ارگونومی اداری

جامع ترین راهنما برای ارگونومی لپ تاپ

Your Ultimate Guide to Laptop Ergonomics

لپ تاپ ها می توانند یکی از راحت ترین تجهیزات در زندگی کاری ما باشند. در حالی که فاکتور راحتی مطمئناً زندگی ما را ساده‌تر می‌کند، اما ارگونومی ضعیف در زمان استفاده از لپ‌تاپ، راحتی را تحت تاثیر قرار دهد.. تغییر تنظیمات لپ تاپ شما نیازی به تمرینی وقت گیر یا پرهزینه ندارد، اما مزایای آن ارزش آن را دارد. بیاموزید که چگونه می توانید از لپ تاپ استفاده کنید تا خطر آسیب دیدگی یا وضعیت بدنی نامناسب را کاهش دهید.


استفاده از لپ تاپ روی میز

قد متوسط بزرگسالان باعث می شود تا آنها نتوانند از لپ تاپ روی میز در موقعیت ارگونومیک صحیح بدون تجهیزات اضافی استفاده کنند و اما برای بهبود ارگونومی لپ تاپ خود به تجهیزات گران قیمت نیاز ندارید.


تنظیماتی در جهت استفاده از لپ تاپ روی میز

صفحه نمایش لپ تاپ که روی میزکار قرار می گیرد معمولاً خیلی رو به پایین است و باعث می شود گردن خود را خم کنید یا حتی روی لپ تاپ خود خم شوید. با قرار گرفتن صحیح خود روی صندلی شروع کنید – با ستون فقرات صاف بنشینید و کمرتان را با استفاده از یک صندلی ارگونومیک عالی صاف نگه دارید تا شانه ها و پاهای شما صاف روی زمین باشد. اگر ارتفاع صندلی شما در جهت اطمینان از وضعیت نشستن خوب تنظیم شده ولی پاهای شما بدون تکیه گاه رها شده است از زیرپائی استفاده کنید.

اکنون می توانید تعیین کنید که لپ تاپ شما در چه فاصله ای قرار بگیرد. در حالت ایده آل، صفحه نمایش باید به اندازه یک بازو از شما قرار گیرد. البته عینک ممکن است بر این موضوع تأثیر بگذارد، بنابراین مطابق با آن تنظیم کنید. اکنون می‌توانید ارتفاع لپ‌تاپ را تنظیم کنید، با استفاده از پایه لپ‌تاپ، صفحه نمایش را بلند کنید تا چشمان شما به ⅓ بالای صفحه یا حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر زیر لبه بالایی صفحه نمایش نگاه کند و مرکز صفحه نمایش حدود ۱۷ سانتی متر زیر سطح چشم باشد. چشم ها بیشتر زیر نقطه افقی را می بینند تا بالا، بنابراین این موقعیت بهترین میدان دید را به شما می دهد. وضعیت صفحه نمایش باید نسبت به میز با زاویه ۹۰ درجه باشد.

در حالی که لپ‌تاپ شما اکنون در یک موقعیت ارگونومیک راحت قرار دارد، به یک صفحه کلید ارگونومیک جداگانه نیاز دارید تا دست‌ها و مچ‌ها را در حالت خنثی نگه دارید تا احتمال آسیب‌های ناشی از فشار مکرر کاهش یابد. همچنین شما به یک ماوس ارگونومیک نیاز دارید.

الزامات کاری شما ممکن است به این معنی باشد که صفحه نمایش لپ تاپ به اندازه کافی بزرگ نیست، بنابراین روی یک یا دو نمایشگر بزرگتر سرمایه گذاری کنید.


بنشینید، بایستید و حرکت کنید

برای بهترین حالت بدنی، سعی کنید بین نشستن و ایستادن در حال تغییر باشید. هدف این است که عضلات مختلف را در طول روز فعال کنید. برای تنظیم سریع و آسان ارتفاع میز خود روی یک میز لپ تاپ ایستاده نشسته سرمایه گذاری کنید.


استفاده از لپ تاپ روی پا

با توجه به طراحی و نیت استفاده از لپ تاپ، این استدلال که لپ‌تاپ‌ها برای استفاده روی پاهای شما طراحی شده‌اند، غیرقابل انکار است، اما راه‌های بهتری برای استفاده از آنها وجود دارد.

 

وضعیت بدنی ضعیف

در مواقعی که اجتناب ناپذیر است و لپ تاپ خود را روی پاهای خود می گذارید، مراقب موقعیت بدنی خود باشید. آیا می توانید بدن خود را طوری قرار دهید که گردن و کمرتان کمی صاف تر و قائم باشد؟ سعی کنید قفسه سینه خود را باز کنید تا بتوانید راحت و عمیق نفس بکشید. مکررا کار خود را متوقف کنید و از حرکات کششی استفاده کنید.


ارتفاع صفحه نمایش را بالا بیاورید

همان اصل زمانی که پشت میز نشسته اید اینجا نیز اعمال می شود. با بالا آوردن صفحه نمایش، گردن شما در حالت خمش قرار نمی گیرد و شانه هایتان شل می شوند. آیا می توانید از کیف لپ تاپ خود برای بالا آوردن صفحه نمایش خود استفاده کنید؟ آیا یک کوسن دم دست تان وجود دارد؟ این کارها ارتفاع لپ تاپ را به ارتفاع توصیه شده کامل نمی رساند، اما هر افزایش ارتفاعی فوایدی دارد. اگر به طور مرتب از لپ تاپ خود روی مبل یا در رختخواب استفاده می کنید، به خرید یک میز کار متحرک توجه کنید که به راحتی می تواند متناسب با موقعیت مکانی شما تنظیم شود.


اندازه فونتها را افزایش دهید

اگر متوجه شدید که نمی توانید صفحه نمایش را واضح ببینید یا به سمت آن خم شده اید، اندازه فونتها را افزایش دهید. مطمئناً ممکن است پیمایش بیشتری بر روی صفحه نمایش لازم باشد، اما اگر برای دیدن صفحه نمایش مشکل تان برطرف شد، وضعیت بدنی آرام‌تری نیز خواهید داشت. اگر اغلب از نرم افزارهای آماری مانند اکسل استفاده می کنید یا روی اسناد دقیق کار می کنید، به لپ تاپ با صفحه نمایش بزرگتر نیاز دارید، یا شاید وقت آن رسیده است که به اپتومتریست مراجعه کنید.


به طور منظم استراحت کنید

اگر با لپ تاپ روی پاهای خود کار می کنید، استراحت منظم مهم تر است. وضعیت بدن شما ایده آل نیست، بنابراین باید قبل از اینکه لپ تاپ را روی زانوی خود قرار دهید، بلند شوید و حرکت کنید. زمان به سرعت می گذرد و به راحتی می توانید یک یا دو ساعت را با لپ تاپ خود بگذرانید و فراموش کنید که بلند شوید. از تایمر رایانه خود استفاده کنید تا به شما یادآوری کند که استراحت کنید.

تغییر موقعیت کاری نیز می تواند به کاهش خطر آسیب کمک کند. اگر می توانید لپ تاپ خود را روی یک میز با ارتفاع کم قرار دهید و یا به مدت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه چمباتمه بزنید یا زانو بزنید، این کار به بهبود تحرک لگن و کاهش فشار وارده بر کمر کمک می کند.


لوازم جانبی اضافی

اگر لپ‌تاپ خود را بین مکان‌هایی مختلف حمل می‌کنید، وزن لپ‌تاپ و تمام لوازم جانبی آن را در نظر بگیرید. از افزایش خطر آسیب کمر یا سایر آسیب‌ها جلوگیری کنید و موارد غیرضروری را حذف کنید.


منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/your-ultimate-guide-to-laptop-ergonomics

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا