ارگونومی اداری

موس سیم دار بهتر است یا بی سیم؟

امروزه با رشد تکنولوژی و افزایش کاربران دسکتاپ و لپتاپ، همه ما به نوعی از موس و کیبورد استفاده می‌کنیم. شاید برای شما هم این پرسش مطرح شده باشد که بهترین نوع موس یا کیبورد که می‌توان در محیط کار از آن استفاده کرد؛ چه نوعی است؟


برای پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا حدود دسترسی استاندارد در میزکار را مشخص و تعریف کنیم. به طورکلی بر اساس اصول ارگونومی، میز کار به سه منطقه دسترسی تقسیم می‌شود. ناحیه دسترسی اولیه (Primary Working Zone)، ناحیه دسترسی ثانویه (Secondary Working Zone) و ناحیه آزاد یا بدون کاربرد (Non-Working Zone). 

 


ناحیه دسترسی اولیه فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری از کاربر داشته و ناحیه‌ایست که دست‌ها در حالت نرمال، آرنج با زاویه ۹۰ تا ۱۱۰ درجه و پشت و کمر کاملا در حالت طبیعی و نرمال خود قرار دارند. در این ناحیه اشیایی که مورد نیاز هستند قرار می‌گیرند مانند موس، کیبورد، قلم، گوشی موبایل و تبلت.

در ناحیه ثانویه معمولا اشیا و وسایلی قرار می‌گیرند که کمتر مورد استفاده هستند. در این ناحیه بدن کاملا در حالت نرمال است. این ناحیه هرچیزی که بیش از ۴۰ سانتیمتر از شما فاصله داشته باشد را پوشش می‌دهد و معمولا اشیایی مثل فنجان چای، تلفن و تقویم قرار می‌گیرند.

فاصله ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتری از کاربر، ناحیه آزاد یا غیرکاری نامیده می‌شود. این ناحیه باعث خم شدن بدن به سمت جلو و کشیدگی دست‌ها و بازوها می‌شود. معمولا در این ناحیه اشیاء جانبی مثل چراغ مطالعه، گلدان و… قرار می‌گیرند.

موس (موشواره) و کیبورد از اصلی‌ترین تجهیزات در میزکار هستند که افراد بنابه سلیقه و انتخاب خود انواع باسیم یا بی‌سیم آن را انتخاب می‌کنند. در این مقاله ما به بررسی مزایا و معایب هر دو گروه می‌پردازیم و نشان می‌دهیم از نظر ارگونومی کدام یک بهتر و کاراتر هستند.


مزایای استفاده از موس و کیبورد بی سیم

  1. یکی از مهم‌ترین مزایای موس و کیبورد بی سیم محدوده حرکتی وسیع آن است. به طور کلی بدون در نظر گرفتن موانع احتمالی موس‌های بی سیم تا فاصله ۹ متری را پوشش می‌دهند؛ که این ویژگی در کنفرانس‌ها و جلسات بسیار حائز اهمیت است.
  2. جابجایی و حمل و نقل آسان
  3. فضای کمی اشغال می‌کند.
  4. در رعایت وضعیت ارگونومیک محیط کار نقش دارد.

معایب موس و کیبورد بی سیم

  1. ممکن است نسبت به موس‌های باسیم کندتر عمل کند
  2. امکان اتمام شارژ باتری و نیاز به جابجایی باتری
  3. قیمت بالاتر

مزایای موس و کیبورد با سیم

  1. قابل اعتماد و بدون نگرانی از تمام شدن باتری
  2. حرکت سریع
  3. قیمت کمتر
  4. امنیت بالاتر نسبت به انواع بی سیم

معایب موس و کیبورد با سیم

  1. شلوغی و نامرتب بودن میزکار
  2. احتمال بیشتر خرابی به دلیل وجود کابل به خاطر خراب شدن کابل‌ها


بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده طولانی مدت از موس باعث افزایش درد در مچ دست و احتمال ابتلا به سندروم تونل کارپال می‌شود. بنابراین علی‌رغم اینکه از چه نوع موس و کیبوردی استفاده می‌شود، باید دقت شود رعایت چرخه کار و استراحت مهم‌ترین اصل در انجام کار است. همچنین رعایت پوسچر ارگونومیک دست، بازو و مچ دست در هنگام کار با موس و کیبورد بسیار حائز اهمیت است.

 

منبع: https://barad.com

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا