اخبار و تازه ها

سلامتی در محل کار: خودمراقبتی را در برنامه روزانه خود بگنجانید

Workplace well-being: incorporating self-care into your day

هنگامی که صحبت از رفاه در محل کار می شود، مراقبت از خود بخش مهمی از حفظ تعادل سالم بین کار و زندگی است. چه در یک دفتر کار کنید یا از خانه کار کنید، اختصاص دادن زمان برای مراقبت از خود در طول روزکاری می تواند یک چالش باشد. اما گنجاندن خودمراقبتی در برنامه‌های روزمره می‌تواند به سلامت روحی و جسمی ما کمک کند و به افزایش بهره‌وری در محل کار کمک کند.

کدام نوع از خودمراقبتی در مورد رفاه محل کار مفیدتر است؟ فعالیت های خودمراقبتی شامل:

  • هیدراتاسیون (تامین مایعات کافی) و تغذیه مناسب
  • تحرک منظم در طول روز
  • پوسچر مناسب بدن در محل کار
  • مدیریت سطوح استرس
  • و ایجاد حس آرامش


همه این موارد جنبه های مهم مراقبت از خود در حین کار هستند.

ما همچنین به این خواهیم پرداخت که چگونه می‌توانیم اقدامات ساده مراقبت از خود را در روزهای کاری خود بگنجانیم، بدون اینکه زمان زیادی را در حین کار قربانی کنیم.

در نهایت، ما در مورد اینکه چگونه کارفرمایان می توانند کارمندان را تشویق کنند تا رفاه خود را برای ایجاد محیط های کاری سالم تر به طور کلی در اولویت قرار دهند، بحث خواهیم کرد.

 

منظور از خودمراقبتی در محیط اداری چیست؟

وقتی صحبت از رفاه در محل کار می شود، انواع مختلفی از خودمراقبتی وجود دارد که می تواند برای سلامت جسمی و روانی مفید باشد. چند مثال شامل استراحت های منظم، هیدراته ماندن و خواب کافی است.

استراحت های منظم در طول روز راه مهمی برای جلوگیری از فرسودگی و دادن زمان برای تجدید قوا است. مغز و بدن ما باید بین استراحت و تحریک در تعادل باشند تا شاد و پرانرژی بمانند!

هیدراته ماندن نیز مهم است، زیرا کم آبی بدن می تواند منجر به سردرد، خستگی و مشکل در تمرکز شود. نوشیدن ۸ لیوان آب در روز یا ۲-۳ لیتر در صورتی که در محیط اداری بسیار فعال هستید توصیه می شود.

در نهایت، خواب کافی برای سلامت جسمی و روانی ضروری است. کم خوابی می تواند باعث خستگی شود و تمرکز در محل کار را سخت کند و بر انگیزه تأثیر منفی بگذارد. توصیه می شود که بزرگسالان هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابند تا در طول روز هوشیار باشند.

جدا از این نکات اولیه مراقبت از خود، می توانید با ورزش منظم برای حرکت دادن عضلات، خوردن وعده های غذایی سالم در طول روز و انجام فعالیت های تمرکز حواس مانند مدیتیشن یا یوگا، بهره وری خود را افزایش دهید.

ورزش نه تنها به حفظ آمادگی جسمانی کمک می کند، بلکه نشان داده شده است که عملکرد شناختی را با افزایش موارد ذیل بهبود می بخشد:

  • دامنه توجه
  • هوشیاری
  • بهره وری.

خوردن وعده های غذایی سالم در طول روز در فواصل زمانی منظم به ما کمک می کند سطح انرژی خود را ثابت نگه داریم تا بعد از ظهر به دلیل خستگی ناشی از نداشتن تغذیه مناسب دچار اختلال نشویم.

فعالیت‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن و یوگا به کاهش سطح استرس کمک می‌کنند و به ما امکان می‌دهند در هر لحظه از خودمان آگاه شویم تا در مواجهه با موقعیت‌های دشواری که در محل کار یا مشکلات تعادل بین کار و زندگی به وجود می‌آیند، واکنش نشان دهیم.

آیا استفاده از میز نشستن یا سکوی نشستن را امتحان کرده اید؟ تحقیقات جدید در مورد مزایای سلامتی آنها منتشر شده است.


نکات خود مراقبتی برای محیط اداری

۱- یک تایمر روی میز یا تلفن خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که هر ساعت به طور منظم استراحت کنید. این به شما کمک می کند که فراموش نکنید که در طول روز زمانی را به دور از کار بودن اختصاص دهید.

۲- یک بطری آب روی میز خود بگذارید و مطمئن شوید که در طول روز به طور منظم آب می نوشید، حتی اگر فقط جرعه جرعه های کوچک بین کارها باشد. هیدراته ماندن به طور مناسب کمک می کند ذهن شما هوشیار و پرانرژی بماند.

۳- یک میان وعده سالم مانند آجیل، میوه یا شکلات تلخ همراه داشته باشید تا بتوانید تغذیه کنید.

۴- در هنگام ناهار یا هنگام استراحت در بیرون پیاده‌روی کنید – هوای تازه و نور طبیعی برای انرژی‌بخشی مجدد و کمک به تنظیم مجدد ساعت بدن در صورت احساس خستگی یا تنبلی در بعد از ظهر عالی هستند.

۵- با جابجایی بین حرکت، ایستادن و نشستن در محل کار، درد و ناراحتی را کاهش دهید و وضعیت بدنی و بهره وری خود را بهبود بخشید. بنابراین: روز خود را به قطعات ۳۰ دقیقه ای تقسیم کنید. بر اساس «الگوی کار ایده آل Hedge’s 3s» که توسط دانشگاه کرنل ایجاد شده است، در یک دوره ۳۰ دقیقه ای باید ۲۰ دقیقه بنشینید، ۸ دقیقه بایستید و به مدت ۲ دقیقه کشش یا حرکت انجام دهید.

چگونه کارفرمایان می توانند رفاه کارکنان را افزایش دهند؟

کارفرمایان می توانند کارمندان را تشویق کنند تا رفاه خود را برای ایجاد محیط های کاری سالم تر به طرق مختلف در اولویت قرار دهند. یکی از مهم‌ترین گام‌ها این است که اطمینان حاصل شود که کارکنان احساس راحتی می‌کنند و استراحت می‌کنند و زمانی را برای مراقبت از خود اختصاص می‌دهند.

این به معنای ایجاد یک محیط اداری است که در آن کارگران در صورت استراحت، ناهار یا اگر در طول روز مرتباً از میزهای خود دور می شوند، از قضاوت مدیران خود نترسند. این برای سلامتی آنها است و سلامتی خوب برای تجارت و همچنین برای افراد مفید است.

تشویق اعضای تیم به استفاده از روزهای مرخصی سالانه و اجازه دادن به ساعات انعطاف پذیر دو اقدام دیگری است که کارفرمایان می توانند برای ارتقای رفاه کارکنان انجام دهند. بسیاری از مردم به سختی از کار جدا می شوند و بنابراین از تعطیلات اختصاص داده شده خود استفاده نمی کنند که منجر به فرسودگی شغلی و استرس طولانی مدت می شود.

کارفرمایان همچنین باید مطمئن شوند که انتظارات معقولی در مورد تماس خارج از ساعات کاری داشته باشند.

ایجاد یک فرهنگ در محل کار که بر فعالیت بدنی تأکید دارد، راه دیگری است که کارفرمایان می توانند به اطمینان از رفاه کارکنان کمک کنند. این می تواند شامل دسترسی به تخفیف عضویت در باشگاه یا ارائه مشوق هایی مانند مرخصی اضافی برای تکمیل اهداف تناسب اندام باشد.

با رعایت اصول ارگونومی از کارکنان خود مراقبت کنید. اطلاعات، پشتیبانی و تجهیزات مناسب – مانند صندلی اداری ارگونومیک – را برای همه کارکنان فراهم کنید تا فضاهای کاری سالم و مولد مناسب برای تمام وظایف آنها ایجاد شود.

راه دیگری که کارفرمایان می توانند رفاه کارکنان خود را تضمین کنند از طریق سیستم های حمایت عاطفی است. این ممکن است شامل چک کردن های منظم هر یک از کارکنان، گفتگوی آزاد در مورد مسائل مربوط به سلامت روان، یا دسترسی به خدمات مشاوره باشد.

ارائه منابع در مورد موضوعاتی مانند تغذیه، بهداشت خواب و مدیریت استرس می تواند در کمک به اعضای تیم در حفظ سلامت و تندرستی خود در حین کار بسیار مفید باشد.


خلاصه

اهمیت رفاه محیط کار را نمی توان دست کم گرفت. عادات کاری ناسالم با مجموعه ای از مسائل سلامت جسمی و روانی، از بیماری های قلبی عروقی و چاقی گرفته تا اضطراب و افسردگی مرتبط است. با توجه به اینکه یک چهارم از مردم در بریتانیا گزارش می دهند که شغل آنها بر سلامت روان آنها تأثیر منفی گذاشته است، واضح است که ما باید بیشتر تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ما و هر کارمندی که داریم، در طول ساعات کاری خودمراقبتی را انجام می دهند.

 

منبع:

https://www.posturite.co.uk/blog/how-self-care-boosts-workplace-wellbeing

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا