ارگونومی اداری

ارگونومی کارمندان بانک

این روزها، حتی با وجود سیستم‌های بانکداری و پرداخت آنلاین، افراد زیادی به بانک ها مراجعه می‌کنند. بنابراین دور از انتظار نیست که بانک‌ها همیشه پر رفت و آمد هستند. کارمندان بانک جزو مشاغلی هستند که به دلیل نوع کارشان معمولا ساعات زیادی را به حالت نشسته سپری می‌کنند. در واقع شغل این افراد دارای ماهیت استاتیک است.

سوال اصلی اینجاست که پیامدها و عوارض ناشی از نشستن‌های طولانی مدت در بین کارمندان بانک چیست؟

هرساله مطالعات زیادی درباره مشکلات و عوارض سلامتی در بین کارکنان بانک نوشته و منتشر می‌شود. بیماری‌های و دردهای اسکلتی عضلانی* یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین شکایت‌‎های شغلی در بین کارمندان بانک است. جالب است بدانید که در جمعیت آسیایی شیوع سالانه بیماری‌ها و دردهای اسکلتی عضلانی در حداقل یکی از نواحی بدن بین ۴۰% تا ۹۵% است. شکل زیر علل اصلی این بیماری‌ها را در بین کارمندان نشان می‌دهد.

جالب است بدانید به ازای افزایش یک ساعت مدت زمان استفاده از کامپیوتر در طول روز، احتمال بروز بیماری‌های اسکلتی عضلانی ۱۵.۸% درصد افزایش می‌یابد. پوسچر (وضعیت بدنی) مهم‌ترین عامل در ایجاد دردها و ناراحتی‌های اسکلتی عضلانی است. کارمندان بانک دردهای مختلفی را تجربه می‌کنند. 

از جمله کمردرد، دردهای گردن، درد دست و مچ دست، دردهای نشیمنگاهی. همچنین مشکلاتی از جمله غیبت‌های کاری، افسردگی شغلی، بی انگیزگی و غیره نیز سلامت روان کارمندان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نکته حائز اهمیت اینکه سن بالا، مصرف سیگار، کاهش و کمبود فعالیت فیزیکی، چاقی و اضافه وزن، مصرف الکل و استرس عوامل زمینه ساز ایجاد بیماری‌ها و دردهای اسلکتی عضلانی در کارمندان بانک هستند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که شیوع بیماری‌های اسکلتی عضلانی در زنان بسیار بیشتر از مردان است.  


سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌توان از ابتلا به این دردها و بیماری‌های اسکلتی عضلانی جلوگیری کرد و یا در صورت ابتلا، آن را کاهش داد؟

مهم‌ترین اقدامی که می‌توان جهت رفع یا کاهش این دردها انجام داد، اصلاح وضعیت نشستن است. ایستگاه کاری شما باید کاملا متناسب با ابعاد بدنی شما باشد. اگر از صندلی اداری استفاده می‌کنید حتما باید پشتی صندلی حمایت کامل از ناحیه کمر و شانه‌های شما را ایجاد کند. در صورتیکه صندلی شما این امکان را فراهم نمی‌کند، می‌توان از یک پشتی طبی ارگونومیک استفاده نمود.

همچنین نشستن‌های طولانی مدت بر روی صندلی باعث فشار بر عضلات، اعصاب و استخوان‌های ناحیه نشیمنگاهی خصوصا دنبالچه می‌شود. لازم است حتما از یک به نشین ارگونومیک استفاده شود تا باعث کاهش فشار بر دنبالچه و مهره‌های انتهایی کمر شود.

توصیه می‌شود که هنگام کار با مانیتور حتما گردن و قسمت بالایی تنه در حالت نرمال قرار گیرند و از خم شدن و فشار بر مهره­‌های گردن جلوگیری شود. با استفاده از پایه‌های نگهدارنده مانیتور، با توجه به قد و نیازهای دیداری کاربر، ارتفاع مانیتور تنظیم شده و از فشار بر گردن نیز پیشگیری می‌شود.

همچنین بهتر است برای جلوگیری از فشار وارده بر دست و مچ دست از یک محافظ مچ دست ارگونومیک استفاده شود.

جهت جلوگیری از فشار بر اندام تحتانی خصوصا پاها و همچنین کاهش احتمال ابتلا به واریس و سکته‌های قلبی می‌توان از یک زیرپایی ارگونومیک قابل تنظیم نیز استفاده نمود. استفاده از زیرپایی علاوه بر جلوگیری از آویزان بودن پاها، باعث تحرک پاها شده و باعث احساس راحتی برای کاربر می‌شود.

شکل زیر، محصولات ارگونومی را در محل کار را نشان می‌دهد: برای خرید هر یک از این محصولات به فروشگاه سایت مراجعه نمایید.

در انتها باید بیان نمود که استفاده از تجهیزات ارگونومیک در محیط کاری نه تنها هزینه نیستند؛ بلکه باعث احساس راحتی، سلامتی، افزایش بهره وری و راندمان شغلی در کارمندان می‌شود. افزایش راندمان شغلی در سازمان‌ها می­‌تواند منجر افزایش رضایت مشتریان و در نتیجه افزایش درآمد سازمان شود. بنابراین استفاده از تجهیزات ارگونومیک نه تنها هزینه نیستند بلکه باعث افزایش درآمدزایی سازمان می‌شود.  


* بیماری‌ها یا اختلالات اسکلتی عضلانی به معنای آسیب، التهاب یا تخریب عضلات، تاندون ها، رباط ها، مفاصل، اعصاب محیطی و رگ های خونی می باشد و معمولا علائمی مثل درد، بی حسی، سفتی، تورم، قرمزی، ضعف، گزگز را ایجاد میکند.

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا