ارگونومی محصولاخبار و تازه ها

آیا این وسیله ارگونومیک است؟ ۵ راه برای تشخیص اینکه آیا یک محصول واقعا ارگونومیک است یا خیر

Is It Ergonomic? 5 Ways You Can Tell If a Product Is Really Ergonomic

هر تولید کننده ای می تواند ادعا کند که کالاهایش ارگونومیک هستند و هزینه کمی برای اثبات آن برعهده دارند. بنابراین تصمیم گیری درباره صحت ادعاهایشان به عهده مصرف کننده است. ما در مورد چند راز به شما می گوییم تا بتوانید تشخیص دهید که آیا یک محصول واقعاً ارگونومیک است یا خیر.


ارگونومی چیست؟

ارگونومی مطالعه تعامل بین انسان و سیستم با هدف بهبود کارایی و سازگاری است. یک محصول ارگونومیک محصولی است که سهولت استفاده را افزایش می دهد و احتمال آسیب دیدگی کاربر را کاهش می دهد.

محصولات ارگونومیک معمولا در ادارات یافت می شوند. محصولاتی مانند لوازم کامپیوتری ارگونومیک برای کاهش صدمات و فشار چشم به دلیل ماهیت تکراری کار کامپیوتری طراحی شده اند. تجهیزات اداری ارگونومیک باعث ایجاد وضعیت مناسب برای کاهش صدمات می شود.


در زیر پنج سوال وجود دارد که می توانید از خود بپرسید تا تصمیم بگیرید که آیا یک محصول واقعاً ارگونومیک است یا خیر.

۱- آیا می توان محصول را کاملاً تنظیم کرد؟

ارگونومی بر این اصل کار می کند که یک محصول باید مطابق با نیازهای کاربر تنظیم شود، نه برعکس. یک راه خوب برای بررسی ارگونومیک بودن یک محصول، تنظیم کامل آن است. به عنوان مثال، یک صندلی اداری ارگونومیک با کیفیت دارای اهرم های متعددی است که به شما امکان می دهد نشیمنگاه و پشتی صندلی را برای پشتیبانی بهتر کمر خود تنظیم کنید. امکان تنظیم ارتفاع، صندلی را ارگونومیک نمی کند.


۲- آیا راحت است؟

برای بسیاری از محصولات و کاربران، مهم است که قبل از خرید آن را امتحان کنند. بخشی از چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا استفاده از محصول برای شما راحت است یا خیر. اگر راحت باشد، به احتمال زیاد ارگونومیک است.

هدف طراحان تجهیزات ارگونومیک تولید محصولاتی است که فاکتور راحتی فاکتور اصلی آن باشد. وقتی یک کارگر راحت نیست، احتمالاً از خستگی رنج می برد. فرسودگی ذهنی یا جسمی توانایی یک کارگر را برای انجام ایمن و سازنده کار خود کاهش می دهد.

اما فقط به این دلیل که ایستگاه کاری شما راحت است، به این معنی نیست که نباید به طور منظم آن را ترک کنید. برای به حرکت درآوردن گردش خون و کاهش احتمال آسیب، از میز خود فاصله بگیرید و تحرک داشته باشید.


۳- محصول بر کدام عامل خطر غلبه می کند؟

عوامل خطر ارگونومیک شامل وضعیت نامناسب، فشار فیزیکی، تکرار، لرزش و نیروهای زیاد هستند. محصولی که برای کاهش صدمات ناشی از یکی از این عوامل خطر طراحی شده است را می توان ارگونومیک در نظر گرفت.

اگر یک صندلی اداری کاملاً قابل تنظیم و راحت باشد، احتمالاً از نشستن کاربر در وضعیت نامناسب جلوگیری می کند. می‌توانیم ابزار برقی را که لرزش کمتری نسبت به دیگری ایجاد می‌کند، ارگونومیک‌تر بدانیم. یک میز که به جای نیروی کارگر از یک دکمه فشاری برای بالا آوردن ارتفاع میز استفاده می کند، ارگونومیک است. پیشرفت های طراحی آن را ارگونومیک تر از دیگری می کند.


۴- آیا محصول مزیتی خواهد داشت؟

همه محصولات نباید خطر آسیب را کاهش دهند یا راحت باشند تا به عنوان ارگونومیک طبقه بندی شوند. در حالی که کاهش صدمات کارکنان و هزینه های غرامت کارگران مهم است، مزایای بهره وری و رضایت شغلی دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

یک محصول در صورتی ارگونومیک است که بتواند یک یا چند مورد از مزایای زیر را به دست آورد:

  • بهبود رضایت شغلی
  • سطوح تعهد کارکنان را افزایش دهد
  • خروجی کار را افزایش دهد
  • بهبود کیفیت کار
  • تعداد شکایات را کاهش دهد
  • ابتکار و تلاش بیشتر را در کارهای انجام شده ارتقا دهد

این مزایا می تواند بازده سرمایه گذاری مثبتی را برای یک سازمان ایجاد کند. تنها افزایش جزئی در رضایت شغلی یا بازده کاری در طول عمر ۱۰ ساله یک محصول می تواند صرفه جویی قابل توجهی داشته باشد.


۵- آیا محصول دارای گواهی است؟

برخی از تولید کنندگان تجهیزات ارگونومیک با کیفیت محصولات خود را توسط موسسه تحقیقات و توسعه و یا سازمان استاندارد تایید کرده اند.

این موسسات، آزمایش ها، گواهی محصول و تحقیقات را برای خریداران و فروشندگان ارائه می دهند. همه تجهیزات محل کار برای صدور گواهینامه مناسب نیستند، اما برای مثال صندلی های اداری از نظر استحکام و دوام آزمایش می شوند.


منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/is-it-ergonomic-5-ways-you-can-tell-if-a-product-is-really-ergonomic

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا