دکترای ارگونومی

مصاحبه با خانم دکتر سهیلا احمدی رتبه ۲ کنکور دکتری ارگونومی سال ۹۹

سلام لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید که در کنکور  چه رتبه ای را در چه رشته ای کسب کردید؟
با سلام، سهیلا احمدی هستم، رتبه دو دکترای تخصصی ارگونومی سال ۹۹


ورود به مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شما چه سالی و در کدام دانشگاه ها بود؟
 
مقطع لیسانس سال ۸۶ دانشگاه ایران، ارشد سال ۹۲ دانشگاه همدان.


چقدر آمادگی قبلی و کسب شده در دوره تحصیلی ارشد را در موفقیت در کنکور دکتری اثر گذار می دانید؟

به نظر من دوره ارشد یک پایه مهم برای موفقیت در کنکور دکتراست، شما هر چقد در دوران ارشد تلاش کنید و با مطالب مختلف رشته خودتون آشنا بشین و مطالعه داشته باشین احتمال موفقیت شما در آزمون دکتری را افزایش می دهد، پس پایه گذاری موفقیت در آزمون دکتری از زمان تحصیل در دوره ارشد آغاز می شود.


تقریبا
 از چه زمانی مطالعه برای آزمون را شروع کردید؟ و روزانه چند ساعت درس می خواندید؟ (اگر در دوره های مختلف ساعت مطالعه تان متفاوت بوده لطفاً با جزئیات ذکر کنید).
راجع به ساعات درس خواندن که خیلی متفاوت بود، من سر کار می رفتم و در کنار اون وظایف داخل خونه هم بود و گاهی چند روز پشت سر هم درس نمی خوندم و گاهی که فرصت داشتم روزی ۶ تا ۸ ساعت می تونستم بخونم، زمان شروع مطالعه من از بعد از عید ۹۹ بود که حدود آخر فروردین تا کنکور بود البته عقب افتادن کنکور به من این فرصت رو داد که بتونم بیشتر مطالعه کنم.


لطفا منابعی که برای هر درس استفاده کردید و نحوه ی مطالعه هر درس و توصیه های خود را  به صورت مجزا برای هر درس و کامل توضیح دهید
.
هیچ محدودیتی در نام بردن جزوات و کلاس ها وجود ندارد. در درس ارگونومی مباحث زیادی وجود دارد که گاهی داوطلبان نمی تونن بین آنها تعادل ایجاد کنن و همه رو یکسان بخونن، که البته من هم اینطور بودم ولی در کل نمره نهایی شما ترکیبی از همه دروس است، برخی از مهمترین منابعی که من مطالعه کردم:

– Physant Stephen/body space, anthropometry, ergonomics and the design of the work
– Hendrich Hal W/ macroergonomics,theory methods and application
– Fundamental and assessment tools for occupational ergonomics / Carwoski and Marras Chaffin Don B/
– occupational biomechanic 

– کتاب روشهای ارزیابی آقای علی اکبر کیخا مقدم 
– مهندسی عوامل انسانی در صنعت  هلاندر ترجمه دکتر چوبینه 
– فیزیولوژی ورزش دکتر اصغر خالدان: من فقط جلد اول رو مطالعه کردم 
– شیوه های ارزیابی پوسچر در ارگونومی  دکتر چوبینه 
– کتاب مبانی بیومکانیک و اصول طراحی ایستگاه کار دکتر عبدلی ارمکی

من چون در دانشگاه علمی کاربردی حدود ۴ سال مباحث ارگونومی، عوامل فیزیکی و ایمنی تدریس میکردم خیلی در پاسخگویی به سوالات ارگونومی محیطی کمکم کرد، بنابراین برای ارگونومی محیطی منبع  خاصی نخوندم، البته چند تا مقاله مروری به زبان انگلیسی خوندم. همچنین جزوات زمان تحصیل خودم رو هم خوندم که جزوه دکتر معتمد زاده در پاسخگویی به سوالات ماکروارگونومی خیلی کمکم کرد.
-من کتاب چفین را نرسیدم بخونم اما دوستانم خیلی توصیه می کردند که بخونم ولی فرصت نکردم. 

البته در کنکور ۹۹ از درس آناتومی هم سوال داده شده بود که حدود ۲ سال بود دیگه سوالی ازش طرح نمی شد پس خوندن کتاب آناتومی دکتر میبدی رو توصیه می کنم.


آیا به نظر شما با منابعی غیر آنچه شما استفاده کردید هم می شود موفق شد؟! پیشنهاد شما چیست؟

بله البته که میشه قبول شد، کلا قبول شدن در آزمون دکتری مجموعه ای از توانایی ها و تجربیات و مطالعات شما را می طلبه، پس حتما موارد دیگری هم هست که می تونه به دوستان کمک کنه. من به شدت این مورد رو که می خوام بگم به داوطلبان دکتری توصیه می کنم که تجربه خودم هست: من هر مبحثی از ارگونومی را که آشنایی باهاش نداشتم و یا در سوالات سالهای قبل میدیدم اما در منابعی که خوندم بودم نمی تونستم پیدا کنم رو سرچ می کردم و در پایگاه های مختلف مثل science direct, pubmed ، مجلات مختلف ارگونومی هم به زبان فارسی و هم انگلیسی  و همچنین google scholar  پیدا می کردم و برای هر موضوعی یک یا دو مقاله می خوندم و کاملا متوجه موضوع می شدم. در رشته ما برخی مباحث ارگونومی شناختی و روش های ارزیابی  فیزیولوژیک نیازمند خواندن مقالات و منابعی از سایر رشته ها می باشد که با توجه به گسترده بودن آنها خواندن مقالات در این زمینه ها میتونه کمک کننده باشه. همچنین امسال جناب آقای دکتر چوبینه و و دکتر دانشمندی و سایر همکارانشون کتابی در انتشارات دانشگاه شیراز چاپ کردن به نام مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی که به نظرم میتونه خیلی کمک کننده باشه، البته من تازه خبرش رو شنیدم، با توجه به کیفیت بالای کار دکتر چوبینه در سایر کتابهایی که منتشر کردن قطعا کتاب کمک کننده ای خواهد بود.


چه توصیه های دیگری برای داوطلبان این رشته دارید؟ (هر چیزی که در سوالات نبود و فکر می کنید می تواند برای داوطلبان مفید باشد)
.

چند تا نکته می خواستم به داوطلبان عزیز بگم که حاصل تجربیات خودم هست:

– اول اینکه تلاش شما در تمام مقاطع تحصیلیتون می تونه به شما در آزمون دکتر کمک کنه و همچنین دانشجویان ارشد رو توصیه میکنم که فعال باشن و به دنبال مطالعه در مباحث مختلف در رشته ارگونومی باشن. پویا بودن اونها خیلی در یادگیری و تفهیم مطالب مهم هست، برای خود من پروژه های دوران تحصیلم و همچنین پایان نامه م خیلی در جوابگویی سوالات کمکم کرد
– سوالات چند سال اخیر ارگونومی خیلی مفهومی تر از سالهای قبل شدن و نیاز داره که شما بتونین سر جلسه امتحان تحلیل کنین و دانش کلی خود را محک بزنین که قطعا دانش ضمنی شما کمک کننده است.
– از درسهای روش تحقیق، آمار و استعداد تحصیلی غافل نشن و در کنار خواندن ارگونومی اونها رو هم پیش ببرن چون در نهایت رتبه شما ترکیبی از همه دروس است.
– این روزها با شیوع ویروس کرونا بستری ایجاد شده که اساتید محترم در دانشگاه های سراسر کشور در بستر مجازی مطالب مفیدی رو به رایگان در اختیار ما قرار بدن، پیشنهاد می کنم مباحث مربوط به روش تحقیق و ارگونومی رو شرکت کنند چون هم در پاسخگویی به سوالات و هم در مصاحبه میتونه کمک کننده باشه .
– توصیه دیگری که دارم اینه زمانی که میرن سر جلسه امتحان سعی کنن از استرس به دور باشن و با هدف درصدهای خیلی بالا نرن سر جلسه، چون با دیدن مباحثی که شاید انتظار ندارن دچار استرس بشن و کاراییشون کاهش پیدا کنه. با درصدهای متوسط هم میشه بهترین رتبه را آورد. انتظار زیاد از خود داشتن و دیدن سوالاتی که اصلا در هیچ رفرنسی ندیدن باعث میشه استرسی بشن و نتونن به درستی سوالات را تحلیل کنن. اینها تجربیات خودم بود که خواستم باهاتون در میان بذارم امیدوارم برای داوطلبانی که این مصاحبه رو مطالعه می کنن مفید واقع بشه.در پایان برای برای همه داوطلبان عزیز بهترین ها را آرزو دارم

از وقتی که در اختیار ما گذاشتید کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم و امیدوارم موفقیت شما دنباله دار باشد .

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا