بیماری ها

تفاوت بین تونل کارپال و RSI چیست؟

What’s the Difference Between Carpal Tunnel and RSI?

اغلب تصور می شود که سندرم تونل کارپال و RSI یکسان هستند اما در واقع کاملاً متفاوت هستند.

تفاوت این دو در این است:

  • تونل کارپال به دلیل آسیب رساندن به یک عصب خاص در مچ دست (عصب مدیان) ایجاد می شود.
  • اما RSI – آسیب فشاری مکرر – می‌تواند بسیاری از قسمت‌های دیگر بدن را تحت تأثیر قرار دهد، معمولاً مچ دست، آرنج و شانه.

هر دو آسیب نسبتا شایع هستند، اما افراد بیشتری از RSI نسبت به CTS رنج می برند.

بیش از ۷٪ از جمعیت از RSI رنج می برند در حالی که CTS تنها ۳% از زنان و ۲% از مردان را در مقطعی از زندگی آنها تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی از علائم RSI و تونل کارپال یکسان هستند – مانند درد – اما آسیب های متفاوت با درمان های مختلف را هر دو شامل می شوند. هر دو نیاز به مراقبت پزشکی حرفه ای و استراحت دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد علل و علائم RSI و تونل کارپال به ادامه مطلب مراجعه کنید و اگر مشکوک هستید که تحت تاثیر قرار گرفته اید، از پزشک خود مشاوره بگیرید.


سندرم تونل کارپال چیست؟

سندرم تونل کارپال در اثر فشار بر عصب مدیان در مچ دست ایجاد می شود. خم شدن مکرر مچ دست، گرفتن، ارتعاش ابزار دستی و نواختن آلات موسیقی می تواند باعث ایجاد تونل کارپال شود. زنان بین ۴۰ تا ۶۰ سال و زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به CTS هستند.

همچنین افراد به دنبال افزایش سریع وزن، اضافه وزن، سابقه بیماری مانند دیابت یا آرتریت یا کار در مشاغلی که نیاز به حرکات مکرر دست دارند، بیشتر از CTS رنج می برند.

علائم تونل کارپال

علائم شایع تونل کارپال عبارتند از:

  • سوزن و سوزن شدن
  • درد
  • بی حسی
  • ضعف دست
  • درد منتشره در بازو و شانه


پیشگیری و درمان تونل کارپال

پیشگیری از تونل کارپال با پرهیز از کارهای تکراری و ورزش یا سرگرمی هایی که دست و بازو را درگیر می کند امکان پذیر است. استفاده از دست ها با شدت و فشار کمتر باعث کاهش استرس بر بدن شما می شود.

استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای در هر ساعت در محل کار یا زمان سرگرمی، به ماهیچه ها و تاندون ها اجازه می دهد تا شل شوند و فشار روی عصب میانی کاهش یابد. کشش و ورزش دست ها و به قرار دادن مچ دست در حالت خنثی به جای حالت کشیده نیز می تواند به جلوگیری از تونل کارپال کمک کند.


درمان های احتمالی عبارتند از:

  • فیزیوتراپی
  • استراحت
  • آتل برای مچ دست در شب
  • دارو برای کاهش احتباس مایعات
  • تزریق در ناحیه آسیب دیده برای کاهش التهاب
  • جراحی برای بریدن رباط و کاهش فشار روی عصب مدیان


اگر تونل کارپال درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

ضروری است که در اسرع وقت درمان تونل کارپال انجام شود و درد و سفتی آن نادیده گرفته نشود. اگر تونل کارپال درمان نشود، می‌تواند باعث ضعف در ناحیه شست دست شما شود. ممکن است انگشت شست و انگشت اشاره شما مانند گذشته هماهنگ نباشند. برخی از افرادی که به دلیل آسیب CTS خود تحت درمان قرار گرفته اند، هنوز در اثر آسیب عصبی دچار کمبود قدرت و احساس در دست خود می شوند


آسیب فشار مکرر (RSI) چیست؟

آسیب فشاری مکرر یک آسیب دردناک است که می تواند در بسیاری از قسمت های بدن به دلیل انجام کارهای تکراری، لرزش، فشار و موقعیت های نامناسب ایجاد شود.


علائم RSI چیست؟

علائم RSI می تواند از سوزن سوزن شدن در دست یا بازو تا از دست دادن حس و قدرت تا حساسیت و درد ضربان دار در عضله یا مفصل آسیب دیده متغیر باشد.

RSI در بزرگسالان نسبت به جوانان شایع‌تر است و ۲۴ درصد از بزرگسالان ۴۱ تا ۶۳ ساله گزارش داده‌اند که RSI داشته‌اند.

پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی، شایع ترین مکان های RSI را مچ (۶۹%)، انگشتان (۲۹%)، ساعد (۲۳%) و شست (۲۰%) گزارش کردند. مکان های دیگر محل بروز این بیماری شامل آرنج، شانه و زانو بسته به نوع کار و سرگرمی افراد است.

در حالی که RSI از زمان استفاده از صفحه‌کلید برای کار رایج‌تر شده است، اما خیلی قبل تر از کیبورد این بیماری وجود داشته است. در اوایل سال ۱۷۰۰ یک پزشک ایتالیایی متوجه این بیماری در میان نوازندگان و کارمندان شد.

RSI با چندین نام دیگر در رابطه با نوع کاری که مردم انجام می دهند شناخته شده است، از جمله کرامپ نویسندگان، زانوی خدمتگزاران، مچ کوزه گران و دست بافندگان. سرگرمی ها نیز مقصر هستند از جمله آرنج تنیس بازان و آرنج گلف بازان.


پیشگیری و درمان RSI

ورزش مفاصل می تواند به جلوگیری از RSI کمک کند. کشش مچ دست و انگشتان می تواند سفتی را از بین ببرد.

اگر تمام روز را پشت کامپیوتر کار می کنید، به یاد داشته باشید که در طول روز به طور منظم از جای خود بلند شوید و راه بروید.

درمان باید به محض مشاهده علائم شروع شود. اگر درد دارید، برای تشخیص و درمان صحیح به پزشک مراجعه کنید زیرا RSI مزمن برای درمان چالش برانگیز است. شما همچنین باید رفتار خود را اصلاح کنید و از انجام حرکت تکراری خودداری کنید.

اگر RSI شما مربوط به محل کار است، می توانید کمتر کار کامپیوتری انجام دهید یا از ارگونومی بهره ببرید. ماوس و صفحه کلید ارگونومیک گزینه های عالی هستند.


درمان های احتمالی عبارتند از:

  • کمپرس سرد و گرم
  • فیزیوتراپی
  • ماساژ
  • رویکرد تاوبمن
  • استئوپاتی
  • طب سوزنی
  • داروی ضد التهاب


چه مدت طول می کشد تا RSI بهبود یابد؟

متاسفانه پاسخ ساده ای برای این سوال رایج وجود ندارد. برخی از افراد می توانند به محض احساس درد، فعالیت را متوقف کنند و علائم در عرض چند هفته کاهش یابد، در حالی که درد در افراد دیگر به مدت یک سال یا بیشتر ادامه می یابد. برای برخی از افرادی که نمی توانند رفتار خود را تغییر دهند، RSI آنها می تواند سال ها ادامه یابد.


منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/what-s-the-difference-between-carpal-tunnel-and-rsi

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا