مقاله
مقاله۴: تاثیر ارگونومی مشارکتی بر سطح رضایتمندی و پتانسیل انگیزش شغلی کارکنان + دانلود
مقدمه
آزمایشگاه تشخیص طبی، سازمانی پزشکی است که براساس ضوابط قانونی ایجاد شده است. در این سازمان، نمونههایی از بدن انسان با هدف تشخیص و کنترل بیماریها و بررسی تأثیر درمان آزموده میشود. آزمایشگاههای تشخیص طبی، مکانهای شغلی بسیار مهمی هستند که دقت، صحت و سرعت خدمات آنها رابطه نزدیکی با سلامت جامعه دارد. در این مکانها در یک شیفت کاری، برای آزمایشهای گوناگون و تکرار آنها (در صورت نیاز)، با استفاده از تجهیزات کامپیوتری، پیپت و دیگر ابزار آزمایشگاهی نیازمند چنگش ظریف، در بازههای زمانی طولانی، همچنین با پوسچری نامناسب زیر هود، با میکروسکوپ یا پشت میز آزمایش، کار میشود. برخی کارکنان نتایج آزمایش را ثبت و برای گزارشدهی آماده میکنند و برخی دیگر نیز بهمنظور ارائه خدمات و تحویل نتایج آزمایش، تعامل پیوستهای با مشتریان دارند.
کارکنان آزمایشگاههای تشخیص طبی در یک شیفت کاری، با ریسک فاکتورهای محیطی، فیزیکی، بیومکانیکی، شناختی و روانی-اجتماعی بسیاری مواجه میشوند. وضعیت بدنی نامناسب، تکراریبودن وظایف کاری، استرسهای ناشی از تماس و چنگش ظریف در طولانیمدت از جمله ریسکهای فاکتورهای فیزیکی کارکنان آزمایشگاههای تشخیص طبی است. علاوه بر این، آنها گاهی با ریسک فاکتورهای محیطی نیز مواجه میشوند. همچنین بار کاری شناختی و وظایف نیازمند دقت و تمرکز بالا، تعامل با مشتریان، مدیر و همکاران از ریسکهای فاکتورهای شناختی، روانی، اجتماعی کارکنان آزمایشگاههای تشخیص طبی به شمار میآید که در کنار ریسک فاکتورهای محیطی و فیزیکی، تعادل ویژگیهای انسانی و خصوصیات محیط کار (هدف اصلی ارگونومی) را بر هم میزند. Haile و همکاران در مطالعه خود به بررسی ایستگاههای کاری این کارکنان و رابطه آنها با اختلالات اسکلتی-عضلانی پرداختهاند.
بنابراین شایسته است با شناخت عوامل خطرساز و اصلاح شرایط نامناسب ارگونومیک، علاوه بر تأمین آسایش، اختلالات و آسیبهای ارگونومیک کاهش یابد و ارتقای خدمات و افزایش بهرهوری صورت بگیرد. از آنجا که کارکنان درک دقیقتر و کاملتری از شغلشان دارند، میتوانند پیشنهادهای مناسبتری برای رفع مشکلات ارگونومی ارائه دهند، به توسعه و اجرای بهبودها و مداخلات بپردازند و با تعهدی قوی بر حفظ آنها، رضایت شغلی و عملکرد بهتری داشته باشند؛ بنابراین یکی از مؤثرترین راهکارهای رسیدن به اهداف ارگونومی در محیطهای آزمایشگاهی، «ارگونومی مشارکتی» یا شناسایی، ارزیابی و پیشنهاد مداخلات ارگونومیک از سوی کارکنان است.
Wilson و Haines در کتاب جامع «فاکتورهای انسانی و ارگونومی» ارگونومی مشارکتی را مشارکت کارکنان در برنامهریزی و کنترل بسیاری از فعالیتهای کاری خود، با دانش و قدرت کافی برای تأثیرگذاری بر فرایندها و نتایج بهمنظور دستیابی به اهداف مطلوب میدانند. در رویکرد ارگونومی مشارکتی، کارکنان در زمینه ارگونومی، دانش، ابزار، مهارت، منابع و حمایتهای کافی را دریافت میکنند و در ارگونومی خبره میشوند. ارگونومی مشارکتی شامل ابزارها، روشها یا راهبردهایی است که بهطور معمول برای بهبود عملکرد و سلامتی کارکنان کاربرد دارند. بر این اساس، کارکنان برای طراحی یا باز طراحی کار تشویق میشوند. میتوان در سطح سازمان و روند کار، یا در سطح وظایف و محصولات به این اقدامات پرداخت.
در مطالعات متعدد، اثربخشی پروژههای ارگونومی مشارکتی در صنایع، شرکتها و سازمانهای بزرگ و کوچک بررسی شده است. همچنین این مقوله در حیطههای حمل دستی بار، طراحی تجهیزات محیط کار، محیط فیزیکی کار و برنامهریزی مدیریت کار مدنظر قرار گرفته و مداخلات ارگونومی مشارکتی حاصل از آنها نتایج مطلوبی داشته است. راهبرد اصلی در ارگونومی مشارکتی جلب مشارکت کارکنان با هدف بهبود شرایط کار و افزایش بهرهوری، تقسیم قدرت تصمیمگیری در سطوح سازمان و افزایش انگیزه کارکنان است. این مشارکت در سطوح کارکنان، گروههای کاری، مدیریت میانی، مدیریت ارشد و کمیتههای راهبردی سازمان صورت میگیرد.
ارگونومی مشارکتی شامل روشهای گوناگونی برای بررسی وضعیت موجود و طراحی مداخلات ارگونومی است. در همه این روشها، کارکنان، آگاهی، دانش و انواع مداخلات ارگونومی را فرامیگیرند و در روند مرحلهای نظاممند، به اصلاحاتی در محیط کار خود میپردازند. تأکید بر اجرای رویکرد مرحله به مرحله، مشارکت کارکنان و تمرکز بر اقدامات عملگرایانه، از عوامل اصلی اثربخشی مداخلات ارگونومی مشارکتی هستند. در این ارگونومی، ورود کارکنان به آنالیز و بازطراحی محیط کار خود، انگیزه پذیرش تغییرات را افزایش خواهد داد. از دیگر ویژگیهای مداخلات ارگونومی مشارکتی، انتخاب و اجرای مداخلات کمهزینه، بنا بر تصمیمگیری مدیران و کارکنان ذینفع است که نسبت سود به هزینه را در اجرای برنامههای ارگونومی بهبود میبخشد.
در اجرای برنامههای ارگونومی مشارکتی، چارچوب اصلی شامل مراحل اصلی تشکیل تیم ارگونومی مشارکتی و آموزش، بررسی و آنالیز محیط کار برای مشخصکردن ریسک فاکتورها، ایدهدهی و توسعه راهحلها، اجرای مداخلات و بازخورد آنها و ارزیابی و پیگیری است؛ البته در روشها و مطالعات پیشین، گاهی تعداد مراحل این چارچوب کاهش یا افزایش یافته و گاهی توالی و تکرار مراحل تغییر کرده است. پژوهشگران پیشنهاد میدهند اعضای تیم ارگونومی مشارکتی از میان کارکنان اصلی، سوپروایزرها، متخصصان فنی، ایمنی و بهداشت، پشتیبانی، مدیران قدرتمند در تصمیمگیری و ارگونومیستها (بهعنوان تسهیلکنندهها) انتخاب شوند. بهمنظور مؤثربودن برنامه ارگونومی مشارکت، تعیین اختیارات تیم و دسترسی به منابع سازمانی اهمیت بسزایی دارد. ضروری است وظایف و اختیارات تیم ارگونومی، شفاف و مراحل کار، نحوه دسترسی به منابع و اهداف برای همه مشارکتکنندگان آشکار باشد. براساس نتایج مطالعه Van و همکاران، تسهیلکنندهها و محدودیتهای اصلی ارگونومی مشارکتی شامل موارد هفدهگانه زیر هستند:
حمایت مدیران و ذینفعان، مهیابودن منابع (زمان، مواد و کارکنان)، کار تیمی و کمیته هدایت ارگونومی، سطح آموزشپذیری، دانش و توانایی سازمان در اجرای بهبودها، رویکرد و برنامههای نظاممند برای رسیدن به اهداف سازمان، نقش تخصصی، رهبری و تسهیلگری ارگونومیست، روابط کاری، ارتباطات کارکنان، سهولت مداخلات برای اجرا، فضای محل کار، نیازهای تولید، بازدهی کارکنان، ناظران و مدیریت، آگاهی از مداخلات ارگونومی مشارکتی در میان مدیران، ناظران و کارکنان، روششناسی انتخابشده برای اجرای مداخلات ارگونومی مشارکتی، مقاومت کارکنان یا توانایی برای تغییر، طبیعت کار و سابقه تلاش برای مداخلات.
از نکات مهم پروژههای ارگونومی مشارکتی، نبود بهترین راه اجرا و مداخله این ارگونومی است؛ از اینرو روش اجرای مراحل با توجه به ویژگیهای محیط مداخله، افراد و زمان اجرا انتخاب میشود. قابلیت انطباق روشهای ارگونومی مشارکتی نیز از قوتهای این رویکرد است.
مداخلات سازمانی ارگونومی مشارکتی و تأثیر آن بر افزایش استقلال، نظام کار-استراحت و چرخش کاری کارکنان، در نتایج پروژه ارگونومی مشارکتی مستند شده که در سالهای ۱۹۹۶-۱۹۹۴ در کشور فیلیپین اجرا شده است. در این پروژه، مراحل کار شامل یادگیری و تمرین، انتخاب و اجرای بهبودهای کمهزینه، بررسی و تأیید نتایج و پیگیری و استمرار فعالیتهاست. Kogi نیز در مطالعه خود بر انطباق برنامه ارگونومی مشارکتی با مشخصات محل مداخله و ویژگیهای کارکنان تأکید دارد. یکی از اهداف نهایی پروژههای ارگونومی مشارکتی بهبود رضایت شغلی کارکنان است. Cervai در مطالعه ارگونومی مشارکتی در شمال ایتالیا، بهبود شرایط ارگونومی و مؤثربودن مداخلات ارگونومی بر سلامتی، بهرهوری و رضایت شغلی کارکنان را گزارش کرده است. همچنین براساس نتایج مطالعه وی، بیشترین تأثیر مداخلات ارگونومی مشارکتی بر کاهش خستگی کارکنان دارای اختلالات اسکلتی-عضلانی است؛ البته احساس مفید بودن و رضایت شغلی در میان کارکنان ایتالیایی درگیر در پروژه ارگونومی مشارکتی، افزایش معنیداری یافته است.
براساس مطالعه پر استناد Loher و همکاران، همچنین نمونههای معاصر در ایران، میان سطح رضایت شغلی و ویژگیهای شغلی رابطه معنیداری وجود دارد. این ویژگیهای شغلی در مدل ویژگیهای شغل Hackman و Oldham، شامل تنوع مهارت، هویت، اهمیت، استقلال و بازخورد است. همچنین این مدل توان بالقوه انگیزشی را تعیین میکند که بیانگر پتانسیل انگیزش شغلی برای کارکنان است؛ بنابراین با تنوع در مهارتهای شغلی، ایجاد هویت، استقلال، اهمیت شغلی و اجرای نظام بازخوردهای شغلی میتوان انگیزش کارکنان و درنهایت سطح رضایت شغلی آنان را بهبود بخشید.
طرحریزی مطالعات ارگونومی مشارکتی با هدف بررسی شدت درد، شیوع و بروز اختلالات اسکلتی-عضلانی، کاهش صدمات، کاهش روزهای ازدسترفته، غیبتهای شغلی ناشی از اختلالات اسکلتی-عضلانی و اثربخشی مداخلات حاصل از ارگونومی مشارکتی در زمینههای گوناگون است. برخی مطالعات نیز به فواید اقتصادی حاصل از ارگونومی مشارکتی پرداختهاند. در برخی دیگر از مطالعات ارگونومی مشارکتی نیز معیارهایی مانند توانایی کار، خستگی ذهنی درکشده، ایمنی سازمانی، رضایت شغلی، تکراریبودن شغل، ظرفیت فیزیکی، نیازهای کار و سودمندی مدنظر پژوهشگران بوده است. برخی از آنها نیز فرایند ارگونومی مشارکتی و پیامدهای حاصل یا موانع و تسهیلکنندههای آن را بررسی کردهاند. علاوه بر این، برنامههای ارگونومی مشارکتی در طیف وسیعی از سازمانها و صنایع مانند معادن، صنایع ساختمانسازی شهری و روستایی، محیطهای اداری، مؤسسات مراقبت از سلامتی و بسیاری از کارگاههای تولیدی اجرا شده است، اما به نظر میرسد ارگونومیستها هیچگاه به کارکنان آزمایشگاههای تشخیص طبی، که بهشدت از ریسک فاکتورهای ارگونومیک محیطهای کاری تأثیر میپذیرند، توجهی نکردهاند.
با توجه به آنچه بیان شد، در مطالعه حاضر نتایج اجرای برنامه ارگونومی مشارکتی با رویکرد ارگونومی سازمانی در آزمایشگاه تشخیص طبی یکی از درمانگاههای فعال بخش دولتی شهر اصفهان بررسی شد. همچنین تحلیل رابطه اجرای مداخلات ارگونومی مشارکتی، سطح رضایتمندی و پتانسیل انگیزش شغلی کارکنان صورت گرفت.
با دانلود فایل زیر به کل این تحقیق دسترسی خواهید داشت.
بخش دانلود:
نوع فایل: پی دی اف
حجم فایل: ۱.۲۲ مگابایت
تعداد صفحات: ۱۰ صفحه
به سبد خرید شما اضافه شد
پس از پرداخت وجه برای دانلود، در منوی اصلی سایت
روی گزینه پنل کاربری و سپس پیشخوان کلیک کنید.
لینک دانلود در قسمت خریدهای شما در دسترس می باشد/
به سبد خرید شما اضافه شد