اخبار و تازه هانوروارگونومی

دانشمندان مغز دریافتند که استفاده از میز ایستاده – نشسته (Sit-stand desk) باعث افزایش بهره وری و شادی می شود

Brain scientists find sit-stand desk use boosts productivity and happiness

به گفته دانشمندان مغز در دانشگاه کالج لندن، استفاده از میز ایستاده – نشسته می‌تواند باعث شود احساس شادی بیشتری داشته باشیم و ویژگی‌های مرتبط با کار مانند تصمیم‌گیری و حل مسئله را بهبود ببخشد.

مردم به دلایل مختلف از میزهای ایستاده – نشسته استفاده می کنند – برخی برای مبارزه با علائم کمردرد، برخی دیگر برای خلاص شدن از صندلی های اداری و جلوگیری از مشکلات سلامتی مربوط به نشستن. اما آیا میزهای ایستاده – نشسته از نظر روانی نیز بر ما تأثیر می گذارد؟ آیا حرکت ساده بین نشستن و ایستادن در طول روز می تواند بر عملکردهای شناختی ما تأثیر بگذارد و نحوه کار ما را تغییر دهد؟ برای پی بردن به این موضوع، با وینسنت والش، پروفسور تحقیقات مغز انسان در دانشگاه کالج لندن (UCL) همکاری کردیم. او مجموعه‌ای از آزمایش‌های رفتاری را برای یک گروه ۱۵ نفره از کارکنان اداری که معمولاً کم‌تحرک بودند، طراحی کرد. از کارکنان خواسته شد که وظایف را دو بار در طول پنج روز انجام دهند: یک بار با میزهای معمولی و دیگری با میزهای تاشوی Opløft. از کارکنان خواسته شد که به جای میزهای ثابت معمولی از میزهای قابل حمل جدید Opløft ما برای نشستن استفاده کنند.

چه چیزی کشف کردیم؟

کارمندان اداری پس از یک هفته استفاده از Opløft در اکثر وظایف به نتایج قابل توجهی بهتری دست یافتند. پروفسور والش می گوید:

“تحقیق ما نشان داد که کارگرانی که از Opløft استفاده می‌کردند دو برابر مهارت‌های تصمیم‌گیری خود را داشتند و مهارت‌های مشکل مبتنی بر زبان آنها ۶۴% بهبود یافت. آنها همچنین آزمایش های مربوط به اندازه‌گیری تمرکز و هوشیاری را ۱۰٪ سریع‌تر انجام دادند و ۴۵٪ اشتباهات کمتری مرتکب شدند. خلاقیت نیز ۲۸ درصد بهبود یافته است.”

در حالی که در مطالعات قبلی، افزایش فعالیت را باعث افزایش سلامت جسمانی مشخص نمودند – مانند کاهش خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی، چاقی و بیماری های قلبی عروقی – این اولین مطالعه از نوع خود است که به بررسی چگونگی افزایش بهره وری و رفاه عاطفی با دسترسی به میزهای ایستاده – نشسته در محل کار می پردازد. تست‌های پروفسور والش برای اندازه‌گیری توانایی‌های زیر طراحی شده‌اند:

۱- تمرکز و دامنه توجه

وظیفه: یک تست جستجوی بصری که از شرکت کنندگان دعوت می کند تا موارد عجیب و غریب را پیدا کنند. شرکت‌کنندگان پس از پنج روز استفاده از Opløft، این کار را ۱۰ درصد سریع‌تر و ۴۵ درصد دقیق‌تر انجام دادند.

۲- تصمیم گیری

وظیفه: نسخه ای از BART (تست خطر آنالوگ بالون). با استفاده از Opløft، قضاوت شرکت‌کنندگان دو برابر قابل اعتمادتر تلقی می‌شد و احتمال خطای قابل توجه را نصف می‌کرد. آنها همچنین کمتر تکانشی رفتار می کردند.

۳- تسلط کلامی بهبود یافته است

وظیفه: یک چالش آناگرام حل مسئله. شرکت‌کنندگان با استفاده از میزهای ایستاده – نشسته مهارت‌های حل مسئله مبتنی بر زبان را بهتر نشان دادند که از ابتدای آزمایش ۶۴ درصد بهبود داشتند.

۴- چارچوب ذهنی مثبت

وظیفه: تست استروپ عاطفی. افراد ناراضی معمولاً هنگام انجام این آزمون، واکنش کندتری به کلمات احساسی منفی نشان می دهند. با این حال، کاربران Opløft واکنش سریع‌تری به کلمات منفی نشان دادند که نشان‌دهنده حالت شادی است.

۵- نشان دادن خلاقیت

وظیفه: آزمون RAT (همکار از راه دور) که شامل تداعی کلمات است. شرکت‌کنندگان در این آزمون تفکر خلاق در حین استفاده از Opløft در مقایسه با زمانی که از ایستگاه‌های کاری ثابت استفاده می‌کردند، ۲۸ درصد امتیاز بیشتری کسب کردند.


پروفسور والش افزود:

“تحقیق در اثبات این موضوع که دسترسی به Opløft باعث بهره وری بیشتر افراد می شود، کاملاً قطعی بود. با این حال، بزرگترین هیجان نتایج آزمون برای سطح توجه و تمرکز بود. نه تنها آزمایشگران ما پس از استفاده از Opløft بسیار سریعتر عمل کردند، بلکه افزایش شدید دقت آنها را به همراه داشت. مردم معمولاً هنگام افزایش سرعت، دقت را فدای آن می‌کنند، اما کاربران Opløft توانستند هر دو را بهبود بخشند، که چشمگیر است، و چیزی که من قبلاً هرگز شاهد آن نبوده‌ام. نتایج تست تصمیم‌گیری به همان اندازه چشمگیر بود. کاربران Opløft نه تنها عملکرد بهتری از حد متوسط داشتند، بلکه در طول هفته به پیشرفت خود ادامه دادند، که در این تست خاص بسیار غیر معمول است.”


این برای کارکنان اداری چه معنایی دارد؟

در حال حاضر تخمین زده می شود که تنها ۱٪ از کارگران بریتانیا از میزهای ایستاده – نشسته استفاده می کنند، در حالی که این مورد برای ۹۰٪ از اسکاندیناوی ها صدق می کند. با افزایش شواهدی که از مزایای فیزیکی و روانی حرکت بیشتر در محل کار حمایت می کند، این امکان وجود دارد که ایستگاه های کاری ثابت به زودی به تاریخ بپیوندند.


یکی از شرکت کنندگان در آزمایش اظهار داشت:

“Opløft تضاد بسیار مثبتی با محیط کار معمولی من ایجاد کرد، جایی که بیشتر روز را در یک فضای بسیار محدود می گذرانم. دوست داشتم هر زمان و هر کجا که می خواهم سر کار بایستم و دست ها و پاهایم را ریلکس کنم. و یک فضای کاری بسیار پویاتر ایجاد کنم. مطمئناً باعث شد احساس هوشیاری و انرژی بیشتری داشته باشم.”

داشتن آزادی جابجایی در محل کار تقاضای رو به رشدی در بریتانیا دارد. بر اساس یک نظرسنجی جدید، ۷۹ درصد از ما با توجه به حق انتخاب، استفاده از میز ایستاده – نشسته در محل کار را انتخاب می کنیم و ۶۸ درصد از ما معتقدیم که کارفرمایان باید ملزم به ارائه میز ایستاده – نشسته به کارمندان باشند. بیش از نیمی از افراد مورد بررسی بر این باورند که استفاده از میز ایستاده – نشسته مانند Opløft در محل کار برای کارکنان مهم است.


فیزیوتراپیست، ارگونومیست و مشاور ارشد کاترین مترز گفت:

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که توانمندسازی نیروی کار شما برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کاری، کجا و چه زمانی انجام شود – با حداکثر انعطاف‌پذیری، ارتقای حرکت و وضعیت بدنی خوب، به طور قابل توجهی نیروی کار شادتر، سالم‌تر و در نهایت مولدتر ایجاد می‌کند.

 

منبع:

https://www.posturite.co.uk/blog/brain-scientists-find-sit-stand-desk-use-boosts-productivity-happiness

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا