بیماری ها

گردن درد تکنولوژی: آسیب اسکلتی عضلانی مدرن

Tech Neck: Modern Day MSD Injury

آیا اصطلاح “tech neck” را شنیده اید؟ اگرچه این اصطلاح یک تشخیص پزشکی رسمی نیست، اما اصطلاحی است که به طور فزاینده ای محبوب برای اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) در گردن و قسمت بالایی کمر استفاده می شود که اعتقاد بر این است که با وضعیت نامناسب و استفاده طولانی مدت از دستگاه های تلفن همراه مرتبط است. و پیش بینی می شود که در حال افزایش است.


تعریف

Tech Neck: سندرم استفاده بیش از حد شامل سر، گردن و شانه ها، که معمولاً ناشی از فشار بیش از حد بر ستون فقرات ناشی از نگاه کردن به سمت جلو و پایین در هر دستگاه دیجیتال همراه دستی، مانند تلفن همراه، بازی ویدیویی، رایانه، پخش کننده mp3، کتابخوان الکترونیکی و … است.

نگاه کردن به دستگاه‌هایمان باعث می‌شود ستون فقرات ما از حالت خنثی خارج شود. از آنجایی که سر دیگر در بالای ستون فقرات قرار ندارد، نیروی بیشتری به عضله/بافت های نرم گردن اعمال می شود تا سر را در این حالت خمیده به جلو نگه دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله Surgical Technology International نشان داد که خم کردن سر برای نگاه کردن به دستگاه تلفن همراه می تواند تا ۲۷ کیلوگرم به ستون فقرات شما فشار وارد کند! این عدد را با چندین ساعت استفاده در روز از تلفن همراه ترکیب کنید و علتی برای آسیب های مزمن خواهید یافت.


در اینجا ۵ راه برای کاهش خطر این نوع آسیب آورده شده است:

۱- زمان استفاده از دستگاه خود را محدود کنید

استاندارد ارگونومی اداری CSA در واقع بیان می‌کند که وضعیت‌های ثابت برای مشاهده یا ورود به تلفن همراه یا تبلت باید به مدت زمان کوتاه محدود شود (و به طور خاص اشاره می‌کند که وضعیت‌های ایستا هنگام استفاده از تبلت باید به ۱۰ دقیقه یا کمتر محدود شود.)

۲- به سوی استفاده از هندزفری بروید

استفاده از اسپیکر یا هدست نیاز به نگه داشتن گوشی را از بین می برد و قطعا از قرار دادن گوشی بین گوش و شانه خودداری کنید!

۳- بالاتر بیاورید

استفاده از سه پایه یا بازوی پشتیبانی را برای نگه داشتن دستگاه خود برای تماس های ویدیویی در نظر بگیرید.

۴- کارآمد شوید

سعی می کنید زمان خود را محدود کنید؟ کارآمدتر شوید: با استفاده از گزینه پیشگویی متن هنگام تایپ کردن، تبدیل صدا به متن، میانبرهای متنی و غیره، کلیک کردن را محدود کنید.

۵- حرکات کششی و استراحت بدن را در اولویت قرار دهید. از نگه داشتن بدن در یک وضعیت برای مدت طولانی خودداری کنید. بایستید، عضلات خود را کشش دهید و خون را در گردش قرار دهید تا بدنتان از درد دور بماند.

 

منبع:

https://www.proergonomics.ca/news-article.php?id=174

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا