طراحی و تجهیزات ارگونومیکارگونومی اداری

ضرورت استفاده از زیرپایی؛ بله یا خیر؟

To Footrest or Not to Footrest?

استفاده از زیرپایی اغلب یک وسیله جانبی اختیاری برای یک ایستگاه کاری نشسته یا ایستاده است. بسیاری از کارفرمایان در مورد اینکه آیا این وسیله را تهیه کنند یا خیر، دچار تردید هستند و بسیاری از کارمندان نمی‌دانند که چه زمانی یا حتی چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند.

هنگامی که صحبت از استفاده از زیرپایی به میان می‌آید، چندین علامت و نشانه وجود دارد که باید هنگام تعیین روش و ابزار استفاده از آن، همراه با بهترین نوع استفاده، به دنبال آن باشید.

زیرپایی ها پایداری را فراهم می کنند

استفاده از زیرپایی مزایای بسیار زیادی دارد. زیرپایی ها را می توان نه فقط در هنگام انجام وظایف کامپیوتری که در ایستگاه های کاری مختلف نشسته یا ایستاده استفاده کرد.

استفاده از زیرپایی در حین نشستن پشت کامپیوتر، وضعیت بدن را بهبود می بخشد و در صورت قرارگیری صحیح، فشار زانو را کاهش می دهد.


درک وضعیت مناسب لگن، زانو و اندام تحتانی در هنگام نشستن بخش مهمی از تشخیص اینکه آیا یک زیرپایی می‌تواند کمک کند یا خیر است. بدن هنگام نشستن به ثبات نیاز دارد و از پایین به بالا شروع می شود که باید پاها روی زمین قرار گیرند. هنگامی که این مورد امکان پذیر نیست، یک زیرپایی کمک می کند و ثبات مورد نیاز را تامین می کند. به همین ترتیب، هنگامی که از صندلی یا چهارپایه بلند استفاده می‌شود، تکیه گاه دایره ای شکل پایه صندلی (foot ring) مفید است، اما زیرپایی بلند برای حمایت از اندام تحتانی بهتر است.

Foot Ring
Foot Ring


حمایت از پا همچنین می تواند مزایایی را در هنگام ایستادن ثابت ارائه دهد. زیرپایی امکان جابجایی متناوب وزن و حذف بار از روی باسن، پشت و لگن را فراهم می کند و خستگی را هنگام ماندن در یک وضعیت ثابت کاهش می دهد.

ایستادن ثابت را می توان با یک زیرپایی تسکین داد تا امکان جابجایی متناوب وزن از یک پا به پای دیگر فراهم شود.


ده مزیت زیرپایی

دستورالعمل‌های ارگونومی عمومی دفتر اداری توصیه می‌کنند که پاها هنگام نشستن روی زمین قرار بگیرند. اگر این امکان وجود ندارد، یک زیرپایی یا تکیه گاه پایه صندلی پیشنهاد می شود.

۱- دراز کردن متناوب پاها روی یک زیرپایی زاویه دار، زاویه زانو و لگن را باز می کند تا جریان خون بهبود یابد و به بهبود گردش خون انتهایی اندام تحتانی در طول نشستن های طولانی مدت، کمک می کند. (هیدج و شرمن، ۲۰۱۶)

۲- عادات نشستن به جلو روی صندلی را جهت تماس بهتر صندلی با نشیمنگاه، تکیه گاه کمر و پشتی کاهش می دهد.

۳- استرس تماسی و فشار به پشت ران و فضای پشت زانو به دلیل استفاده از یک نشیمنگاه با عمق زیاد، جایی که بدن با لبه صندلی تماس دارد را با توزیع وزن از طریق باسن و رانها بهبود ببخشید.

۴- برای افراد کوتاه قد در صورت نرسیدن پاهایشان به زمین لازم است که یک پایه حمایتی پایدار ایجاد شود. این امر به ویژه در یک ایستگاه کاری بلند یا پیشخوان کاری که نیاز به صندلی پایه بلند دارد، مهم است، که می تواند باعث آویزان شدن پاها شود (افزایش فشار زیر ران ها و کاهش گردش خون).

۵- استفاده از یک زیرپایی بلند به افرادی که از چهارپایه استفاده می کنند، این امکان را می‌دهد تا پاهای خود را ثابت نگه دارند تا اینکه آنها را روی هم بیاندازند یا آویزان کنند.

۶- استفاده از زیرپایی در یک ایستگاه ایستاده، امکان قرارگیری متناوب پا و تغییر وزن را در طول دوره های محدود ایستادن ایجاد میکند.

۷- اگر زانوها برای مدت طولانی ۹۰ درجه یا بیشتر خم شوند، ممکن است باعث ناراحتی و درد شود. زانوهای ضربدری روی هم یا خمیده زیر صندلی قرار می گیرند می توانند باعث کشیدگی زانو شوند. استفاده از زیرپایی نیروهای مفصل را در بالای زانو کاهش می دهد (کمتر از ۹۰ درجه) و موقعیت اندام تحتانی را هنگام نشستن بهبود می بخشد.

۸- از یک زیرپایی می توان برای قرار دادن متناوب پا روی زمین و زیرپایی برای بهبود تحرک پا در هنگام نشستن های ثابت استفاده کنید.

۹- زیرپایی می تواند راحتی را هنگام نشستن به صورت عمودی و همچنین در زمان نشستن روی صندلی بهبود بخشد.

۱۰- زیرپایی یک راه حل مقرون به صرفه برای کمک به ناراحتی کمر و اندام تحتانی ناشی از نشستن است.


استفاده متناوب از نشستن، ایستادن و زیرپایی

تعادلی بین نشستن، ایستادن و استفاده از زیرپایی در طول روز وجود دارد.

به طور کلی توصیه می شود در طول روز به طور معمول بایستید و حرکت کنید. پیشنهادات شامل چهار بار در هر ساعت ایستادن و هر بار به مدت ۱۵ ثانیه است. یا هر ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ۵-۸ دقیقه از جا بلند شوید و بایستید. برخی از دستورالعمل ها بطور کلی دو تا سه ساعت در روز ایستادن را تشویق می کنند.


کارهای جایگزین را که می شود بصورت ایستاده انجام داد انجام دهید مانند:

  • وقتی تلفن زنگ می‌خورد یا نیاز به استفاده از تلفن همراه دارید و نیازی به استفاده از رایانه ندارید
  • برای برداشتن کاغذ از درون چاپگر
  • برای نوشیدن آب یا قهوه
  • وقتی شخصی وارد دفتر یا اتاق شما می شود


نکاتی در مورد نحوه انتخاب زیرپایی:

هیچ قانون ثابتی در مورد طراحی و کیفیت زیرپایی وجود ندارد. اساساً دو نوع زیرپایی وجود دارد، اما تغییرات زیادی در این بین وجود دارد. آنهایی که زیر میز (با ارتفاع میز ۶۰ تا ۷۵ سانتیمتر) استفاده می شوند و آنهایی که برای پیشخوانها استفاده می شوند (ارتفاع پیشخوان ۸۰ تا ۱۰۵ سانتیمتر). برخی از زیرپایی‌ها متحرک هستند و در هنگام فشار، حرکت ملایمی را ارائه می‌دهند. انواع دیگر به طور خاص برای ایستادن طراحی شده اند.


هنگام خرید زیرپایی، چند نکته وجود دارد:

۱- از خرید زیرپایی های پلاستیکی ارزان قیمت خودداری کنید. اینها اغلب شکننده می شوند و ممکن است ترک بخورند. آنها همچنین با هر فشاری که در اثر تکیه دادن به آنها وارد می شود، ترک می خورند.

۲- زیرپایی را انتخاب کنید که دارای زاویه ثابت یا قابل تنظیم ۳۰-۴۵ درجه و ارتفاع ۱۰ تا ۱۲.۵ سانتیمتر (ارتفاع قسمت عقبی زیرپائی) باشد.

۳- زیرپایی باید حداقل ۳۸ تا ۶۰ سانتیمتر عرض داشته باشد تا فاصله طبیعی بین هر دو پا را در زمانی که پاها در حالت نشسته هستند، حفظ کند.

۴- برای پیشخوان های بلند، یک زیرپایی با قابلیت تنظیم ارتفاع با محدوده ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر انتخاب کنید.

۵- روی زیرپایی نایستید!

۶- یک زیرپایی ساخته شده از مواد بادوام برای استفاده طولانی مدت مانند فلز یا آلومینیوم انتخاب کنید. شیارها یا بافت رویه زیرپائی به محکم شدن پاها روی آن و به حداقل رساندن لغزش کمک می کند، اما نباید حرکت پاها را محدود کند.

۷- زیرپایی اگر قابل تنظیم باشد باید به راحتی تنظیم شود.

۸- از زیرپایی های با قابلیت گرم کنندگی خودداری کنید زیرا این ویژگی با پوشیدن کفش ضروری یا کاربردی نیست. و همچنین می تواند یک خطر آتش سوزی باشد.

۹- زیرپایی هنگام استفاده نباید زانوهای شما را بالاتر از باسن فشار دهد و باعث افزایش فشار به کمر و کاهش زاویه لگن شود.

۱۰- زیرپایی شکسته باید دور انداخته یا بازیافت شود.

 

برای خرید زیرپائی مناسب، از فروشگاه ما بازدید نموده و پس از انتخاب نوع زیرپائی مورد نظرتان، آن را درب منزل تحویل بگیرید.

برای مشاهده محصول کلیک کنید

 

انواع زیرپایی

انواع بسیاری از زیرپایی ها در بازار وجود دارد که در اینجا ارائه شده است.

قبل از خرید تمام مشخصات زیرپائی را بخوانید تا مطمئن شوید که زیرپایی انتخاب شده نیازهای فرد یا موقعیت وی را برآورده می کند. انجام اندازه گیری برای بهترین انتخاب ضروری است.

مهمتر از همه، آموزش استفاده صحیح از زیرپایی را برای اطمینان از قرار دادن آن در زیر میز، استفاده و بهره مندی مناسب به کارمند خود ارائه دهید.

 

 

آیا از زیرپایی استفاده می کنید یا توصیه می کنید؟ تجربه شما چیست؟ نظر خود را در پایین مطلب ثبت کنید.


منبع:

https://www.worksiteinternational.com/blog/to-footrest-or-not-to-footrest

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا