ارگونومی اداریاخبار و تازه ها

چک لیست ملزومات ارگونومیک – آیا محل کار شما تجهیزات ارگونومیک مناسبی دارد؟

Ergonomic Essentials Checklist - Does Your Workspace Have the Right Ergonomic Equipment

ارگونومی ترکیبی از وضعیت بدنی، تجهیزات و محیط است. تغییر وضعیت بدن و محیط ممکن است دشوار باشد، اما تجهیزات مناسب می تواند تفاوت را ایجاد کند.

اما تجهیزات مناسب چیست؟ چک لیست ملزومات ما را بخوانید تا به تصمیم گیری های ارگونومیک مناسب کمک کنید.


چک لیست تجهیزات ارگونومیک

تجهیزات مناسب می تواند تفاوت بین کار راحت و سازنده و بهره وری دردناک و محدود باشد.


۱- صندلی

اگر کار شما مستلزم این است که هشت ساعت در روز بنشینید، یک صندلی ارگونومیک ضروری است. این مورد می تواند تفاوت زیادی در حفظ آسودگی و جلوگیری از آسیب دیدگی در طول روز کاری ایجاد کند. یک صندلی ارگونومیک صندلی است که به طور کامل قابل تنظیم باشد تا حمایت خوبی از کمر و پشت داشته باشد. تکیه گاه کمر به حفظ انحنای طبیعی کمر کمک می کند، بنابراین تکیه گاه باید از نظر ارتفاع و زاویه قابل تنظیم باشد.

صندلی‌های ارگونومیک از فوم باکیفیت و پارچه قابل تنفس استفاده می‌کنند که باعث می‌شود برای مدت طولانی بنشینید. عمق صندلی باید به کاربر اجازه دهد تا صاف بنشیند و فاصله کمی بین صندلی و پشت زانوهای خود ایجاد کند.

تکیه‌گاه‌های بازو باید قابل تنظیم باشند، بنابراین بازوها و شانه‌ها راحت و ریلکس باشند.

صندلی باید به راحتی بچرخد تا کاربر بتواند بدون زور زدن به دورترین قسمت میز برسد.


۲- زیرپایی

صندلی‌های اداری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ۹۵ درصد از جمعیت را در بر می‌گیرد، اما هنوز هم بسیاری از کاربران دارای فرم بدنی ناسازگار هستند. برای کارکنان اداری کوتاه قد‌تر، یکی از با ارزش‌ترین تجهیزات، زیرپایی است. برای وضعیت بدنی خوب، مهم است که پاهایتان صاف روی زمین قرار بگیرد، اما اگر پاهایتان به اندازه کافی بلند نیستند، به یک زیرپایی نیاز دارید.


۳- زیرمانیتوری و و پایه لپ تاپ

با افزایش محبوبیت لپ‌تاپ‌ها، کاربران نباید بدون بالا بردن ارتفاع صفحه‌نمایش، طولانی‌مدت از آن استفاده کنند. نگاه کردن به صفحه نمایشگر می تواند باعث خم شدن و دراز کردن سر شما به سمت جلو شود و به گردن و ستون فقرات شما فشار وارد کند.

استفاده از صفحه کلید جداگانه و پایه لپ تاپ یا زیرمانیتور، صفحه نمایش را تا ارتفاعی بالا می برد که نیازی به خم شدن یا چرخاندن گردن خود نداشته باشید.

اگر برای خواندن متن روی لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش کوچک تلاش می‌کنید، ممکن است استفاده از یک نمایشگر بزرگ مفید باشد. ما اغلب متوجه نمی‌شویم که سرمان را به سمت جلو برای خواندن خم می‌کنیم تا زمانی که گردن درد را تجربه کنیم. گوش های شما باید دقیقا بالای شانه هایتان باشد نه جلوتر از شانه ها.


۴- ماوس

درد مچ دست و دست در بین کاربرانی که نیاز به استفاده منظم از ماوس دارند رایج است. برای آن دسته از کاربرانی که بیشتر روز موس را در دست نگه می دارند، باید از یک ماوس استاندارد به یک ماوس ارگونومیک کوچ کنند. این نوع طراحی موس به نگه داشتن دست در موقعیت طبیعی تر و عمودی به جای افقی کمک می کند.

از هر نوع ماوسی که استفاده می‌کنید، آن را نزدیک صفحه‌کلید قرار دهید تا آرنجتان نزدیک بدنتان بماند.


۵- نور کافی

فقط تجهیزات موجود در ایستگاه کاری شما نیست که باید در نظر بگیرید، مشکلات ارگونومیکی ممکن است از نور ایجاد شود. نور شدید یا ضعیف می تواند به بدتر شدن وضعیت بدنی و خستگی کمک کند. تابش خیره کننده روی صفحه کامپیوتر می تواند باعث شود که موقعیت نشستن خود را اغلب به صورت ناخودآگاه تغییر دهید تا از تابیدن نور نور جلوگیری کنید. با گذشت زمان، وضعیت نامناسب شما می تواند باعث آسیب های اسکلتی عضلانی شود. سعی کنید پرده ها را با حرکت خورشید تنظیم کنید تا تابش نور را کاهش دهید و اگر نور بالای سر کافی نیست، از نور رومیزی استفاده کنید.


منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/ergonomic-essentials-checklist-does-your-workspace-have-the-right-ergonomic-equipment

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا