اخبار و تازه ها

نشستن بیش از ۱۵ دقیقه باعث کمردرد می شود

متخصص فیزیوتراپی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نشستن بیش از ۱۵ دقیقه موجب تغییر بیولوژیکی در ستون فقرات و کمردرد می شود. دکتر هومن نظری در گفت و گو با ایرنا افزود: افراد باید قبل از ۱۵ دقیقه از صندلی بلند شوند و حرکتی داشته باشند و سپس به کار خود ادامه دهند.

این متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه هنگام نشستن روی زمین گودی کمر کاملا از بین می‌رود و فشار به دیسک زیاد و شانس پارگی دیسک زیادتر می‌شود، اظهار داشت: اگر کسی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی زمین بنشیند به مراتب بیشتر از فردی که روی صندلی می نشیند، دچار کمردرد شدید می شود.

نظری ادامه داد: نشستن روی صندلی باعث می شود گودی کمر حفظ و شانس صدمات و فشار روی دیسک کمتر شود و فشار روی زانوها نیز کاهش ‌یابد. وی با بیان اینکه از هر ۱۰ نفر، شش نفر مبتلا به کمردرد می‌شوند، گفت: کمردرد دایم باعث ناتوانی طولانی‌ مدت فرد می‌شود. روابط عمومی بیمارستان سینا نیز در گزارشی اعلام کرد: کمر درد، یکی از شایع ترین علل مراجعه به مراکز درمانی است که به دلایل گوناگونی ایجاد می شود.

بر اساس این گزارش، بعضی کمر دردها به علت ضربه ها، حرکت های نامناسب، ضعف عضلات کمر یا فشار بیش از حد به ستون فقرات ایجاد می شوند و این دسته از کمر دردها شیوع بیشتری دارند و قابل پیشگیری هستند. همچنین گاهی علت های غیر حرکتی مثل بیماری ها موجب کمر درد می شوند که در این صورت، برای درمان کمر درد باید ابتدا بیماری درمان شود.

این گزارش می افزاید: شایع ترین بیماری هایی که باعث کمر درد می شوند، شامل بیماری های التهابی، عفونی، سرطان ها، مسمومیت با فلزات سنگین مثل رادیوم و بعضی از بیماری های داخلی هستند. بر پایه این گزارش ، بعضی از شغل ها که نیاز به نشستن طولانی مدت دارند، بد نشستن، بد ایستادن، قوز کردن و استفاده زیاد از عضلات کمر مثلا هنگام بلند کردن اجسام سنگین، از علل ایجاد کمر درد محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، افراد از ایستادن طولانی مدت باید خودداری کنند و اگر مجبور به ایستادن هستند، مکرر وزن خود را روی پاها جابه جا و از کفش با پاشنه نسبتا کوتاه استفاده کنند.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا