ارگونومی اداریاخبار و تازه ها

بله، چیزی به عنوان وضعیت صحیح تایپ کردن وجود دارد – آیا شما به صورت ارگونومیک تایپ می کنید؟

Yes, There’s Such a Thing as Proper Typing Posture - Are You Typing Ergonomically

وقتی نوبت به اجتناب از صدمات و درد در حین تایپ کردن می شود، وضعیت بدن مهمترین چیز است. اما چگونه می توان فهمید که وضعیت درست (و یا غلط) چیست؟ در اینجا نکاتی را در مورد نحوه صحیح نشستن یا ایستادن هنگام تایپ کردن به شما می دهیم.



اهمیت وضعیت بدنی صحیح

وضعیت بدن در محل کار ممکن است چندان مهم به نظر نرسد – شما نشسته اید و تایپ می کنید – اما آسیبی که می توانید با یک وضعیت بدنی نادرست وارد کنید را نباید دست کم گرفت. وضعیت نامناسب می تواند منجر به آسیب های طولانی مدت شود، حتی دردهای مزمن که می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و شغل شما را کوتاه کند.


وضعیت نشسته برای تایپ کردن

این نکات را برای بهترین حالت نشستن پشت کامپیوتر رعایت کنید.

پا و زانو

بسیار مهم است که به گونه ای بنشینید که پاهای شما صاف روی زمین باشد یا روی یک زیرپایی قرار بگیرد. دراز کردن پاهایتان زیر میز به این معنی است که پشت شما حمایت لازم را دریافت نمی کند. همچنین استقرار پاها روی زمین راحت ترین راه برای نشستن طولانی مدت است. زانوهای شما باید در ارتفاعی کمی پایین تر از باسن شما باشند.

ارتفاع استاندارد برای یک میز اداری ۷۳-۸۰ سانتی متر است اما ارتفاع باید توسط کاربر تعیین شود. افراد قدبلند به صندلی بلندتری نیاز دارند تا بتوانند زانوهای خود را با زاویه ۹۰درجه خم کنند که ممکن است به این معنی باشد که فاصله ای بین ران و میز وجود ندارد. ممکن است به یک میز بلندتر نیاز باشد تا بتوانند به زاویه مناسب زانو و آرنج دست یابند.

بازوها و دستها

ساعد شما باید در زاویه مناسبی نسبت به میز باشد، نه بالاتر و نه پایینتر. بهتذین حالت این است که مچ دست شما در حالت خنثی در حین تایپ و زاویه آرنج ۹۰-۱۱۰ درجه باشد. اگر صندلی شما دسته دارد، مطمئن شوید که ساعت شما بر روی دسته های صندلی قرار دارد تا شانه های شما در وضعیت خنثی باشند.

پشت و شانه

درست روی صندلی بنشینید تا قسمت پایینی پشت شما توسط صندلی حمایت شود. اگر قدتان کوتاه است ممکن است به یک صندلی اداری کوچک نیاز داشته باشید. پشت شما باید به صورت عمودی صاف و در یک راستا با سر باقی بماند.

اطمینان حاصل کنید که صفحه کلید شما خیلی دور دسترسی تان نباشد که برای دسترسی به آن شانه ها را مجبور به چرخش به سمت داخل کند.

نقطه کانونی

صفحه نمایش شما باید هم سطح چشم شما باشد. اگر از پایین به صفحه لپ‌تاپ نگاه کنید، ماهیچه‌های گردن باید برای حمایت از سرتان سخت‌تر کار کنند. نگاه کردن به بالا می تواند باعث انقباض و کشیدگی عضلات گردن شود. مطمئن شوید که مانیتور خیلی دور نباشد که سر شما به سمت جلو خم نشود تا صفحه را ببینید.


حفظ وضعیت بدنی مناسب، نه تنها خطر آسیب های ناشی از فشار مکرر را کاهش می دهد، بلکه بهره وری را به حداکثر می رساند و سیستم تنفسی شما را تقویت می کند. در طول روز بررسی کنید که درست نشسته اید یا خیر.

ایمن ترین راه برای کار در تمام روز پشت کامپیوتر این است که بین حالت نشسته و ایستاده به طور متناوب کار کنید. روی یک میز خوب سرمایه گذاری کنید تا سریع و آسان ایستگاه کاری خود را از حالت نشسته به حالت ایستاده به طور منظم تغییر دهید. در حالت ایده‌آل، حداقل ۱۰ دقیقه از هر ساعت را صورت ایستاده کار کنید یا به انجام حرکات کششی در کنار میز خود بگذرانید.

اگر شروع به احساس درد در گردن یا شانه خود کردید، به سراغ مسکن ها نروید. انجام حرکات کششی گردن و شانه موثرتر از مصرف دارو است.

 

منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/yes-there-s-such-a-thing-as-proper-typing-posture-are-you-typing-ergonomically

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا