اخبار و تازه هابیماری ها

کارآگاه آسیب های ارگونومیک: کشف علائم نگرانی های ارگونومیک

Ergonomic Injury Detective: Uncovering Signs of Ergonomic Concerns

در بحث سلامت و ایمنی، بررسی آسیب‌ها می‌تواند نسبتاً ساده باشد، زیرا ما پاسخ‌های مستقیمی به برخی از سوالات کلیدی تحقیقاتی مانند «چه زمانی»، «کجا» و «چه چیزی» داریم. به عنوان مثال، هنگامی که کارگری از روی کابل شل شده سقوط می کند و مجروح می شود، پارامترهای مربوط به حادثه به خوبی مشخص می شوند. بررسی به کابل شل و در نتیجه علت اصلی حادثه، احتمال وقوع مجدد این آسیب را از بین می برد. با این حال، بررسی های ارگونومیک/MSD اغلب برای شناسایی یک علت اصلی بسیار چالش برانگیزتر است.

آسیب های ارگونومیک، که اغلب به عنوان اختلالات اسکلتی عضلانی (MSD) شناخته می شوند، نتیجه قرار گرفتن در معرض تجمعی و مزمن با خطرات اغلب متعدد در محل کار هستند. اگر فردی ماه‌هاست که علائم MSD را تجربه کرده است، چگونه می‌توانیم بفهمیم که مقصر چه هست یا چه بوده است؟

به‌عنوان یک ارگونومیست، ما معمولاً از یک نمودار «استخوان ماهی» استفاده می‌کنیم و حادثه را به عوامل مؤثر تقسیم می‌کنیم و از آن به‌عنوان نقطه شروع خود برای اطمینان از در نظر گرفتن و شناسایی همه خطرات استفاده می‌کنیم. هنگامی که مشکل از طریق نمودار Fishbone بررسی می شود، علل اصلی اغلب می تواند متفاوت به نظر برسد و بنابراین می توان به عوامل مختلف کمک کننده پرداخت. این عوامل کمک کننده کدامند؟ بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.



محیط

از نظر محیطی، آب و هوا و دما، روشنایی، زمین و هر شرایط دیگری که ممکن است منجر به آسیب شده باشد را در نظر می گیریم. آیا این کار در محیط های سرد مانند زمستان یا مناطق سردخانه انجام می شود؟ آیا دریچه های تهویه مطبوع بالای سر باعث کاهش دما و کشش می شدند؟


فرآیند

این فرآیند به مراحل مورد نیاز برای تکمیل کار در حال انجام اشاره دارد و ممکن است شامل پارامترهای مختلفی باشد که باید به عنوان کارآگاه آسیب در نظر بگیریم. فرکانس و مدت انجام کار و همچنین الزامات فیزیکی (یعنی وضعیت های نامناسب) باید در این مرحله گنجانده شود. به عنوان مثال، حادثه ای که تکرار را به عنوان یک خطر اصلی مورد توجه قرار می دهد، ممکن است نتیجه این واقعیت نباشد که کار دارای چرخه زمانی کوتاهی است، بلکه به دلیل این واقعیت است که این فرآیند مستلزم رسیدگی چندگانه و غیرضروری محصول است. تمدید زمان انجام کار باعث کاهش تکرار نمی شود در حالی که حذف فرآیندهایی مانند مرحله بندی یا گردش کار ضعیف باعث کاهش تکرار می شود.


مواد

مواد به سادگی به مواد فیزیکی مورد نیاز برای تکمیل کار اشاره دارد. به عنوان مثال، مخلوط سرد برای وصله چاله ها یا بتن برای تعمیر پیاده رو. از خود بپرسید که چگونه ممکن است استفاده از این مواد خاص باعث آسیب مورد نظر شده باشد. شاید یک ماده سبک تر، نیروی مورد نیاز کارگر را کاهش می داد و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی آنها را کاهش می داد.


تجهیزات

شناسایی ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این کار می‌تواند سؤالات تحقیقاتی بیشتری را فراهم کند و امکان توضیح دقیق‌تری از حادثه را فراهم کند. ابزارها دستی هستند یا برقی؟ آیا ابزار به درستی کار می کرد؟ آیا جایگزین های مناسب تری وجود دارد؟


انسان

عنصر انسانی اغلب می تواند قربانی یک تحقیق ضعیف باشد. منجر به خطای انسانی و بازآموزی به عنوان علت نهایی و راه حل می شود. در بررسی‌های ارگونومیک/MSD، خطای انسانی اغلب یک علت اصلی نیست، با این حال عواملی که به قد یا توانایی‌های بدنی کارگر را نظر دارند، در خطرات دیگر نقش دارند. مهم است که به طور انتقادی به این فکر کنیم که کارگر چگونه با کاری که به دلیل قد کوتاه یا خم شدن به دلیل بلندی قد انجام می دهد، تطابق ایجاد کرده است.


مدیریت

هنگام بررسی عوامل مدیریتی، باید بدانیم چه سیستم‌ها و شرایط زمان‌بندی وجود دارد وقتی کارگران برای مدت طولانی در معرض خطرات قرار می‌گیرند، شاید به دلیل برنامه‌ریزی ضعیف یا عدم آموزش و راهنمایی، زمان آن رسیده است که نگاهی به نحوه مدیریت بیندازیم. از خود بپرسید، «آیا چیز دیگری وجود دارد که پارامتر مدیریت بتواند برای به حداقل رساندن خطر آسیب اجرا کند (مانند چرخش کاری، تمرین کار با تجهیزات، استراحت‌ها)؟»

وقتی همه عوامل بالقوه کمک کننده را مشخص کردید، وقت آن است که یک قدم به عقب بردارید و به هر عامل از نظر خطرات موجود نگاه کنید. در ۱ergonomist، ما یکی از دو رویکرد زیر را در پیش می گیریم:

  • بررسی عاملی که بیشترین خطر را دارد یا
  • بررسی خطرات رایج (مانند نیرو، وضعیت نامناسب، تکرار)

هیچ یک از این روش‌ها کاملا درست یا غلط نیستند، اما همیشه از خود بپرسید «اگر این خطر وجود نداشت، آیا آسیب رخ می‌داد؟» این باید به شما کمک کند که تشخیص دهید مشکل در کجاست و در کجا تغییرات ارگونومیک در آن کار یا پروژه بیشتر مورد نیاز است.

با انجام یک بررسی سیستماتیک، ما می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که کنترل‌های مناسب برای کاهش خطر آسیب دیدن سایر کارکنان و اجتناب از تکرار تحقیقات انجام می‌شود، زیرا علت اصلی به طور کامل بررسی نشده است.

 

منبع:

https://www.proergonomics.ca/news-article.php?id=161

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا