ارگونومی اداری

نکاتی برای کار با دستگاه های تلفن همراه

Tips For Working With Mobile Devices

امروزه انجام یک کار بدون کامپیوتر تقریبا غیرممکن است. دستگاه های تلفن همراه مانند تبلت ها، تلفن های هوشمند و ساعت های هوشمند کار را در هر مکان و هر زمان ممکن می کنند. اما این پیشرفت چه تأثیری بر سلامت و رفاه کارکنان دارد؟

دنیای کار دیجیتال

دنیای کار دیجیتال در حال پیشرفت، شرکت ها را به سمت تکامل سوق می دهد تا رقابتی باقی بمانند. کار از راه دور به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کارمندان جدیدی را با مجموعه مهارت‌هایی که به سختی پیدا می‌کنند جذب کنند یا کارکنان فعلی را که به دلیل شرایط شخصی نقل مکان می‌کنند، حفظ کنند. محیط کاری مترقی دارای ارزش افزوده و مزیت رقابتی ثابت شده است. این امر باعث ایجاد تغییراتی در طراحی فضای کاری و لوازم جانبی میز، به ویژه ارگونومی دستگاه های موبایل و تبلت برای کارمندان در زمان کار در خانه و مدیریت نیروی کار از راه دور شده است.

خطرات ارگونومیک سلامتی کار با موبایل

یک اصل کلی این است که مقرراتی که در یک محل کار “عادی” اعمال می شود باید در محیط خانه نیز اعمال شود و کارفرمایان مطابق آنها عمل کنند. هر جا که کار می کنید، قانون ایمنی و بهداشت حرفه ای باید رعایت شود.

وضعیت بدن

تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها بسیار پایین‌تر از مانیتورهای استاندارد قرار می‌گیرند که منجر به وضعیت نامناسب و فشار بیشتر بر ناحیه سر و گردن می‌شود. محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد معتقدند مصرف کنندگان تبلت در معرض خطر درد گردن و شانه هستند. اثرات فیزیکی ناشی از استفاده و استفاده بیش از حد از دستگاه‌های دیجیتال و تبلت با عناوین غیرپزشکی و پزشکی مانند  Text Neck، Text Claw، iPad Shoulder، Cell Phone Elbow و Cubital and Radial Tunnel Syndrome شناخته می‌شود.

خستگی چشم

شکایت از چشم و سردرد در حال حاضر رایج‌تر شده است، زیرا خواندن متن در صفحه نمایش بسیار کوچکتر تلفن‌های هوشمند به تلاش بیشتری نیاز دارد. مردم همچنین به جلو خم می شوند و به صفحه نمایش نزدیک تر می شوند.

کشیدگی مچ دست

هنگام تایپ متن و در دست گرفتن دستگاه، دست ها و بازوها نیز تحت فشار بیشتری قرار می گیرند. مچ دست ها اغلب خم شده و به سمت بیرون می چرخند.

نور ضعیف و ناراحتی

شرایط روشنایی محل کار در خانه بسیار متفاوت است. روشنایی ناکافی پشت میز یا تجهیزات کاری که به نور خورشید برخورد می کند باعث می شود کارمند حالت های نامناسبی برای دیدن دقیق یا محافظت از انعکاس نور اتخاذ کند.

نکات مفید برای کار با دستگاه های تلفن همراه

قوانین ارگونومیک را در نظر بگیرید:

  • استفاده کوتاه مدت
  • فشار روی بازوها و پشت را کاهش دهید: به عنوان مثال، از نگهدارنده موبایل استفاده کنید
  • اگر از تبلت برای مدت طولانی استفاده می کنید، از ماوس و کیبورد استفاده کنید
  • به طور منظم استراحت کنید
  • فاصله ایده آل بین صفحه نمایش و چشم، بین ۵۰۰ میلی متر و ۷۰۰ میلی متر را حفظ کنید

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا