل پنج یا شش نفر) و تمرکز بر روی سناریوهای چالش برانگیزتر، مانند استفاده از تلفن هوشمند با یک دست. اگر طراحی زمانی که تعاملات کاربر محدودتر است به خوبی کار می کند، مطمئناً در بقیه زمان ها عالی خواهد بود. در درجه اول با آزمایش و تکرار مداوم است که می توانید طرح های موبایل واقعاً ارگونومیک ایجاد کنید.

 

منبع:

https://www.creativebloq.com/how-to/11-tips-for-ergonomic-mobile-interfaces

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا