ارگونومی اداری

کار ارگونومیک به معنای سالم کار کردن است

Working ergonomically means working healthily

ما نباید هشت ساعت در روز بی حرکت بنشینیم، پس از مدتی، نشستن طولانی شروع به آسیب جدی به بدن ما می کند. شکایت کمر و گردن شایع ترین علائم هستند. اما سردرد، مشکلات چشمی و مشکلات عضلانی نیز رو به افزایش است. شما به راحتی می توانید با سرمایه گذاری در یک محیط کاری ارگونومیک از همه این شکایات جلوگیری کنید. چگونه محل کار مناسب ایجاد می کنید؟



ارگونومی چیست و چرا اهمیت دارد؟

ارگونومی در محل کار به معنای کار در محیطی است که با نیازهای شخصی شما سازگار است، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی. همچنین به این معنی است که محل کار شما با شما هماهنگ است تا بتوانید به بهترین نحو ممکن کار کنید. همه اینها برای محدود کردن اثرات منفی بر سلامت جسمی و روانی شما در کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که ۲۴ درصد از افرادی که در خانه کار می کنند نیز شکایات جسمانی دارند. به همین دلیل مهم است که روی تجهیزات مناسب برای دفتر کار خود در خانه نیز سرمایه گذاری کنید.


لوازم ارگونومیک

به عبارت دیگر، برای اینکه به صورت ارگونومیک کار کنید، باید لوازم جانبی مناسبی در فضای کاری خود داشته باشید. همچنین مهم است که ارگونومی را در برنامه روزانه خود ادغام کنید. طیف وسیعی از لوازم جانبی ارگونومیک شامل موارد زیر وجود دارند:

  • موس های ارگونومیک
  • پایه و میز لپ تاپ
  • نگه دارنده تبلت
  • نگهدارنده اسناد کاغذی
  • نگهدارنده صفحه نمایش

همچنین بهتر است صندلی اداری مناسب را برای کار ارگونومیک انتخاب کنید. یک صندلی اداری خوب عملاً شما را مجبور می‌کند تا در وضعیت نشستن سالمی قرار بگیرید. از کمر شما حمایت می کند و تحرک را افزایش می دهد. راه حل های جایگزین نشستن نیز یک گزینه مناسب هستند. به عنوان مثال، میزکار نشسته/ایستاده به ایجاد تنوع در برنامه روزانه شما کمک می کند.

حتی نورپردازی نیز می تواند به بهره وری شما کمک کند.


کار ارگونومیک: نکاتی برای زندگی روزمره

این نکات به شما کمک می کند از بقیه روز خود به طور کامل و بدون شکایت لذت ببرید.

  • لوازم جانبی و صندلی مناسب را انتخاب کنید.
  • حتماً تنوع را در روز کاری خود لحاظ کنید: هر چند وقت یکبار از جای خود بلند شوید.
  • موقعیت صفحه نمایش خود را تنظیم کنید: مطمئن شوید که مهره های گردن شما در وضعیت خنثی قرار دارند. نگاه کردن به بالا یا پایین برای گردش خون و موقعیت ستون فقرات شما خوب نیست.
  • عضلات خود را تقویت کنید: وضعیت بدنی شما نیز می تواند بر وضعیت بدن شما تأثیر بگذارد. اگر پشت شما به خوبی عضلانی نباشد، نشستن برای شما سخت تر می شود. در این صورت، ورزش های تقویت کننده عضلات کمر، عضلات شکم، شانه ها و سینه توصیه می شود.

 

منبع:

https://ergo-lab.be/en/working-ergonomically/

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا