نوروارگونومی

گردو غذای جدید مغز برای استرس

Walnuts the New Brain Food for Stress

خلاصه: مصرف گردو با افزایش بهبود سلامت روانی و استرس خود گزارش شده همراه بوده است. همچنین با بهبود کیفیت خواب و بیومارکرهای متابولیک مرتبط است. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ملاتونین و سایر ویتامین ها و مواد مغذی مرتبط با سلامت روان و روده است.

دانشجویانی که استرس دارند ممکن است بخواهند در هفته های منتهی به امتحانات، گردو را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند.

یک کارآزمایی بالینی جدید روی دانشجویان مقطع کارشناسی در طول تحصیلات دانشگاهی، اثرات مثبت مصرف گردو را بر معیارهای خود گزارش شده سلامت روان و نشانگرهای زیستی سلامت عمومی نشان داده است.

مطالعه دانشگاه استرالیای جنوبی که در مجله Nutrients منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد که گردو ممکن است با اثرات استرس تحصیلی بر روی میکروبیوتای روده[۱] در طول دوره‌های استرس، به‌ویژه در زنان، مقابله کند.

محققین پیشرو،. دانشجوی Ph.D موریتز هرسلمن و دانشیار لاریسا بوبروسکایا، می‌گویند که نتایج حاصله به شواهد زیادی ختم می شود که گردو را با بهبود سلامت مغز و روده مرتبط می‌کند.

هرسلمن می‌گوید: «دانش‌آموزان در طول تحصیل خود استرس تحصیلی را تجربه می‌کنند که بر سلامت روان آنها تأثیر منفی می‌گذارد و به‌ویژه در دوره‌های امتحانی آسیب‌پذیر هستند».

۸۰ دانشجوی مقطع کارشناسی که به دو گروه درمان و کنترل تقسیم شدند، در سه بازه زمانی شروع یک ترم ۱۳ هفته ای دانشگاه، در طول دوره امتحان و دو هفته پس از دوره امتحان، مورد ارزیابی بالینی قرار گرفتند. به افراد گروه درمان گردو داده شد تا روزانه به مدت ۱۶ هفته در این سه بازه زمانی مصرف کنند.

ما دریافتیم که افرادی که روزانه حدود نیم فنجان گردو مصرف می‌کنند، در شاخص‌های سلامت روانی که خود گزارش می‌دهند، بهبود یافته‌اند. مصرف کنندگان گردو همچنین نشانگرهای زیستی متابولیک و کیفیت کلی خواب را در طولانی مدت بهبود بخشیده اند.

دانش‌آموزان گروه کنترل، سطوح استرس و افسردگی را در قبل از امتحانات افزایش دادند، اما در گروه درمان چنین نشد. مصرف کنندگان گردو همچنین کاهش قابل توجهی در احساسات مرتبط با افسردگی بین اولین و آخرین ملاقات در مقایسه با گروه کنترل گزارش کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی اکسیدان ها، و همچنین ملاتونین (هورمون خواب)، پلی فنول ها، فولات و ویتامین E است که همگی باعث سلامت مغز و روده می شوند.

هرسلمن می‌گوید: «سازمان جهانی بهداشت اخیراً اعلام کرده است که حداقل ۷۵ درصد از اختلالات سلامت روان افراد زیر ۲۴ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دانشجویان مقطع کارشناسی را به ویژه در برابر مشکلات سلامت روان آسیب‌پذیر می‌کند».

پروفسور لاریسا بوبروسکایا می گوید که اختلالات سلامت روان در بین دانشجویان رایج است و می تواند بر عملکرد تحصیلی و سلامت جسمانی درازمدت دانشجویان تأثیر منفی بگذارد.

پورفسور بوبروسکایا می گوید: “ما نشان داده‌ایم که مصرف گردو در دوره‌های استرس‌زا می‌تواند سلامت روان و سلامت عمومی را در دانشجویان بهبود بخشد و همچنین یک میان‌وعده سالم و خوشمزه و یک ماده همه‌کاره در بسیاری از دستور العمل‌ها برای مبارزه با برخی از اثرات منفی استرس تحصیلی است. “

با توجه به تعداد کمتر مردان در مطالعه، تحقیقات بیشتری برای اثبات اثرات وابسته به جنسی گردو و استرس تحصیلی در دانشجویان مورد نیاز است. همچنین این امکان وجود دارد که اثر دارونما وارد عمل شده باشد زیرا این یک مطالعه کور نبوده است.

منبع: دانشگاه استرالیای جنوبی

۱۶ دسامبر ۲۰۲۲

[۱] میکروارگانیسم‌هایی که به‌ صورت همزیست در روده انسان زندگی می‌کنند را میکروبیوتای روده می‌نامند.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا